Презентація "Синтаксис. Словосполучення"

Про матеріал
Презентація може бути використана при проведенні уроків онлайн та офлайн з теми "Словосполучення", а також для підготовки до ЗНО (НМТ) з української мови. Містить теоретичний матеріал про словосполучення, його види та типи синтаксичного зв'язку, послідовність синтаксичного розбору, а також вправи та посилання два інтерактивні завдання на платформі Wordwall Теоретичний матеріал ілюстровано прикладами.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Словосполучення

Номер слайду 2

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}НАЗВА РОЗДІЛУЩО ВИВЧАЄФОНЕТИКАЗВУКИ МОВИ І МОВЛЕННЯОРФОГРАФІЯПРАВИЛА НАПИСАННЯ СЛІВЛЕКСИКОЛОГІЯСЛОВА, ЇХНЄ ЗНАЧЕННЯ, ПОХОДЖЕННЯ Й УЖИВАННЯФРАЗЕОЛОГІЯСТІЙКІ СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ,ЇХНІ ЗНАЧЕННЯБУДОВА СЛОВАЗНАЧУЩІ ЧАСТИНИ СЛОВАСЛОВОТВІРСПОСОБИ ТВОРЕННЯ СЛІВМОРФОЛОГІЯЧАСТИНИ МОВИСИНТАКСИССЛОВОСПОЛУЧЕННЯ, РЕЧЕННЯ

Номер слайду 3

Синтаксис — розділ науки про мову, що вивчає будову та лексико-граматичне значення словосполучень і речень, способи зв’язків, за якими слова поєднуються у словосполучення і речення. Синтаксис вивчаєСловосполучення. Речення

Номер слайду 4

Словосполучення. Смислове й граматичне об’єднання мінімум двох повнозначних слів на основі підрядного зв'язку, що повніше називають предмети, дії, ознаки, ніж окреме слово. Слово, від якого ставимо питання, називається головним, слово, до якого ставимо питання,— залежним.

Номер слайду 5

Утвори з поданих слів словосполучення, познач головні й залежні слова (Червоний) нитка, вишивати (золото), орнамент на (хустка), квіти (жоржина), зображення (птахи).

Номер слайду 6

Перевір себе!Запам’ятай! Граматичний зв’язок мiж словами у словосполученнi здiйснюється за допомогою закiнчень або закiнчень i прийменникiв. Порушення такого зв’язку призводить до появи граматичних помилок, якi вчитель позначає на берегах зошитiв лiтерою Г.

Номер слайду 7

Залежне слово з головним може поєднуватись у словосполученні безпосередньо (мокрим снігом, купа паперу, зачинати жнива) або за допомогою прийменників (збудитися зі сну, побігла від криниці, мокрий від дощу). Залежно від того, якою частиною мови виражене головне слово, розрізняються такі типи словосполучень:1) іменні:— іменникові: хоробрий воїн, музика смутку, віра в силу;— прикметникові: страшенно гордий, блідий з переляку;— займенникові: кожний з них, абикому з присутніх;— числівникові: до трьох мільйонів, другий за списком;2) дієслівні: розпитує вчителя, опустити очі, погомоніти перед сном, засипаний травою, повернувши ліворуч;3) прислівникові: недалеко від села, зовсім непомітно, високо над дахом.

Номер слайду 8

Типи синтаксичного зв’язку у словосполученнях

Номер слайду 9

На основі поданих слів способом керування утворіть словосполучення. Розповідати, виховувати, працювати, стояти, написати. Зразок:(що?) вальс(на чому?) на скрипці(з ким?) з братом(де?) в оркестрі(для кого?) для сестри(кого?) Лисенкаграти

Номер слайду 10

Зверніть увагу! Неправильна побудова словосполучень зумовлює граматичні помилки в реченні.

Номер слайду 11

Відредагуйте словосполучення

Номер слайду 12

За будовою виокремлюють два типи словосполучень:

Номер слайду 13

Доповніть словосполучення, щоб вони стали поширеними. Тепле літо, високий палац, вишити картину, прийти вчасно, виконувати завдання, задача з математики, сонячний день, холодна злива, дуже холодно, лагідне кошеня.

Номер слайду 14

підмет з присудком: світить сонце;складені форми майбутнього часу: буду писати;складені форми вищого і найвищого ступенів порівняння прикметників і прислівників: найбільш вагомий, менш сутужно;слова, що мають між собою сурядний зв’язок: літо й зима, жити і творити;поєднання службового слова з повнозначним: біля хати;фразеологізми: стріляний горобець; ні риба ні м’ясо. Не вважаються словосполученнями

Номер слайду 15

Випишіть словосполучення: Теплий дощ, дощ іде, дощовий день, люблю дощ, під дощем, гуляти під дощем, дощ і сніг, надворі задощило, дощова погода, дощі й грози, весняна громовиця, надворі гроза.

Номер слайду 16

https://wordwall.net/uk/resource/67721895

Номер слайду 17

СПІЙМАЙ ПОМИЛКУЗапиши без граматичних помилок текст, автором якого є iноземець, що тiльки починає засвоювати закони української мови. Я вже втретє приїжджаю Україна, тому краще розмовляю на українськiй мова. Менi дуже сподобалась ваша країна, особливо красивi Карпати й широке Днiпро. Дякую вас за гостиннiсть.

Номер слайду 18

У побудові словосполучень, особливо зі зв’язком керування, найвиразніше виявляються національні особливості мови. Наприклад, українською мовою слід казати згідно із законом (а не згідно закону), книжка англійською мовою (а не книжка на англійській мові). Запам’ятайте будову таких словосполучень:пробачте мені (а не мене);мені болить (а не мене);дотримати слова (а не слово);оволодіти знаннями (а не знання);опанувати науку (а не наукою);учитися ремесла (а не ремеслу);зазнати невдачі (а не невдачу);називати на ім’я (а не по імені);сміятися з себе (а не над собою).

Номер слайду 19

https://wordwall.net/uk/resource/65980324

Номер слайду 20

pptx
Додав(-ла)
Bovsunivska Larisa
Додано
18 лютого
Переглядів
429
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку