Ця система не вимагає надмірних зусиль чи витрат часу. Головне — правильно організувати освітній процес і знати, навіщо це потрібно. «Щоденні 5» — це методична система, що навчає учнів працювати самостійно. які діти виконують щодня, під час уроків чи у групі подовженого дня. До прикладу, щодня читають по 3-5-7 (а в четвертому класі — 20) хвилин, пишуть, слухають.
Для того щоб діти навчились працювати за цією системою, не потрібно всі 5 кроків упроваджувати одночасно. ■ Спочатку діти навчаються читати для себе (починати слід з 3-5 хв).■ Потім, коли вже вони читають для себе 15-20 хв, розпочинають роботу над читанням для когось (теж 3-5 хв).■ Коли вже навчилися читати і для себе, і для когось, переходять до слухання,■ роботи зі словами,■ письма для себе. Так, крок за кроком, опановують кожну діяльність. Учитель самостійно вирішує, ■ коли він це робитиме,■ чим буде наповнено кожну з цих діяльностей, ■ як діти це робитимуть та місце проведення. Ця робота починається поступово, крок за кроком.
Важливо, щоб до обговорення долучилися самі діти, адже тоді це будуть їхні правила. їх можна записати на аркуші паперу формату А3 та розмістити на видноті.3. Потім учитель може підійти до поличок (чи коробок) із книгами і промовити:- У мене сьогодні такий настрій, тож я оберу цю книжку. Або: я люблю читати про пригоди, тому візьму ось цю. Те саме пропоную зробити вам. Діти повинні знати, що можуть обирати самі. А ми повинні знати,що є різні способи читання, зокрема: читання картинками, читання словами та переказ історії.Інколи діти обирають одну й ту саму книжку — забороняти їм не варто.
4. Заповнення бланку «Читання для себе» На запитання можна відповідати у звичайному зошиті. Завдання за тиждень змінюються — це може бути й маленька історія про прочитане чи пропозиція уявити себе письменником і придумати іншу кінцівку твору. Так розвивається креативність. У «Читанні для себе» також передбачено самооцінювання. Самооцінювання□ Я сьогодні гарно читав.□ Я читав уважно.□ Мені було все зрозуміле в тексті.□ Я дізнався багато цікавого.
Другий крок «Читання для когось»1. Створення правил2. Об'єднання в пари за малюнками, кольорами, днями тижня.- А тепер об’єднайтесь у пари та домовтеся між собою, хто скільки прочитає — речення чи абзац. Після читання маєте запитати товариша: чи сподобався текст? Чому?Після завершення роботи учні разом повинні зробити відмітки в бланках самооцінювання чи взаємооцінювання.
«Слухання» Мінілекція. Учителі початкової ланки знають: дітям цікаво працювати руками, а інформацію сприймати здебільшого за допомогою зору. Навички засвоювати нові знання «на слух» у малечі майже відсутні. Перехід до такого виду роботи полегшує саме діяльність «Слухання». На уроках педагоги можуть використовувати аудіокниги, слухання, читання вчителя. Аудіофайли можна надсилати дітям на електронну пошту, звідти їх завантажувати на планшет, який є у більшості дітей, і використовувати під час уроку. Можливе використання під час слухання навушників. Зазначена робота схожа на вид діяльності, що ми використовуємо в своїй практиці,— аудіювання.
«Робота зі словами»Мінілекція. Дуже важливою є ще одна діяльність — «Робота зі словами». Психологи стверджують: якщо дитина не розуміє значення хоча б одного слова у тексті, то далі не сприймає весь текст. Реакція школярів на незрозуміле слово може бути різною — дехто навіть виходить із класу. Вигадують різні причини — попити води, помити руки. Виявляється, що «винні» у цьому незрозумілі слова. Тому перед тим, як розв’язувати задачу чи читати вправу, педагог завжди запитує: « Чи всі слова зрозумілі? ». Незрозумілими можуть бути навіть «але», «проте», «стільки ж». Незрозумілі слова виписують на окремий аркуш формату А3 і розміщують на так званій «стіні слів» (її можна змінювати кожні місяць-півтора). Школяр завжди може підійти і дізнатися значення нового слова. А починають із найпростішого — знайти незрозуміле слово у словнику, скласти з ним речення, придумати і розповісти про це слово історію. І навіть — виліпити з пластиліну композицію про значення слова!
«Письмо для себе» Мінілекція. Під час виконання цієї діяльності вчитель може запропонувати учням будь-яку тему для письма. А також школярі за інтересами можуть самостійно обирати теми (наприклад, «Моя мрія», «Моя улюблена книга» тощо). Під час виконання діяльності «Письмо для себе» учні займають зручне для роботи місце і впродовж відведеного часу працюють. Зазначена діяльність допомагає школярам учитися висловлювати думки, записувати їх на папері, розвивати зв’язне мовлення. Як і в попередніх щоденних діяльностях, учитель разом із учнями складає правила, яких діти мають дотримувати під час «Письма для себе».
Учні мають змогу обрати таку тему для письма, яку б вони хотіли розкрити та, можливо, поділитися з іншими. Вони працюють як індивідуально, так і у малих групах, читають або пишуть в індивідуальній зоні. Відпрацьовування такої незалежності розвиває в учнів потребу краще писати та читати. Ключова ідея цієї системи — свобода вибору для учня. Важливим моментом у цій діяльності є те, що вчитель▫ не критикує роботу учнів, ▫ не виправляє помилки, ▫ не обмежує їх зокрема в обсязі написання роботи. Безперечно, це навчання, спрямоване на розвиток в учнів не тільки читацьких і мовленнєвих умінь та навичок, уміння працювати самостійно, але й формування творчої особистості кожного школяра під час активної діяльності. Письмо можна вводити одночасно із читанням.
Крок п'ятий «Письмо для себе»1. Складання та обговорення правил разом з учнями2. Запропонуйте 5 тем (не менше), на які б ви захотіли написати роботу:► Що сьогодні (вчора) у мене було цікавого?► Що було у мене гарного? ► Що було у мене поганого?► Про що я мрію?► Що цікавого було на вихідних?► Який урок мені сподобався і чому?3. «Письмо для себе» також передбачає самооцінювання
Висновок. У багатьох учителів постає питання: чи всі види діяльності повинні бути щодня? На це методика дає чітку відповідь: обов’язковими є щоденні дві діяльності — «Читання для себе» і «Письмо для себе». «Щоденні 5» є довгостроковою педагогічною технологією, що дає учням регулярну практику читання, письма та зв’язного мовлення. Отже, ключова мета «Щоденних 5» — навчити учнів самостійності. Головні принципи та переконання цієї технології:довіра та повага;спільність;вибір;відповідальність;дослідження інтелекту;переходи як відпочинок для інтелекту та тіла;10 кроків до самостійності.