Складнопідрядне речення Складнопідрядне речення поєднує синтаксично нерівноправні частини, одна з яких головна, а друга — залежна (або підрядна). Від головної частини до залежної (підрядної) можна поставити питання, наприклад: Мій товариш сказав, (що?) що саме рояль — король оркестру. Підрядних частин може бути кілька, наприклад: Мій товариш сказав, (що?) що саме рояль — король оркестру, (чому?) бо він стоїть у самому центрі сцени. Саме за допомогою поставленого питання з’ясовуємо, які змістові відношення між головною та підрядною частинами. Підрядна частина приєднується до головної за допомогою сполучників або сполучних слів.
Сполучником або сполучним словом починається саме підрядна частина. У схемі складнопідрядного речення на позначення головної частини використовують квадратні дужки [ ], а на позначення підрядної — круглі ( ). Сполучник (сполучне слово) треба записувати в круглих дужках, бо він (воно) є невід’ємним складником підрядної частини. Грай завжди так, ніби тебе слухає артист (Р. Шуман). [ ], (ніби). Коли починає звучати класична музика, я стаю ніби добрішим. (Г. Мельник). (Коли), [ ]. Пісню, яку виконують із душею, важко забути. [ ,(яку), ]. Як бачите, підрядна частина може стояти після головної (перше речення), перед нею (друге речення) або всередині (третє речення).
Між частинами складнопідрядного речення ставиться кома. Підрядну частину, що стоїть у середині головної, відокремлюють комами з обох боків, наприклад: І тільки той, хто вірить в Бога, повірить і у себе теж (В. Крищенко). Головна частина складнопідрядного речення може мати вказівні слова: там, туди, звідти, той, такий та ін.: Той стає віртуозом, хто має талант і шалену працездатність.
За значенням складнопідрядні речення поділяють на три основні види з підрядними частинами: означальними, з’ясувальними й обставинними. Означальні та з’ясувальні підрядні частини пояснюють слово або сполуку слів у головній частині, а обставинні пояснюють усе головне речення, наприклад: Мої батьки найбільше люблять парки, у яких є фонтани (які парки? у яких є фонтани — означальна частина пояснює додаток у головній). Але мені сказали, що сьогодні ми підемо до озера (сказали про що? що сьогодні мипідемо до озера — з’ясувальна частина пояснює присудок у головній). Шум моря стає чутним, якщо під’їхати ближче до набережної (якщо поставити питання тільки від присудка стає чутним, то не буде зрозуміло, що саме стає чутним, якщо під’їхати ближче до набережної — отже, підрядна обставинна частина пояснює зміст усієї головної).
Частини складнопідрядного речення з кількома підрядними можуть поєднуватися по-різному. Існує кілька видів такого поєднання (типів підрядності): • однорідна підрядність; • неоднорідна підрядність; • послідовна підрядність. У реченнях з однорідною підрядністю всі підрядні частини однакові за значенням і залежать від одного слова головної частини чи всієї головної частини й відповідають на те саме питання. Розкажи, як за горою сонечко сідає, як у Дніпра веселочка воду позичає (Т. Шевченко). про що? [ ], (як), (як).
У реченнях із неоднорідною підрядністю підрядні частини або різні за значенням, або по-різному стосуються головної частини (одна частина пояснює всю головну, а інша — лише одне слово в головній). Коли в тебе віра у працю згасає, поглянь на ту річку, що скелі зриває (Ю. Гойда). за якої умови? яку? (Коли), [ ], (що). Ті, що знаходять підкову, ніколи не думають про того, хто загубив її (В. Симоненко). хто? про кого? [ , (що), ], (хто). У реченнях із послідовною підрядністю підрядні частини утворюють ланцюг (перша підрядна залежить від головної частини; друга підрядна — від першої підрядної і т. д.). Благословен той день і час, коли прослалась килимами земля, яку сходив Тарас малими босими ногами… (М. Рильський). який? яка? [ ], (коли), (яку).
Безсполучникове складне речення. Безсполучниковим складним називають таке речення, у якому частини поєднуються в одне змістове ціле без сполучників (сполучних слів), а лише за допомогою інтонації: Настало літо, настали й жнива (І. Нечуй-Левицький). Смислові відношення в безсполучниковому складному реченні зумовлені змістом його складових частин. Вони бувають двох видів.• з однорідними частинами, що є рівноправними (нагадують складносурядне речення): Місяць на небі, зіроньки сяють, тихо по морю човен пливе (Народна творчість);• з неоднорідними частинами, одна з яких пояснює іншу (нагадують складнопідрядне речення): Бачу здалека: хвиля іскриста грає на синьому морі (Леся Українка).
Частини безсполучникового складного речення можуть мати інтонацію:• переліку, наприклад: Минає літо, осінь вже бреде, лісів багрець торкнувся вересневий… (Л. Тендюк);• протиставлення або зіставлення, наприклад: Літо дбає — зима поїдає (Народна творчість);• пояснення, наприклад: І не можна долі дорікати: всіх не може обігріть вона (В. Симоненко). Між частинами безсполучникового складного речення обов’язково ставиться розділовий знак: кома, тире, двокрапка або крапка з комою.
Об’єднайте прості речення в складнопідрядні й запишіть їх. Визначте вид підрядних частин і побудуйте схеми цих речень.1. Усі люблять подорожувати. Кожне місто має свої цікавинки.2. Ось ми підходимо до альтанки. Вона з білого мармуру.3. У ній невеличкий фонтан. Йому вже понад сто років.4. Про цей водограйчик існує легенда. На цьому місці колись було велике озеро.5. У це легко повірити. Місцевість навколо альтанки нагадує дно великої водойми. Завершіть речення (письмово). Установіть відповідність (усно). Частина складнопідрядного речення Вид підрядної частини 1 Ми поїхали в місто, де … . А означальна 2 Я ніколи не ходжу туди, де … . Б з’ясувальна 3 Ми не знаємо, коли … . В обставинна часу 4 Заходимо до храму тоді, коли … . Г обставинна мети Д обставинна місця
Установіть відповідність. Частина складнопідрядного речення Вид підрядної частини 1 Х-промені відкрив Іван Пулюй, хоч ... . А мети 2 Блискавка врізала в дерево так, що ... . Б причини 3 Дослід проведено ретельно, так що ... . В допустова 4 Останній проект згорнули, оскільки ... . Г наслідкова Д способу дії і ступеня. Доберіть другу частину речень, щоб утворилося безсполучникове складне речення. Запишіть утворені речення.1. Довго гулятимеш у холодну пору — [наслідок].2. Мама засмагає, тато грає в шахи, [перелік].3. Сьогодні не піду гуляти в парк: [причина].4. Дорослі люблять спокій — [протиставлення].5. Я знаю: [конкретизація].
Виконайте тестові завдання.1. Після фрагмента речення Щоранку я бігаю на свіжому повітрі... треба поставити двокрапку, якщо серед варіантів його продовження вибрати. А потім приймаю контрастний душ. Б щовечора ходжу в басейн плавати. В це сприяє загартуванню організму. Г мій брат у цей час вилежується.2. Після фрагмента речення Щодня треба випивати не менше двох літрів води... треба поставити двокрапку, якщо серед варіантів його продовження вибрати. А організм протягом доби зневоднюється. Б також тренер радить пробігати не менше 3 км. В про це я дізнався з передачі про наших олімпійців. Г споживати овочі та фрукти, спати не менше 7 годин.
3. Після фрагмента речення Брат натиснув на ручку... треба поставити тире, якщо серед варіантів його продовження вибрати. А потім він натиснув на дзвінок. Б підійшовши до дверей. В й почав прислухатися. Г двері відхилилися.4. Після фрагмента речення На кухні ввімкнене світло... треба поставити тире, якщо серед варіантів його продовження вибрати. А воно ніби мерехтить. Б кватирка привідчинена. В мама повернулася з роботи. Г воно доходить до моєї кімнати.