Урок Поняття про вищу нервову систему, темперамент , характер.

Про матеріал
Урок 56 за темою:"Поняття про вищу нервову систему, темперамент , характер" + презентація Підручник Біологія 8 клас К. Н. Задорожний 2016
Перегляд файлу

Тема: Поняття про вищу нервову систему, темперамент , характер.

Мета:

 Освітня. Формувати знання учнів про психологічні основи поведінки людини; розкрити поняття «вища нервова система», «темперамент», « характер»; ознайомити із властивостями нервової системи людини та різними типами темпераментів.

Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати різні типи темпераментів та їхнє значення для формування поведінки людини в суспільстві; розвивати увагу, пам’ять, уяву, логічне мислення та уміння робити відповідні висновки.

Виховна. Виховувати бережливе ставлення до власного організму та оточуючих людей, не завдаючи їм психічних неприємностей.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\медійна дошка.

Основні поняття та терміни: поведінка людини, ВНД, психіка, темперамент, холерик, сангвінік, меланхолік, флегматик, характер.

Хід уроку.

І. Мотивація.

Притча  про  істину

Одного  разу  зібралися  мудреці  на раду. Вони  хотіли  знайти  таке  місце  на  Землі, де  можна  було  б  сховати  істину  так, щоб  людина  все  життя  витратила  на  її  пошуки.

  • Давайте  сховаємо  істину  на  найвищій  горі! – сказав  найстарший  із  них.
  • Давайте  сховаємо  її  в  найглибше  море! – мовив  наймолодший.
  • Ні, знайде…
  • Давайте  сховаємо істину  в  серці  людини, і  тоді  вона  все  життя  буде її  шукати  й не  зможе  знайти, - запропонував  наймудріший із них.

Із  того  часу  люди  все  життя  витрачають  на  пошуки  істини, навіть  не  підозрюючи, що  вона  знаходиться  дуже  близько.

Недарма  відомий  давногрецький  філософ  Сократ  сказав: «Пізнай  себе – пізнаєш  увесь  світ». (С3)

Пропоную  вам  сьогодні  зробити  один  крок  до  пізнання  себе, один  крок  до  пізнання  істини. Сьогодні  ми  з вами  будемо  прагнути  краще зрозуміти  себе  та  інших, а  також  загалом  природу  людської поведінки. Отже, запишимо тему уроку.(С1)

Згідно записаної теми та епіграфу (С4)випливає мета нашого уроку (С2)

II. Актуалiзацiя опорних знань

Для розуміння теми нам необхідно згадати деякі терміни та поняття (С5)

ЦНС, ПНС, рефлекс, аналізатор, рефлекторна дуга.

Вправа «Відтермінована відгадка» (С6)

   Перед вами картки чотирьох кольорів: червоного, жовтого, зеленого, синього. Розмістіть їх за порядком від найприємнішого для вас до найменш приємного. ( запишіть у зошиті).

III. Вивчення нового матеріалу.

  1. Для вивчення теми нам необхідно записати нові терміни й поняття.
  2. Від чого  залежать відмінності людей. Приклад із повсякденного життя школярiв: що вiдбудеться, якщо ви ненавмисно наступите на ногу своїм одноліткам? Учні вiдповiдають, що вiдповiдна реакція залежить від людини, її особистості.

Вчитель. Вивчаючи особливості формування умовних рефлексів на собаках, I.П. Павлов звернув увагу, що швидкість i мiцнiсть їх формування у різних собак вiдрiзнялась. Це дало підставу для розподілу тварин на декілька типів залежно від iндивiдуальних властивостей нервової системи. За основу поділу вищої нервової дiяльностi на типи він узяв властивості нервових процесів збудження та гальмування, силу, врiвноваженiсть та рухливість їх протікання. Що означають ці термін прошу вас зорієнтуватися у параграфі 43. ( Робота із підручником сторінка)(С8).

Сила нервових процесів — здатність нервових клітин довго працювати; працездатність нервової системи.

Врiвноваженiсть — збалансованість процесів збудження та гальмування.

Рухливість — швидкість переходу процесу збудження у гальмування i навпаки.

3. Характеристика типів темпераменту.

Робота в групах (С9)

4.Реакції людей з різним темпераментом на одну й ту ж саму ситуацію (С10)

5.  Проблемне питання «Який темперамент кращий?» (С11)

Німецький психолог В. Вундт вважав, що в буденному житті треба бути сангвініком, під час важливих подій - меланхоліком, здійснювати пошук оптимальних рішень повинні холерики, а виконувати власні рішення краще за всіх зможе флегматик.

6. Тест на виведення формули темпераменту.(С12)

7. Релаксація.(С13)

8. Відтермінована відгадка(С14)

Вправа «Відтермінована відгадка»

               Червоний-колір вогню - обирає холерик.

               Жовтий-колір сонця - сангвінік.

               Зелений-колір лісу та трави - флегматик.

               Синій-колір глибокого моря - меланхолік.

 

9. Поняття про характер. (С15)

Характер- це сукупність відносно сталих психологічних  рис людини, які виявляються в різноманітних сферах її життя.

  • Характер- це те, в чому виявляється напрям волі
  • Людина без волі нагадує автомобіль без двигуна: все начебто і виглядає солідно, а користі ніякої.
  • На формування характеру впливають: спадковість, соціальне середовище, стан здоров′я, самотренування.

ІV. Узагальнення знань.

 Вправа  «Квітка  класу»(С16)

Учням  потрібно  на  аркуші  паперу  намалювати  ромашку, на  пелюстках  якої  потрібно  написати  свої  позитивні  якості  характеру, а  в  серединці  своє  ім’я. Кожен  кладе  квітку  до  кошика  і  промовляє  написане.

VII. Домашнє завдання дається дифференцiйовано. Учні обирають рівень

складності. (С17).    

Високий рівень — учні повинні «попрацювати психологами»: протестувати своїх батьків та визначити їх тип темпераменту. Зробити висновок про наслідування рис темпераменту. Сторінка у підручнику 222.

Достатній рівень — враховуючи власні риси темпераменту, розробити рекомендації відносно органiзацiї навчання, майбутнього вибору професії, збереження здоров’я тощо.

Середній рівень – скласти власну темпераментну характеристику особистості, визначивши сильні й слабкі сторони.

Початковий рівень — опрацювати § 43, вивчити причинно-наслiдковi зв’язки між типом нервової дiяльностi, типом темпераменту і характером

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
28 грудня 2019
Переглядів
54
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку