Складне речення з різними видами зв‘язку. Тренувальні вправи
Номер слайду 2
Яке речення називається складним? Які види складних речень ви знаєте? Яке речення називають складносурядним. Пригадайте
Номер слайду 3
Яке речення називають складнопідрядним?Безсполучникове речення – це?Складне речення з різними видами зв‘язку – це?Пригадайте
Номер слайду 4
Вправа 1 Випишіть складні речення з різними видами з‘язку. Не знаю вже, яково-то йому після того сватання спалось. Як же вернувся вранці до світлиці, то божого чоловіка вже не було в компанії: поплентавсь дідусь іще до схід сонця із Хмарища. Усі повдягались у довгі подорожні сукні і ждали тільки старого Шрама. Той, стоя перед образом, дочитував своїх молитов. По стінах і по полицях у світлиці не видно було більш ні дорогої зброї, ні срібних кубків; бо в тую неспокійну старосвітщину, одлучаючись, не кидай було плохо дома нічого, а ховай по тайниках, по підземних скарбницях. Старий Шрам звелів синові сідлати коні; як ось і Василь Невольник виїхав із-за садка з ридваном. Погодив тоді бог козакам надрать у своїх ворогів усячини, що не один старшина, мов який дука, їздив ридваном. Блищали мідяні, позолотисти герби на ридвані в Череваня; миготіла в очах дорога горорізьба — леви, струсові пір'я, булави з бунчуками; а тих, може, перевелось і кодло, що сими гербами величались... Мати з дочкою сіли в ридван, а Черевань не покидав-таки козаковання - поїхав на прощу верхи. Шрам із ним держав перед того поїзду.
Номер слайду 5
Перевірте себе. Випишіть складні речення з різними видами з‘язку1) Як же вернувся вранці до світлиці, то божого чоловіка вже не було в компанії: поплентавсь дідусь іще до схід сонця із Хмарища. 2) По стінах і по полицях у світлиці не видно було більш ні дорогої зброї, ні срібних кубків; бо в тую неспокійну старосвітщину, одлучаючись, не кидай було плохо дома нічого, а ховай по тайниках, по підземних скарбницях. 3) Блищали мідяні, позолотисти герби на ридвані в Череваня; миготіла в очах дорога горорізьба — леви, струсові пір'я, булави з бунчуками; а тих, може, перевелось і кодло, що сими гербами величались...
Номер слайду 6
Вправа 2 Прочитайте речення, побудуйте до них схеми та запишіть1)Сонце світило стиха, без жари; і любо було поглянути, як воно розливалось по зелених вітах, по сукуватих, мохнатих дубах і по молодій травиці. 2) Обернувсь козак, переступаючи через поріг,— і серце в його заграло: Леся не спускала з його очей, а в тих очах сіяла й ласка, й жаль, і щось іще таке, що не вимовиш ніякими словами.3) Вже йому тоді здалось, що ні для чого більш і на світі жити; а на душі така пала туга, така печаль, що й сказати не можна!4) Трошки згодом зашуміло по Вкраїні, закипіло, мов у казані, і стали з'їжджатись у Київ пани да гетьмани — справдилось друге бабусине слово. 5) Гості сиділи за трапезою не мовчки: балакали таки й геть-то голосненько, що Петро мусив добре гукнуть через вози "Добридень".
Номер слайду 7
Перевір себе[ ]; і [ ], ( як ). [ ] – і [ ]: [ ], а [ ], ( що ). [ ], ( що ); а [ ], ( що ) [ ], і [ ] - [ ] [ ], [ ], ( що )
Номер слайду 8
Вправа 3 Перепишіть речення, розставте розділові знаки, підкресліть граматичні основи. 1) Отак тії каверзники змовлялись уочевидьки на учинок і ніхто не розібрав би що справді в їх на думці. 2) Нехай же останеться та історія до іншого часу а тепер скажемо коротко що Шрам паволоцький, жалуючи згуби паволочан сам удавсь до Тетері і прийняв усю вину на одного себе.3) Скоро наші розпізнали таке диво зараз наче хто й сказав усякому що склалось щось недобре. 4) Шрам ізгодивсь щоб везти Петра просто до Хмарища а Черевань запросив гетьмана і всіх при йому значних козаків до себе в гості.
Номер слайду 9
Вправа 3 ПЕРЕВІР СЕБЕ1) Отак тії каверзники змовлялись уочевидьки на учинок, і ніхто не розібрав би, що справді в їх на думці. 2) Нехай же останеться та історія до іншого часу, а тепер скажемо коротко, що Шрам паволоцький, жалуючи згуби паволочан, сам удавсь до Тетері і прийняв усю вину на одного себе.3) Скоро наші розпізнали таке диво, зараз наче хто й сказав усякому, що склалось щось недобре. 4) Шрам ізгодивсь, щоб везти Петра просто до Хмарища; а Черевань запросив гетьмана і всіх при йому значних козаків до себе в гості.
Номер слайду 10
Вправа 4. Установіть відповідність між реченнями та схемами до них1) Січові батьки думали, що так і висипле козацтво на їх оклик; аж козаки мовчки мовчать да один за одного туляться. 2) Росли там над водою старі дуби з березами; вони й місце скрашали, і холодок запорозьким братчикам давали.3) Черевань поглядував на Шрама, що то він тепер скаже; а Шрам сидить понурий4) Брюховецький сам не знав, чого злякавсь; так уже грішна душа його тривожилась.5) Так вигукував осаул полковий Гвинтовка: хотів притьмом довести перед Шрамом, що в його жінка все одно, що служебка, хоть би вона була сто раз княгиня. А) [ ]: [ ], ( що ), ( ). Б) [ ], ( що ); [ ]. В) [ ], ( що ); а [ ]Г) [ ]; [ ], і [ ]. Д) [ ], ( чого ); [ ].