Система формування медіаграмотності учасників освітнього процесу позашкільного закладу Медіаграмотність — компетентності, необхідні для активної, усвідомленої, безпечної участі в житті сучасного медійного суспільства. Медіаграмотність особистості досягається завдяки цілеспрямованій, системній медіаосвітній діяльності держави, громадянського суспільства, закладів освіти усіх рівнів. В освітньому процесі позашкілля є чимало викликів, пов’язаних з медіаосвітньою діяльністю. Особливо гострою є проблема імплементації медіаосвіти у роботу спортивних, авіамодельних, хорових, танцювальних, оригамі, бісероплетіння, ручної вишивки та інших гуртків. Більшість програм, за якими вихованці навчаються улюбленій справі у позашкільному закладі, не передбачають навіть елементів медіаосвіти. Перед педагогом постає непросте завдання поєднання навчальної програми з потребами формування медіаімунітету вихованців. Тож потреба у посиленні методичного супроводу медіаосвіти у позашкіллі постійно зростає.
Формування медіаграмотностіМета: Медіаграмотність вихованців - весь спектр медіакомпетентностей з медіа і медіаімунітет. Здатність і готовність педагогів до імплементації медіаосвіти освітній простір закладу. Участь батьків у формуванні медіакомпетентностей та набутті медіаімунітету дітей.
Інструменти виміру медіаграмотності Тести для вихованців 12 — 16 років. Анкети для педагогів та батьків. Фокус — група “Вплив медіа на суб’єктивне психологічне благополуччя особистості”: батьки, педагоги. Фокус — група “Ставлення педагогів до впровадження медіаосвіти у освітній процес закладу”
Організаційні заходи формування медіаграмотності Визначення стратегії, мети та завдань медіаосвіти. Формування творчої групи для дослідно-експериментальної роботи із запровадження медіаосвіти. Розробка та обґрунтування моделей медіаосвіти педагогів, вихованців та їх батьків. Запровадження батьківської медіаосвіти. Оцінювання рівня медіакомпетентності учасників освітнього процесу.
Науково-методичне забезпечення формування медіаграмотностіСтворення бази даних електронних ресурсів для інформаційно-комунікаційної підтримки запровадження медіаосвіти. Створення спільного кластеру закладу. Розробка програм семінарів-практикумів із впровадження медіаосвіти. Підготовка методичних рекомендацій для формування та розвитку медіаграмотності. Розробка додатків з медіа до навчальних програм.
Включення елементів медіаосвіти в освітній процес закладу Внесення елементів медіаосвіти в навчальні програми та розробка додатків з медіа до них. Застосування в гуртковій роботі інноваційних методів медіаосвіти. Організація практикумів з вивчення обладнання, програм, додатків. Проведення майстер-класів з освоєння соціальних мереж.
Завдання поглибленнякомпетентностей з медіа керівників гуртків Розуміння ролі, структури, впливів медіа, специфіки презентації ними дійсності, що дозволяє висловлювати компетентні судження. Ефективне використання медіа для досягнення особистих цілей. Орієнтування в медіа середовищі, уміння знаходити інформацію, переглядати меню мобільного телефону, розуміти зв’язок медіа додатків. Використання цифрових технологій, обладнання, програмного забезпечення. Створення функціонального і привабливого контенту і дизайну, донесення інформації до цільової аудиторії через найбільш придатні медіа. Застосування ефективних стратегій пошуку інформації, уміння визначати її надійність, зберігати, використовувати та поширювати.
Теоретико-методологічна підготовка. Осмислення тенденцій зростання впливу медіа, презентації ними реальності, усвідомлення наслідків деструктивної практики, шляхів формування медіаімунітету у молоді. Опрацювання науково-практичних педагогічних і психологічних літературних джерел з питань інноваційних технологій медіаосвіти. Вивчення дидактичного, виховного потенціалу медіа: інтерактивності, комунікативності, мультимедійності, індивідуалізації. Освоєння цифрових технологій, обладнання, програмного забезпечення, додатків, що забезпечують надійну та ефективну активність у медіапросторі та запровадження медіаосвіти в гуртковій роботі.
Методична робота. Участь у методичних семінарах та круглих столах: «Досвід використання «хмарних технологій”, “Обмін досвідом роботи в соціальних мережах” тощо. Опрацювання методичних рекомендацій щодо імплементації медіаосвіти та посилення медіаосвітніх функцій культурно-мистецьких заходів. Вивчення досвіду медіаосвіти у позашкільних закладах на популярних освітніх платформах «Всеосвіта»,«На урок», «Педрада», «Освіторія». Освоєння інноваційних методів медіаосвіти: ділових ігор. чат-занять веб-занять, вебінарів, онлайн-конференцій, практикумів, тренінгів, презентацій, дискусій, проектних технологій тощо.
Очікувані результати Освоєння сучасної парадигми освіти та ролі педагога в інноваційному медіазованому інформаційному просторі. Використання дидактичного й виховного потенціалу медіа: інтерактивності, комунікативності, мультимедійності, індивідуалізації. Осмислення методологічних аспектів медіа педагогіки й основ аудіовізуальної грамотності. Застосування інноваційних методик проведення медіаосвітніх занять. Розуміння місця медіа в освітньо-виховному процесі позашкільних закладів. Знання негативних тенденцій, що створюють засоби масової інформації. Критичне мислення, здатність до об’єктивного аналізу медіаінформації.
Мета та завдання формування медіаграмотності вихованців закладу З’ясування ролі, структури, впливів медіа Розуміння, як медіа Освоєння забарвлюють програм, додатків реальність технологій Здатність орієнтуватися в медіапросторі Освоєння методів Досягнення мети, пошуку, обробки, особистого успіху поширення інформації з медіа
Очікувані результати Посилення медіаімунітету — спроможності дітей протистояти агресивному медіа середовищу та зберігати психологічний комфорт при споживанні медіапродукції. Уміння обирати необхідну інформацію, оминати інформаційне «сміття», досягати власної мети та особистого успіху з медіа. Спроможність критично мислити, свідомо споживати медіа продукцію, осмислювати власні медіа потреби, адекватно оцінювати та тлумачити інформацію. Здатність до медіатворчості, до компетентного і здорового особистісного самовираження. Розвиток візуальної, музичної медіакультури, естетичних смаків щодо форм мистецтва, сучасних напрямів медіа арту. Культура комунікації у соціальних мережах; покращення між особових стосунків та приязності соціального середовища.