Презентація "Складнопідрядне і безсполучникове речення. Повторення"

Про матеріал
Презентація допоможе повторити й узагальнити вивчений матеріал. Може бути використана на передостанньому уроці теми.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Складнопідрядне і безсполучникове речення Повторення Виконала: вчитель української мови та літератури Олександрівського ЗЗСО Донкоглова О. А.

Номер слайду 2

Складнопідрядне речення Складнопідрядне речення поєднує синтаксично нерівноправні частини, одна з яких головна, а друга — залежна (або підрядна). Від головної частини до залежної (підрядної) можна поставити питання, наприклад: Мій товариш сказав, (що?) що саме рояль — король оркестру. Підрядних частин може бути кілька, наприклад: Мій товариш сказав, (що?) що саме рояль — король оркестру, (чому?) бо він стоїть у самому центрі сцени. Саме за допомогою поставленого питання з’ясовуємо, які змістові відношення між головною та підрядною частинами. Підрядна частина приєднується до головної за допомогою сполучників або сполучних слів.

Номер слайду 3

Сполучником або сполучним словом починається саме підрядна частина. У схемі складнопідрядного речення на позначення головної частини використовують квадратні дужки [ ], а на позначення підрядної — круглі ( ). Сполучник (сполучне слово) треба записувати в круглих дужках, бо він (воно) є невід’ємним складником підрядної частини. Грай завжди так, ніби тебе слухає артист (Р. Шуман). [ ], (ніби). Коли починає звучати класична музика, я стаю ніби добрішим. (Г. Мельник). (Коли), [ ]. Пісню, яку виконують із душею, важко забути. [ ,(яку), ]. Як бачите, підрядна частина може стояти після головної (перше речення), перед нею (друге речення) або всередині (третє речення).

Номер слайду 4

Між частинами складнопідрядного речення ставиться кома. Підрядну частину, що стоїть у середині головної, відокремлюють комами з обох боків, наприклад: І тільки той, хто вірить в Бога, повірить і у себе теж (В. Крищенко). Головна частина складнопідрядного речення може мати вказівні слова: там, туди, звідти, той, такий та ін.: Той стає віртуозом, хто має талант і шалену працездатність.

Номер слайду 5

За значенням складнопідрядні речення поділяють на три основні види з підрядними частинами: означальними, з’ясувальними й обставинними. Означальні та з’ясувальні підрядні частини пояснюють слово або сполуку слів у головній частині, а обставинні пояснюють усе головне речення, наприклад: Мої батьки найбільше люблять парки, у яких є фонтани (які парки? у яких є фонтани — означальна частина пояснює додаток у головній). Але мені сказали, що сьогодні ми підемо до озера (сказали про що? що сьогодні мипідемо до озера — з’ясувальна частина пояснює присудок у головній). Шум моря стає чутним, якщо під’їхати ближче до набережної (якщо поставити питання тільки від присудка стає чутним, то не буде зрозуміло, що саме стає чутним, якщо під’їхати ближче до набережної — отже, підрядна обставинна частина пояснює зміст усієї головної).

Номер слайду 6

Частини складнопідрядного речення з кількома підрядними можуть поєднуватися по-різному. Існує кілька видів такого поєднання (типів підрядності): • однорідна підрядність; • неоднорідна підрядність; • послідовна підрядність. У реченнях з однорідною підрядністю всі підрядні частини однакові за значенням і залежать від одного слова головної частини чи всієї головної частини й відповідають на те саме питання. Розкажи, як за горою сонечко сідає, як у Дніпра веселочка воду позичає (Т. Шевченко). про що? [ ], (як), (як).

Номер слайду 7

У реченнях із неоднорідною підрядністю підрядні частини або різні за значенням, або по-різному стосуються головної частини (одна частина пояснює всю головну, а інша — лише одне слово в головній). Коли в тебе віра у працю згасає, поглянь на ту річку, що скелі зриває (Ю. Гойда). за якої умови? яку? (Коли), [ ], (що). Ті, що знаходять підкову, ніколи не думають про того, хто загубив її (В. Симоненко). хто? про кого? [ , (що), ], (хто). У реченнях із послідовною підрядністю підрядні частини утворюють ланцюг (перша підрядна залежить від головної частини; друга підрядна — від першої підрядної і т. д.). Благословен той день і час, коли прослалась килимами земля, яку сходив Тарас малими босими ногами… (М. Рильський). який? яка? [ ], (коли), (яку).

Номер слайду 8

Безсполучникове складне речення. Безсполучниковим складним називають таке речення, у якому частини поєднуються в одне змістове ціле без сполучників (сполучних слів), а лише за допомогою інтонації: Настало літо, настали й жнива (І. Нечуй-Левицький). Смислові відношення в безсполучниковому складному реченні зумовлені змістом його складових частин. Вони бувають двох видів.• з однорідними частинами, що є рівноправними (нагадують складносурядне речення): Місяць на небі, зіроньки сяють, тихо по морю човен пливе (Народна творчість);• з неоднорідними частинами, одна з яких пояснює іншу (нагадують складнопідрядне речення): Бачу здалека: хвиля іскриста грає на синьому морі (Леся Українка).

Номер слайду 9

Частини безсполучникового складного речення можуть мати інтонацію:• переліку, наприклад: Минає літо, осінь вже бреде, лісів багрець торкнувся вересневий… (Л. Тендюк);• протиставлення або зіставлення, наприклад: Літо дбає — зима поїдає (Народна творчість);• пояснення, наприклад: І не можна долі дорікати: всіх не може обігріть вона (В. Симоненко). Між частинами безсполучникового складного речення обов’язково ставиться розділовий знак: кома, тире, двокрапка або крапка з комою.

Номер слайду 10

Об’єднайте прості речення в складнопідрядні й запишіть їх. Визначте вид підрядних частин і побудуйте схеми цих речень.1. Усі люблять подорожувати. Кожне місто має свої цікавинки.2. Ось ми підходимо до альтанки. Вона з білого мармуру.3. У ній невеличкий фонтан. Йому вже понад сто років.4. Про цей водограйчик існує легенда. На цьому місці колись було велике озеро.5. У це легко повірити. Місцевість навколо альтанки нагадує дно великої водойми. Завершіть речення (письмово). Установіть відповідність (усно). Частина складнопідрядного речення Вид підрядної частини 1 Ми поїхали в місто, де … . А означальна 2 Я ніколи не ходжу туди, де … . Б з’ясувальна 3 Ми не знаємо, коли … . В обставинна часу 4 Заходимо до храму тоді, коли … . Г обставинна мети Д обставинна місця

Номер слайду 11

Установіть відповідність. Частина складнопідрядного речення Вид підрядної частини 1 Х-промені відкрив Іван Пулюй, хоч ... . А мети 2 Блискавка врізала в дерево так, що ... . Б причини 3 Дослід проведено ретельно, так що ... . В допустова 4 Останній проект згорнули, оскільки ... . Г наслідкова Д способу дії і ступеня. Доберіть другу частину речень, щоб утворилося безсполучникове складне речення. Запишіть утворені речення.1. Довго гулятимеш у холодну пору — [наслідок].2. Мама засмагає, тато грає в шахи, [перелік].3. Сьогодні не піду гуляти в парк: [причина].4. Дорослі люблять спокій — [протиставлення].5. Я знаю: [конкретизація].

Номер слайду 12

Виконайте тестові завдання.1. Після фрагмента речення Щоранку я бігаю на свіжому повітрі... треба поставити двокрапку, якщо серед варіантів його продовження вибрати. А потім приймаю контрастний душ. Б щовечора ходжу в басейн плавати. В це сприяє загартуванню організму. Г мій брат у цей час вилежується.2. Після фрагмента речення Щодня треба випивати не менше двох літрів води... треба поставити двокрапку, якщо серед варіантів його продовження вибрати. А організм протягом доби зневоднюється. Б також тренер радить пробігати не менше 3 км. В про це я дізнався з передачі про наших олімпійців. Г споживати овочі та фрукти, спати не менше 7 годин.

Номер слайду 13

3. Після фрагмента речення Брат натиснув на ручку... треба поставити тире, якщо серед варіантів його продовження вибрати. А потім він натиснув на дзвінок. Б підійшовши до дверей. В й почав прислухатися. Г двері відхилилися.4. Після фрагмента речення На кухні ввімкнене світло... треба поставити тире, якщо серед варіантів його продовження вибрати. А воно ніби мерехтить. Б кватирка привідчинена. В мама повернулася з роботи. Г воно доходить до моєї кімнати.

Номер слайду 14

Дякую за увагу!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1.  Liliia
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
17 травня 2022
Переглядів
2944
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку