Нові обрії відкрила школа монументального живопису Михайла Бойчука (1882—1939), який започаткував напрям неовізантизм. Художник і його послідовники поєднали давні національні традиції (фрески, іконопис) із новітніми світовими досягненнями в галузі живопису. Намагаючись осягнути закони монументального мистецтва й оволодіти технікою мозаїки та фрескового живопису, молодий художник подорожує Італією, знайомиться з мистецькими шедеврами Венеції, Флоренції, Мілана. «Бойчукісти» прагнули реформувати мистецтво, називаючи себе «зодчими всесвіту», які творять великий національний стиль. Проте не судилося... У 1930-х роках майже всі їхні твори були знищені, а М. Бойчук, його учні, брат Тимофій і дружина Софія репресовані.
Всі фрески Бойчука були терміново заштукатурені після арешту художника. М. Бойчук підготував плеяду учнів, з яких Тимофій Бойчук (брат Михайла Львовича), Кирило Гвоздик, Антоніна Іванова, Сергій Колос, Оксана Павленко, Іван Падалка, Олександр Мизін, Василь Седляр, Микола Рокицький, Онуфрій Бізюков, Віра Бура-Мацапура (так звані бойчукісти) втілили його творчі ідеї також у кераміці, тканині, книжковій графіці Українка, поч. 1910-х. Шевченківське свято, 1920
Однак у тридцятих роках було проголошено, що творчість бойчуківців, їхні ідеї ворожі радянській владі. Майже всіх «бойчукістів» було репресовано за «іконописний» формалізм і «буржуазний націоналізм». а їхні численні монументально-декоративні роботи та фрески знищено.«Молочниця»Ескіз ілюстрації до «Слова о полку Ігоревім»
І. Труш (пейзажі Придніпров’я, Буковини, портрети письменників І. Франка, Лесі Українки, композитора М. Лисенка), Іван Труш. Портрет Івана Франка. У пейзажах рідної Гуцульщини яскраво виявилася імпресіоністична манера живопису Івана Труша, хоча він писав картини в різних жанрах. Художник дружив з І. Франком і створив більше десяти портретів письменника.
Мико́ла Петро́вич Глу́щенко (1901 – 1977)один з найдорожчих художників України. Відомо, що за життя художника його виставки збирали аншлаги практично у всіх країнах світу, а саме у Франції, Італії, Німеччини, Швеції, Бельгії, США та Японії. Багато років художник мешкав у Берліні та Парижі. І навряд чи хтось із богеми, в колі якої він спілкувався, здогадувався, що Микола Глущенко - радянський розвідник.