Вправа 1 Запишіть слова в три колонки, у яких: 1) звуків більше , ніж букв; 2) звуків і букв порівну; 3) звуків менше, ніж букв. Грядка, нянька, п’єса, ім’я, емаль, дощ, егоїзм, юнак, аджика, нізащо, в’юн, щавель, мільйон, дощечка, радість, олов’яний, земля, дзвоник, уряд, енергія, альбом, заява, м’який, няня, руїна, копія, меншість.
Вправа 2 Випишіть слова в три колонки: 1) ті, яких не можна розривати для преносу; 2) ті, при переносі яких можна залишити дві перші букви; 3)ті, при переносі яких можна залишити три перші букви. Друг, район, мороз, оса, НАТО, двері, яма, явір, сиджу, сани, погріб, креслення, спів, картон, поріг, серпень, гуаш, рай, школа, учень.
Вправа 3 Уставте на місці пропусків Е чи И. Д..легація, ет..кет, нет..рплячий, ст..скати, к..шеня, ім..нини, зд..рати, ст..лити, т..хнічний, л..пневий, хв..лястий, кр..чати, ен..ргетичний, р..петувати. Ключ. Підкресліть першу букву в словах, у яких вставили Е. Якщо ви правильно виконали завдання, то з підкресених букв прочитаєте назву річки.
Вправа 7 Доберіть до кожного з поданих слів його форму або спільнокореневе слово, щоб відбулося чергування голосних звуків. Нога , плести, соколи, четвертий , ломити , заганяти, пекти , стелити, беру , летіти, перехід , гора , корінь, замітати, столи , печі, катати, заплітати, вільний, робітник.
Вправа 10 Вставте апостроф або м’який знак. Дит..ясла. духм..яні снопи, ін..єкція, в..яжеться, Р..єпін, св..ятопис, п..ятсот, кров..ю, міл..йони, В..єтнам, бур..як, різ..ба, Парас..чин, дикан..ський, стан..мо, заховайс.., у куз..ні, прал..ня, гарнен..кий, тіт..ці, рибон..ки, брен..кати, Ковал..чук, щонаймен..ший, учител..ство, камін..чик, різ..бяр, сон..ця, медал..йон, чотир..ма, лял..ці, с..міх, бат..ківський, голуб..ятко, духм..яний.