Актуальність теми дослідження. Умови сформованої культурної ситуації вимагають розвивати і збагачувати соціалізуючий потенціал освіти. Всі ці зміни уточнюють предмет сучасного педагогічного процесу і включають в нього аспект соціалізації. Задані Новою українською школою і іншими програмними документами напрями модернізації освіти припускають суттєву зміну засобів і змісту діяльності різних фахівців школи. У традиційній моделі соціальний педагог здійснює, в першу чергу, організаційно-управлінський компонент супроводу і орієнтує свою діяльність на організацію даного процесу. Незважаючи на те, що існує певна кількість робіт, присвячених вивченню діяльності соціального педагога, нами не було виявлено комплексного аналізу соціально-педагогічної діяльності з першокласниками в закладах освіти
Мета та завдання дослідження. Мета роботи – теоретично дослідити та обґрунтувати особливості соціально-педагогічної діяльності з першокласниками в закладах освіти. Завдання дослідження:1) Описати предмет та провідні завдання соціально-педагогічної діяльності;2) Привести професіограму та нормативно-правову базу фахівця соціальної сфери в закладах освіти;3) Охарактеризувати взаємодію соціального педагога з батьками першокласників;4) Дослідити організацію соціально-педагогічної діяльності з першокласниками;
Об'єкт, предмет та гіпотеза дослідження. Об’єкт дослідження – соціально-педагогічна діяльність у закладах освіти. Предмет дослідження – діяльність соціального педагога з першокласниками. Гіпотеза дослідження – процес організації соціально-педагогічної діяльності з першокласниками матиме успіх при впроваджені технологій соціально-педагогічної роботи з урізноманітнення організації соціально-педагогічної діяльності у закладах освіти
Характеристика соціально-педагогічної діяльності в сучасних закладах освіти. Плануючи, реалізуючи напрямки професійної соціально-педагогічної діяльності, оцінюючи її результати, фахівець повинен мати досить чітке уявлення про розмаїття чинників, що впливають на соціальне, фізичне і психічне благополуччя людини. На соціалізацію людини значний вплив мають спадкові та вроджені особливості, фактори середовища, особиста роль в саморозвитку, самовдосконаленні. Фактори, що зумовлюють самовиявлення особистості на різних вікових етапах, - це гра, вчення, спілкування, професійна діяльність.
Соціально-педагогічна діяльність у закладах освіти з першокласниками. Реалізація соціально-педагогічного процесу здійснюється відповідними фахівцями через діяльність. Слід розрізняти педагогічну діяльність в соціальному середовищі і соціально-педагогічну діяльність. Процес взаємодії сім’ї і школи повинен бути спрямований на активне включення батьків у навчально-виховну, позаурочну, дозвільної діяльності, співпраця з дітьми та педагогами, формування батьківської відповідальності. Успішна соціалізація і соціальна адаптація дітей можлива, за умови взаємодії позитивного середовища і позитивної особистості, тобто у особи повинні бути сформовані ціннісні орієнтації і усталені погляди.
Методики дослідження та кількість випробуваних. Для проведення експериментальної частини ми будемо використовувати дві методики. Методика «Будинок» і методика «Дерево». Загальна кількість випробовуваних 50 людини (два класи по 25 людини в кожному). Середній вік випробовуваних 6 - 7 років.
Дані отримані в результаті застосування методики «Дім»{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Рівні розвитку уваги Кількість дітей та %Високий розвиток довільної уваги. Середній розвиток довільної уваги. Слабкий розвиток довільної уваги. Кількість дітей162410%-не відношення31%48%21%
Дані за критеріями адаптації за результатами методики «Дерево»{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}критерій Кількість дітей та %нормальна адаптаціяустановка на лідерствовимагає підтримкитривожність, замкнутістьмотивація на розвагиустанови на подолання перешкодкомунікативність. Кількість дітей93311888%-не відношення18%6%6%22%16%16%16%
Впровадження технологій соціально-педагогічної роботи з урізноманітнення організації соціально-педагогічної діяльності у закладах освіти. На формуючому етапі експерименту, як уже говорилося, ми беремо тільки один клас - експериментальний, тобто 25 людини (учня). Даний етап експерименту проводиться у нас протягом двох місяців. Для розвитку і зростання рівня адаптації учнів були обрані кілька напрямів роботи. Для того щоб сприяти розвитку довільного уваги, було обрано такі прийоми: правильно обраний темп роботи; зміна видів роботи на заняттях; постановка мети; постійний контроль і оцінка результатів навчально-пізнавальної діяльності; поступове поєднання близької мети і більш віддаленій; розкриття практичної значущості матеріалу. Заняття з дітьми експериментального класу були спрямовані на розвиток пізнавальних процесів: уваги, пам’яті, уяви, мислення, а також вдосконалення комунікативних навичок. Батькам цих дітей були написані рекомендації щодо поліпшення адаптації до шкільного життя. Протягом двох місяців педагоги і батьки активно використовували методи, прийоми і рекомендації, написані нами
Організація соціально-педагогічної діяльності у закладах освіти. З метою розвитку комунікативних спрямувань учнів в процесі навчання іноземної мови використовують нетрадиційні уроки. Наприклад: урок - спектакль (розігрування уривка якогось зарубіжного уривка твору);урок - свято (проведення у класі якогось іноземного свята з дотриманням всіх традицій і норм свята), урок інтерв'ю (діти групуються по парам і уявляють себе репортерами, які повинні взяти інтерв'ю на певну тему); урок-есе (урок, який відбувається у вигляді виступів учнів по черзі, на заздалегідь передбачені і підготовлені теми); інтегрований урок (спільне проведення уроку іноземної мови з ще якимось іншим предметом, наприклад, урок англійської мови та біології).
Дані отримані в результаті застосування методики «Дім» на контрольному експерименті{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Рівні розвитку уваги Кількість дітей. Високий розвиток довільної уваги. Середній розвиток довільної уваги. Слабкий розвиток довільної уваги. Кількість детей КГ1375%-не відношення52%28%20%{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Рівні розвитку уваги Кількість дітей. Високий розвиток довільної уваги. Середній розвиток довільної уваги. Слабкий розвиток довільної уваги. Кількість детей ЕГ2050%-не відношення80%20%0%
Результати, отримані при проведенні методики «Дерево»{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Рівень адаптаціїКількість дітей. Адаптація Можлива дезадаптація. Дезадаптація Кількість детей2140%-не відношення84%16%0%{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Рівень адаптаціїКількість дітей. Адаптація Можлива дезадаптація. Дезадаптація Кількість дітей1681%-не відношення64%32%4%
Висновокза методикою «Будинок»: на високому рівні розвитку довільної уваги було 16 осіб (31%), а стало 33 осіб (66%); на середньому рівні - було 24 чоловік (48%), а стало 12 осіб (24%); на низькому рівні - було 10 осіб (21%), а стало 5 людини (10%). Ми бачимо, що більша кількість дітей перемістилося в групу з високим рівнем розвитку довільної уваги.в ході проведення методики «Дерево» на констатуючому етапі експерименту і на формуючому етапі експерименту, ми бачимо, що: на рівні адаптації, на констатуючому етапі експерименту було 33 чоловік (66%), а стало 37 осіб (74 %); на рівні можливо дезадаптація - було 11 осіб (22%), а стало 12 осіб (24%); на рівні дезадаптація було 6 людини (12%), а стало 1 людина (2%).