Розробка урока з біології 8 клас за темою «Сенсорні системи нюху та смаку»

Про матеріал

Розробка урока з біології по темі «Сенсорні системи нюху та смаку»

Голуб Світлана Петрівна,

вчитель біології Слов`янської загальноосвітньої школи I – III ступенів № 9 Слов`янської міської ради Донецької області

Мета:

• навчальна: сформувати загальне уявлення про будову і функції нюхової та смакової сенсорних систем, розкрити роль запаху і смаку для людини; розвивати вміння знаходити пояснення біологічним процесам, використрвуючи знання з інших предметів; встановити значення аналізаторів в житті людини, можливі сфери застосування знань про них.

• виховна: продовжувати виховувати в учнів бережливе ставлення до власного організму, розвивати вміння працювати самостійно та використовувати різні джерела інформації, сприяти формуванню етичних взаємовідносин у колективі; виховувати в учнів уміння слухати, культуру мови та спілкування.

• розвиваюча: продовжувати розвивати в учнів творчу активність, логічне мислення, пізнавальні інтереси учнів; формувати в учнів уміння працювати з опорно-інформаційними схемами, малюнками, виділяти головне, пояснювати їх зміст на основі біологічних закономірностей; навчитись робити висновки.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Перегляд файлу

Розробка  урока  з  біології  по темі  «Сенсорні  системи нюху та смаку»

                                                                                        Голуб Світлана Петрівна,

вчитель біології Слов`янської загальноосвітньої школи  I – III ступенів № 9 Слов`янської міської  ради  Донецької області

Мета:

 навчальна: сформувати загальне уявлення про будову і функції нюхової та смакової сенсорних систем, розкрити роль запаху і смаку для людини; розвивати вміння знаходити пояснення біологічним процесам, використрвуючи знання з інших предметів; встановити значення аналізаторів в житті людини, можливі сфери застосування знань про них.

 виховна: продовжувати виховувати в учнів бережливе ставлення до власного організму, розвивати вміння працювати самостійно та використовувати різні джерела інформації, сприяти формуванню етичних взаємовідносин у колективі; виховувати в учнів уміння слухати, культуру мови та спілкування.

 розвиваюча: продовжувати розвивати в учнів творчу активність, логічне мислення, пізнавальні інтереси учнів; формувати в учнів уміння працювати з опорно-інформаційними схемами, малюнками, виділяти головне, пояснювати їх зміст на основі біологічних закономірностей; навчитись робити висновки.

Тип уроку:  вивчення нового матеріалу.

Основні терміни та поняття: нюхова сенсорна система, нюх, пахучі речовини. запахи, гранична концентрація пахучої речовини стереохімічна теорія запахів, смаковий аналізатор

ХІД УРОКУ

І.   Організаційний етап.

 Доброго дня ! Сьогодні у нас з вами не зовсім звичайний урок. Сподівась, що сьогодні на уроці на нас чекає і успіх, і радість, ви зможете продемонструвати свої знання. Ми  разом  продовжуємо   пошуки чарівного ключа, що називається здоров’ям !

ІІ. Перевірка домашнього завдання   

Питання до учнів:                               

Як будова вушної раковини пов`язана з функціями, які вона виконує?

Яку функцію виконують слухові кісточки середнього вуха?

Яким чином у вусі відбувається вловлювання звукових коливань різної частоти?

Який же шлях проходження звукових коливань по складовим органа слуху?

Виконуємо письмово  завдання:

1.  (6 балів)  Орган слуху складається з _______частин. Перша його частина – це _____________, до якої належить вушна раковина і зовнішній слуховий прохід. Вушна раковина утворена ______________. Далі звукові коливання спрямовуються у ___________прохід. Він має довжину _____. На межі зовнішнього і середнього вуха розмщується _____________ . Вона __________звукові коливання до середнього вуха. У порожнині середнього вуха розміщені три __________кісточки:_____________, ______________, ______________. Порожнина середнього вуха з’єднана з носоглоткою _______         _______. У глибині скроневої кістки розміщується __________ вухо. У ньому виконує функцію  слуху ________________, звукосприймальним апаратом є ________________орган.

2.  (6алів)     Встановіть відповідність, утворивши логічні пари.

     А. Барабанна перетинка            1. Сполучає середнє вухо з носоглоткою

     Б. Слухові кісточки                   2. Передає звукові коливання

     В. Евстахієва труба                    3.Сприймає звукові коливання

     Г. Кортієв орган                       4.Перетворює звукові коливання на нервовий  імпульс

Відповідь: 1______, 2._________, 3._______, 4._______.

ІІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності           

Які впливи, крім світла і звуків.  ми можемо відчути?

     У повсякденному житті  ми не помічаємо, що постійно користуємося нюхом. Він здається не обов`язковим , в порівнянні  зі слухом чи  зором. Але, якщо трапиться нежить,їжа одразу робиться несмачною. Ще страшніше за сторонній запах. У світі пахощів та смаків багато дивного. Якщо для смаку існують визначені категорії солоного, кислого, солодкого та гіркого, то уявлення про пахощі суто індивідуальне.

Яку роль відіграють у нашому житті запахи?                          

Розповідь про гоголівського майора Ковальова, який мав замість носа “место совершенно гладкое, как будто только-что выпеченный блин”.                         

Він говорив: “ Боже мой! За что такое несчастье? Будь я без руки или без ноги – все же лучше, будь я без ушей – однако же сноснее, но без носа человек – черт знает что: птица не птица, гражданин не гражданин, просто возьми и вышвырни в окошко!”

— Як сприймаються запахи?

Чи існує взаємозв’язок між смаковою та нюховою сенсорними   системами?

IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу  із складанням структурно-логічних  схем:

Які ж функції виконує ніс?                                                     

 Функції носа: дихальна, захисна, теплорегуляційна,  мімічна, нюхова.

Нюхові відчуття в людини значно поступаються перед відповідними відчуттями тварин. Адже, відомо, що собака може відчути запах, навіть коли це кілька молекул в 1 см3, а наприклад,  котяча акула, яка представлена у нашому штучному біогеоценозі відчуває джерела запахів на відстані 400 метрів .  

Щоб згадати. які частини має будь який аналізатор? Поясніть твердження:   Один фізик сказав «Око дивиться, а мозок бачить». Як ви розумієте ці слова?                                    

2  Яку  будову має нюхова сенсорна система.                                         

I. Рецептори(хеморецептори) (у верхньому ході носової порожнини перетворюють подразнення в нервовий імпульс) Загальна кількість нюхових рецепторів у людини — близько 10 млн.

II. НЮХОВИЙ НЕРВ    (самий короткий)

III. Нюхова зона кори великих півкуль  в скроневій долі

3. Механізмом сприйняття запахів      

 Елементи, що сприймають запахи речовин, розташовані в слизистій оболонці верхньої  частині носової порожнини  Ці елементи представлені нюховими рецепторами. (хеморецепторами)     

Кожна така клітина має потовщення – нюхову булаву, від якої відходять 6 – 12 війок, що занурені у слизову оболонку, які виділяють нюхові залози , (тобто війки  як антени,які взаємодіють з молекулами пахучих речовин. а з іншої сторони відходить нервове волокно.)  Тривалість життя нюхових клітин приблизно 2 місяці.

Як же ми сприймаємо запах?

 Існує 30 теорії , але найбільш визнаною є стереохімічна теорія запахів

На мембрані нюхових рецепторів є білкові молекули певної просторової структури. Якщо структура пахучої речовини підходить до структури білка (як ключ до замка), то відбувається збудження рецептора і перетворення даного подразника в нервовий імпульс.                                                                                                                                     

Кожна нюхова клітина має тільки один тип мембранного рецепторного білка. Сам же цей білок здатний зв'язувати множину пахучих молекул різної просторової конфігурації. Правило «одна нюхова клітина — один нюховий рецепторний білок» значно спрощує передачу й обробку інформації про запахи в нюховій цибулині. Молекули пахучих речовин потрапляють у слиз, що виробляється нюховими залозами, з постійною течією повітря або з ротової порожнини під час їжі. Принюхування прискорює приплив пахучих речовин до слизу.

4. Розповідь про класифікацію запахів.                                                             

5. Як визначити   гостроту нюху?  (Робота з підручником)                                                                                                                                                 

Адаптація рецепторів нюху. Чи завжди корисно ?

Якщо людина заходить до кімнати з певним запахом, то через деякий чпас перестає його відчувати.  (Штучно отриманий етилмеркаптан додають у природний газ, який сам по собі не має запаху, щоб ми могли відчути витік газу з незакритих конфорок.)

На гостроту нюху впливає температура і вологість(солодке найбільш; солодке при +37)

6.Виконання  дослідницький практику ( Дослідження  дії  нюхового аналізатора)

7. Медики з’ясували, що аромати володіють лікувальною дією, що і стало основою аромотерапії. Існують запахи, завдяки яким можна значно покращити стан здоров’я — підвищити працездатність, знизити втомлюваність і кволість, поліпшити самопочуття. Залежно від захворювання того чи іншого органа необхідно вдихати специфічний запах (наприкладі    Святогір`я)                                            

Так, число помилок програміста знижується на 20%, коли він вдихає запах лаванди, на 33% - від запаху жасмину, на 54% - від запаху лимону. Встановлено, що запахи лаванди і розмарину діють заспокійливо і знімають стресовий стан, а запахи лимону і евкаліпту збуджують і підвищують продуктивність праці

8.Всім відома емоційна влада запахів. Здається, що вони відвойовують те, що забрали могутні суперники – кольори та звуки. Всі запахи викликають різні переживання – приємні та неприємні. “Байдужих” запахів немає

В історичній мініатюрі В.Пікуля “Запашна симфонія життя” є такий цікавий епізод: до молодої дівчини залицялися двоє суперників – співак та парфюмер. На концерт свого суперника парфюмер приніс великий кошик фіалок і поставив на кришку рояля. Співак з ганьбою втікає, бо не може взяти ні однієї високої ноти. Виявляється, парфюмер добре знав, що запах фіалок здатний руйнувати гармонію голосових зв*язок.                                                        

9. Творча група учнів нашого класу взяла інтерв`ю лікарем отоларінгологом,  а шкільний лікар розкрила правила  «Як не втратити нюх?»

- Складання правил збереження нюху використовуючи «Скарбничку здоров`я  - Разом до здорового майбутнього»  

10. А чи є в організмі експрес лабораторія, науково-дослідний інститут хімії ? 

 Які органи відповідають за формування смакових відчуттів? 

Смак – це вартовий, прикордонна застава на кордоні між організмом і навколишнім світом. На цьому кордоні є митниця  і експрес-лабораторія, Смакові рецептори несуть інформацію про характер і концентрацію речовин.. Смакові бруньки — рецептори смаку — розташовані на язиці, задній стінці глотки, м'якому піднебінні, мигдаликах та надгортаннику. Кожна приблизно з 10 000 смакових бруньок дюдини складається з кількох (2—6) рецепторних клітин і, крім того, з опорних клітин. Смакова брунька досягає поверхні слизової оболонки язика й з'єднана з порожнину  рота через смакову пору. Смакові клітини мають найкоротше життя (живуть  250 годин.)

Теорія сприйняття смаку  така як і нюху.

Розповідь про класифікацію смаків, про смакові пороги.

Абсолютні пороги смакової чутливості багато в чому залежать від стану організму (вони змінюються в разі голодування, вагітності що). У випадку тривалої дії смакової речовини спостерігається адаптація до нього (знижується інтенсивність смакового відчуття). Тривалість адаптації пропорційна концентрації розчину. Адаптація до солодкого й солоного розвиваються швидше, ніж до гіркого й кислого.

Де в практиці можна застосувати знання про нюх?

 Основа знань дегустаторів

 Кулінарія

 Парфумерія

 В мелицині

        В санаторно- курортному лікуванні

 

V. Узагальнення та систематизація знань

1) Вправа «Загублена ланка»

Рецептори язика - чутливий нейрон – смакова зона –  відчуття смаку

Рецептори слизової оболонки носа – чутливий нейрон – нюхова зона кори великих півкуль – відчуття запаху

2)  «Аукціон цікавих запитань»

1. Чому при нежиті людини не відчуває смаку?       

2. Чим пояснити пристрасть південних народів до гострої їжі?

3. Про що свідчить: солоне найбільш солоне при +18 ; гірке при +10; солодке при +37 ? (На смакові відчуття впливає температура).

VI. Домашнє завдання          

          ***Опрацювати матеріал підручника § 72. Виконати  письмово на тестові завдання: підручник с. 205, № 1—4.

*** Подумати над відповідями на такі запитання:

1.Чому кажуть, що голод – кращий кухар?

2.Чому людина, щоб краще розрізнити запах, принюхується і робить кілька сильних вдихів?

***Виконати дослід і дати пояснення : пальцями лівої руки міцно затиснути ніс, пальцями правої – по черзі класти на язик шматочки цибулі і яблука. Чому вони майже одного смаку?

VI I. Підсумок уроку

   Друзі! Візьміть  з собою знання, отримані на уроках, та  поради “Скарбнички здоров’я”, яку  ви  створюєте. Ці знання допоможуть Вам приймати вірні рішення, долати труднощі, вдало обходити “підводні  течії”, яких сповнене “життєве море”.

Хай щастить Вам на шляху до власного здоров’я!

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
28 грудня 2019
Переглядів
56
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку