"Ступені порівняння якісних прикметників"

Про матеріал
повторити та поглибити знання учнів про групи прикметників за значенням; дати відомості про ступені порівняння якісних прикметників та їх творення, формувати вміння шестикласників правильно утворювати ступені порівняння, правильно й доречно вживати їх у мовленні
Перегляд файлу

         Урок   української мови  в  6 класі

  Тема. Ступені порівняння якісних прикметників, їх творення. (слайд7)

Мета: повторити та поглибити знання учнів про групи прикметників за значенням; дати відомості  про ступені порівняння якісних прикметників та їх творення, формувати  вміння  шестикласників правильно утворювати ступені порівняння, правильно й  доречно   вживати їх у мовленні;   розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, спостережливість; удосконалювати культуру усного й писемного мовлення, за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття відповідальності за збереження краси природи.

 Очікувані результати: (слайд 8)

Учні  знатимуть:

     ступені порівняння якісних прикметників;

     способи творення форм вищого та найвищого ступенів порівняння.

Учні  вмітимуть:

     визначати в тексті прикметники вищого та найвищого ступенів порівняння;

     утворювати форми вищого й найвищого ступенів порівняння якісних прикметників;

     правильно вживати прикметники вищого й найвищого ступенів порівняння  в мовленні;

     оцінювати власну діяльність.

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань.

Методи й  прийоми, форми роботи: метод інетект-карта, гра «Четвертий зайвий», розподільний диктант,  прийом «Згоден – не згоден – обґрунтуй», мовне  спостереження, робота з підручником, у парах, вибірковий диктант, робота біля дошки, технологія «Незакінчене речення». 

Перебіг уроку

І. Організаційний  момент 

Нумо, діти, підведіться!

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок!

А тепер за парту

Всі сідайте рівно.

І до роботи візьмемось сумлінно.

ІІ. Емоційне налаштування на урок  

Діти, перш ніж ми розпочнемо роботу на уроці, налаштуємо емоційний настрій так, щоб праця   кожного з вас була цікавою, творчою ефективною. Тож запишіть на смайлику своєму сусіду побажання на сьогоднішній урок. Можливо щось візьмете з нашого сердечка.

 

ІІІ.  Перевірка  домашнього завдання

ІV.  Актуалізація опорних знань 

1.Гра «Лінгвістичний двобій» (слайд3)

Робота в  парах.  Учень сам обирає суперника зі словами: «Я викликаю на двобій…» і ставить запитання.  Наприклад …

  • Яка частина мови називається прикметником? На які питання відповідає?
  • Чому прикметник є самостійною частиною мови?
  • Від чого залежить рід, число й відмінок прикметника?
  • Які ви знаєте  групи прикметників за значенням?

2.  Розподільний  диктант.  Записати слова в  три колонки: якісні, відносні,  присвійні. (слайд4)

  Високий, партизанський,  охайний, шкільний, спортивний, батьків,   весняний, мідний, партизанів,  красивий, дідусів, паперовий, тижневий, український, козацький, домашній,  учнівський.

V. Мотивація навчальної діяльності.  Повідомлення теми, мети уроку.

   1.Згоден – не згоден – обґрунтуй(слайд5)

Які  прикметники   можуть виражати  якість  предмета  більшою  чи  меншою мірою: якісні, відносні чи присвійні?

 2. Мовне спостереження (слайд6)

Прочитайте словосполучення. Поясніть лексичне значення виділених прикметників? Як утворено ці слова? Зробіть висновок про особливості прикметників вищого й найвищого ступенів порівняння.

  •     Холодний день
  •     Холодніший день(вищий ступінь)
  •     Найхолодніший день(найвищий ступінь)

    VІ.  Сприймання  й  усвідомлення учнями фактичного матеріалу.

  Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу С.134 – 135.

VІІ. Осмислення  зв'язків і залежностей між елементами вивченого матеріалу.

1.  Вибірковий    диктант    

Виписати якісні прикметники, визначити     ступінь порівняння. 

  Осінь танула, як воскова свічка, ставала все прозорішою та легшою. Із – за хмар виглянуло сонечко, і тоді і ліс,і поле весело всміхнулися до нього, мов до найближчого знайомого. Що в світі найсильніше, найпрудкіше, найсміливіше? Темні й невисокі гори здавались  більш високими серед гладенького рівного степу.

2. Творча лабораторія (слайд7)

 

 Робота за варіантами. Від поданих слів утворіть просту й складену форми вищого  й найвищого   ступенів порівняння.

  І варіант  - сумний, солодкий, сміливий

  ІІ варіант -  високий, приємний, чистий

VІІІ.  Узагальнення й систематизація знань

1.Розумне перо(слайд8)

Перепишіть, від поданих у дужках прикметників утворіть вищий або найвищий ступені порівняння.

  Добре ім'я (дороге) за великі багатства, а доброзичливість (цінна)за срібло та золото.  Для того,  хто деревце посадив, земля стає і (близька), і (рідна). Твій ранок, земле, усе (ясний), усе (гарячий )розмах твій.

2. Робота   в парах  ( вправа за підручником 350)

3. Коло думок.  Як ви розумієте народний вислів «Земля найбагатша, вода найсильніша? (слайд 9)

 4   Стилістичний  сміхограй  ( усно) (слайд10)
(Виправити помилки у вживанні прикметників)

Стежечка до села була сама вузькіша.

Понеділок, безперечно, найважкіший день тижня.

Учні влітку мають самі найдовгіші канікули.

5. Я – редактор (слайд11)

Правильно записати ступені порівняння прикметників

Більш цікавіший фільм, самий холодний день, найбільш відоміший журнал, менш зручніший диван, самий кращий друг,  сама легка професія,  сама шкідлива їжа,   менш видатніший композитор, більш смачніша страва, самий повільніший транспорт, сама рідніша людина, найбільш лютіший мороз, найменш холодніша зима.  

ІХ.    Підсумок уроку.  Рефлексія.  Оцінювання

Вправа  «Незакінчене речення…»(слайд12)

Сьогодні я дізнався…

Було цікаво…

Було складно…

Я зрозумів, що…

Тепер я зможу…

Я навчився…

 Х.  Інструктаж домашнього завдання. (слайд13)

Опрацювати матеріал підручника  С.134-135, вивчити таблицю, виконати вправу 352 або 355. 

 

 

docx
Додано
18 лютого
Переглядів
135
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку