Презентація містить теоретичний та практичний матеріал для уроку вивчення складнопідрядних речень з підрядними означальними. Вправи творчого та пошукового характеру.
ВИПИСАТИ ВИДІЛЕНУ ЧАСТИНУ РЕЧЕННЯ. ВИЗНАЧИТИ ГОЛОВНУ Й ПІДРЯДНУ ЧАСТИНИ. ПОСТАВИТИ ДО ПІДРЯДНОЇ ПИТАННЯ. ЦЕ КРАЙ, ДЕ Я РОДИЛАСЬ І ЖИВУ, ДЕ ВСЕ ДЛЯ МЕНЕ РІДНЕ — НЕ БАЙДУЖЕ, ДЕ ЗІРКА З НЕБА ВПАЛА У ТРАВУ, ЩОБ ТИ МЕНЕ ПОБАЧИВ, МИЛИЙ ДРУЖЕ. ЦЕ КРАЙ МОЄЇ ВТІХИ І СЛЬОЗИ, ІЗ РІДНИМ СЛОВОМ, З РІДНИМИ ПІСНЯМИ. ТУЛЮСЯ ДО ВКРАЇНСЬКОЇ КРАСИ, БО ЦЕ ВЗЯЛА ВІД БАТЬКА І ВІД МАМИ.
Номер слайду 3
СКЛАДНОПІДРЯДНІ РЕЧЕННЯ З ПІДРЯДНИМИ ОЗНАЧАЛЬНИМИ
Номер слайду 4
РОЗПОДІЛЬНЕ ПИСЬМО. ПРОЧИТАТИ. ПОДАНІ РЕЧЕННЯ. ВИПИСАТИ У ДВА СТОВПЧИКИ: У ПЕРШИЙ — СКЛАДНОПІДРЯДНІ З ПІДРЯДНИМИ ОЗНАЧАЛЬНИМИ, У ДРУГИЙ — ПРОСТІ РЕЧЕННЯ З ПОШИРЕНИМ ВІДОКРЕМЛЕНИМ ОЗНАЧЕННЯМ. ЗАМІНИТИ, ДЕ ЦЕ МОЖЛИВО, СКЛАДНОПІДРЯДНІ РЕЧЕННЯ З ПІДРЯДНИМИ ОЗНАЧАЛЬНИМИ ПРОСТИМИ РЕЧЕННЯМИ З ДІЄПРИКМЕТНИКОВИМИ ЗВОРОТАМИ
Номер слайду 5
1. Це був північний нагірний схил, порослий густим лісом (В. Арсеньєв). 2. Війне вітерець, з крила пелюстку струсить, яку із саду перед тим приніс (Н. Тихий). 3. Біжить стежина в сад у зарості малини, яка дозріла вже і запахом п’янить (Л. Талалай). 4. Перед нами була глибока ущелина, захаращена камінням та вітроломом (В. Арсеньєв). 5. Дзвенить криштальне джерело, що вийшло з глибини земної (М. Терещенко).
Номер слайду 6
Визначити, де підрядні частини з’єднуються з головною за допомогою сполучників, а де — за допомогою сполучних слів. Люди, яких люблять і шанують, не обов’язково вродливі й не завжди винятково розумні (І. Томан). 2. Я виростав серед пісень, що їх співала тихо мати (І. Світличний). 3. Важко переоцінити вплив, що його справив на перебіг історії Богдан Хмельницький (О. Субтельний). 4. Із давніх-давен вулиця була громадським місцем, де обговорювались та вирішувались важливі для людей справи (О. Субтельний). 5. І тільки природа знаходить такі розмаїті барви, що їх не відтворити жодною фарбою, жодним пензлем. 6. Раптом доріжка стала така вузька, що зелене гілля вгорі сходилося докупи й закривало небо (І. Нечуй-Левицький). 7. ДЛЯ сучасного письменника, що звертається до сивої давнини, чимало важать історичні джерела (З часопису).
Номер слайду 7
1. [ ], (котрий...). 2. [ ], (яка...). 3.[...], (коли ...). 1.Розуміння значення слів, коли наступне покоління втрачає, мова вмирає. 2. Батьківщина, у дитинстві, котрий назветься потім — відкриваєш материк. 3. Красива й легка мова, яка це, відчуваю й усвідомлюю.
Номер слайду 8
А.В таку добу під горою,біля того гаю,… Б. Якби ви вчились так, як треба… В. А дівчина при самій дорозі недалеко коло мене плоскінь вибирала, та й почула,… 1. …що я плачу… 2. …що чорніє над водою… . 3. … то й мудрість би була своя.