ОСНОВИ СІМЕЙНОГО ЩАСТЯ
(Заняття для старшокласників)
Мета: сприяти відображенню очікувань учасників стосовно сім’ї; ознайомити з функціями сім’ї, особливостями шлюбно – сімейних відносин; сприяти прийняттю відповідальності за своє майбутнє сімейне життя.
Ви стоїте на порозi самостiйного життя, у своїх мрiях вимальовуєте його щасливим. Запорукою особистого щастя багато хто з вас вважає створення сiм’ї. Але сiмейне щастя не дається у готовому виглядi. Воно є результатом того, чи навчаться молодята його будувати, чи знають правила, закони сiмейною життя, чи є добрими господарями свого дому.
Традицiйно ми сприймаємо сiм’ю як мiсце, де завжди можна знайти любов, розумiння, пiдтримку. Щаслива сiм’я дає почуття захищеностi i безпеки як для подружжя, так i для їхнiх дiтей. Саме в сім’ї людина може знайти найголовнiше: що вона комусь потрiбна, що її цінують i, безумовно, люблять, продовження себе в дiтях. Тут можна вiдпочити, набратись сил, щоб краще впоратися з повсякденними проблемами. Тому побудова сiм’ї — непроста справа. вона передбачає спільнi зусилля двох індивідуальностей, їхню любов , взаємоповагу, працю i налолегливiстъ. Не вицадково сiм’я є тим єдиним мiсцем на землi, де усi ми шукаємо гармонії -— заспокоєння зраненої душi, пiдвищення самооцiнки i натхнення на подальші починання.
У недалекому майбутньому ви прийматимете серйознi i вiдповiдальнi рiшення. У когось з вас раніше, а у когось пізніше виникне бажання створити свою власну сiм’ю. Але як вазначити, що у цей момент ви будете готовими до створення сім’ї? Як потрiбно готуватися до шлюбу? Коли закладаєгься фундамент успiшного подружиього життя? Щоб допомогти знайти вiдцовiдi на деякі з цих запитань , ми і зустрілися в цьому колі.
6. ВПРАВА “АСОЦАЦІЇ”
Завдання:
• Усвiдомлення значення слiв “шлюб”, “подружжя”,”сiм’я”
• Розвиток навичок аналiзу, синтезу та узагальнення.
• Актцвiзацiя роботи групі.
Інформаційне повідомлення.
Ведучий каже, що шлюб i сiм’я — поняття рiзнi. Вiн пропонує звернутись до етимологiчного походження цих слiв. В українськiй мовi слово “шлюб” походить вiд старослов’янською сълюб”, що означає урочисту обiцянку “злюбитись”, тобто домовитись. Росiйське слово “брак” походить вiд старослов’янськото “брачити” — вiдбирати, тобто вибирати хороше, потрiбне і вiдкидати погане, непотрiбне. Етимологiчне походження украiнського слова “тюдружжя’ розкриває саме цей його зміст — друзi, помічники, тодi ак російською “супруги” – ті, що йдуть в однiй упряжцi. “Шлюб є основою сiм’ї. А що означає шлюб для кожного з вас? Якi асоцiації у вас виникають, коли ви чуєте або вимовляєте це слово?” Ведучий записує слово “шлюб” у центрi великого аркуша i фiксує думки учасникiв, записуючи їх у виглядi промiнцiв. Коли усi висловили свою думку, ведучий разом з ними систематизує їх за змiстовою i тематичною класифiкацiєю, об’єднуючи висловлювання у певнi групи, як-от: група людей (чоловiк, жiнка, дiти); обов’язки (пiклуватися, доглядати, ростити), права, процедура реєстрації:( державний шлюб i церковний; штамп у паспортi, обручка, ЗАГС, весiльна сукня i фата); весiлля, (дружки )тощо. Пiсля цього звертається увага юнакiв та дiвчат на множиннiсть асоцiацiй, на особливiсгь сприйняття кожним учасником цих слiв. Психолог пiдкреслює, що цi рiзноманiтнi уявлення пов’язанi з набутим життєвим досвiдом, знаннями. Пропонуючи учасникам дати повне визначення шлюбу, ведучий наголошує, що потрiбно внести у це визначення усi видiленi групи значень.
Ведучий каже: “Сiм’я” — це слово добре усiм вiдоме, ми чули його багато разiв. А що означає “сiм’я” для кожного з вас? Подумайте i сформулюйте усно: “Сім’я —це . . .“ Ведучий записус слово “Сiм’я” у центрi великого аркуша i фiксує думки, записуючи їх у виглядi промiнцiв. Коли усi висловили свої думки, ведучий разом з учасниками систематизує їх за змiстовою тематичною класифiкацiєю, об’єднуючи висловлювання у певнi грули, як-от: мiсце проживания (дiм, будинок, затишок, квартира, дача), група людей (чоловiк, дружина, дiти, бабуся, дiдусь, сестра, брат), емоцiйнi зв’язки (любов, повага, вiрнiсть) i т.п.
.
Рекомендації ведучому Коли ведучий розловiдає правила гри, необхідно наголосити на тому, що називати можна будь-якi асоцiацiї, якi виникаюгь в учасникiв, коли вони чують чи вимовляють слова “шлюб” ,“сiм’я”. Немає правильних чи неправильних вiдповiдей, тому асоцiації можуть бути особливими, незвичними — у кожного свої.
7. ВПРАВА “СКУЛЬПТУРА СІМ’Ї”
Завдання:
- Сприяти вiдображенню очiкувань учасникiв стосовно iдеальної сiм’ї.
- Допомогти спiвставнти власну iдеальну модель сiм’ї iз тiєю, яку створить група.
- Звернути увагу на позицiю партнерства чи пiдлеглостi, рiвностi чи пiдпорядкування чоловiка та жiнки в скульптурi сiм‘ї
.
. Ведучий об’єднує учасникiв у двi пiдгрупи i пропонує кожнiй обрати свого скульптора. Психолог наголошує, що скульптору потрiбно створити композицiю — “Iдеальна сiм’я”. Наприклад, можна зобразити сiм’ю навколо обiднього столу або на прогулянцi. Ведучий дозволяє скульптору вибирати потрiбних людей, розставляти їх у рiзноманiтвих позах. Коли ж мистецькi витвори будугь готовими, за вказiвкою ведучого скульптори проводять їхню презентацiю, до якої входить коротка iсторiя сiм’ї, характеристика персонажiв, опис фрагменту взаємовiдносин мiж ними. Далi ведучий разом з усiєю грулою починають обговорення, вiдзначаючи:
8.Інформування “ФУНКЦІЇ СІМ’Ї”
Завдання;
• Ознайомити з функцiями сiм’ї, особливостями шлюбно-сiмейних вiдносин.
•Озброїти учасникiв новими знаннями.
• Сприяти усвiдомленню особливостей взаємодiї лодружжя у реалiзацi функцій сім’ї
. Ведучий наголошує, що сiм’я рятує вiд найважчої психiчної хвороби — самотносгi, пiдносить у людинни стiйкiсть до життєвих потрясінь. У сiм’ї людина отримує те, до чого вона прагне у будь-якому вiцi: вiдчуття своєї необхiдностi для близьких, усвiдомлення того, що ти — коханий, що кохаєш сам, що на землi є мiсце, де тебе чекають i люблять. У сiм’ї людина отримує заряд любовi i бадьоростi, підтримку у найважчи хвилини свого життя. Саме тут люди мають можливiсть сповна вiдчувати щастя материнства i батькiвства, У хорошій сiм’ї проявляється найбiльша турбота про людину, нормалiзується ритм життя, а це позитивно впливає на загальний стан, настрiй, працездатяiсть. Не випаадково щасливе сiмейне життя сприяє довголiттю. Але що само робить сiм’ю щасливою? Передусiм, розуміння членами сiм’ї того, як влаштована сiм’я, якi функцiї вона виконує, які вимоги висуває до людини як до сiм’янина.
Практика свiдчить, що як молодь, так i дорослi чи лiтнi люди орiєнтовані на партнерство статей як у шлюбi, так i поза ним. Ведучий наголошує, що творення людських стосункiв, а тим паче сiмейних, виконання сiм’єю основних її функцiй має вiдбуватися на засадах психологiчної рiвностi особистостей чоловiка i жiнки.
Якi ж функдiї виковує сiм’я?
Ведучий просить подумати i дати свої вiдповiдi. Коли учасники висловили свої міркувавия, вiн просить поглибити знання i розглянути підготовлені матеріали «Функції сучасної сім’ї»
Рекомендації ведучому. Стимулюватии групу до самостiйних мiркувань. Нехай учасники, опираючись на свiй життєвий досвід, висловлюють своє розуміння функцiй сiм’ї. Цi вiдповiдi, не обговорюючи, не коментуючи, можна записувати на великому аркуші. Коли висловляться всі бажаючи, тоді можна приступати до роботи з додатком.
9. ВПРАВА « МАЙБУТНЯ СІМ’Я В КОЛЕКТИВНОМУ МАЛЮНКУ»
Завдання:
Ведучий каже, що у кожного з учасників, напевне, в уяві вимальовується образ майбутньої сім’ї. Вiн просить на аркушi намалювати своє майбутнє житгя таким, яким його старшокласники бачать, зобразивши членiв своєї родини ( дружина, чоловiк, дiти т.п.), деталi побуту. Через одну хвилину ведучий дає вказівку передати малюнок по колу сусiду лiворуч i покласти перед собою малюнок сусiда, котрий сидить праворуч. Вiв подає сигнал домалювати початий iншим малюнок, Через деякий час за сигналом малюнки знову передаються, і так до тих пiр, доки до кожного не повернеться його малюнюк. Коли кожен художник отримав свiй малюнок, ведучий просить усiм разом поаплодувати, вiдзначивши у такий спосiб завершення роботи. Далi психолог пропонує подiлитись враженнями про малюнки.
Рекомендації ведучомуу. Малюнки зверху потрiбно пiдписати. Ведучому потрiбно наголосити, щоб пiд час малювання учасникн особливо старалися i зображали тiльки позитивнi картини iз майбутнього сiмейного життя. Iнтервали мiж кожним передаванням малюнкiв повиннi бути приблизно однаковими . При обговореннi важливо дати можливiсть учасникам подiлятись враженнями, розповісти про те, чи на малюнку зображено майбутнє сiмейне життя таким, яким вони його уявляли, чи нi, у чому найбiлылi розходження. Важливо вкiндi зробити наголос на тому, що наслравдi кожен із учасникiв буде сам творцем свого майбутнього життя.
10. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ.
- Чи справдилися ваші очікування від сьогоднішнього заняття?
- Які знання ми сьогодні отримали?
- Як ці знання ми можемо використати в особистому житті?
Додаток
ФУНКЦІЇ СУЧАСНОЇ СІМ’Ї
Виховна. У сiм’ї здiйснюється постiйний вплив батькiв на свох дiтей з метою їх пiдготовки до життя i забезпечення їх фiзичного та психiчного розвитку. Провiдником сiмейного виховання є батьківська любов до дiтей i почуття довiри та прихильностi дiтей до батькiв.
Органiзацiи дозвiлля та відпочивку. Дозвiлля, вiльний час сім’ї служать засобом вiдновлення фiзичних i духовних сил людини, готують її до подальшої трудової діяльностi, навчання.
Відновна або психотерапевтична —--це взаємне пiдтримання життєвого тонусу i здоров’я членiв родини. Психологiчна пiдтримка в сiм’ї — це, перш за все, пiдтримка емоцiйна: здатнiсть подружжя спiвчувати, спiвпереживати проблемам одне одного i сприяти їх усуненню. Кожен член сiм’ї повинен бути впевненим у привiтному, турботливому ставленнi до нього рiдних i близьких.
Репродуктивна. У сiм’ї забезпечуються неперервнiсть поновлення поколiнь, це вiдтворення в дiтях чисельностi батькiв. Дiти — чудовий вiнець нормального шлюбу.
Фелiцiтологiчна (з італ. — щастя). Прагнення до особистого щастя багато в чому стає визначальним у всiй системi ввутрiшньосімейних вiдносин. Важливо, щоб були сформованi спiльнi погляди подружжя на сiмейне щастя, вiдповiднi почуття, прагнення, переконання.
Гослодарсько-економiчна. Кожна сiм’я є маленьким осередком, у якому здiйснюється виробництво, споживання i обслуговування своїх членiв. Здiйснюється ця функцiя у задоволеннi потреб членiв сiм’ї в одязi, житлi, їжi за допомогою включення у суспiльне виробництво, ведення домашнього господарства, формування сiмейного бюджету.
Комунiкативна. У сiм’ї задовольняються потреби її членiв у спiлкуваннi i взаєморозумiннi. Сюди включають внутрiшьосiмейне спiлкування, посередництво сiм’ї в контактах її членiв iз засобами масової iнформації, лiтературою, мистецтвом, i вплив сiм’ї на рiзноманiтнi зв’язки своїх членiв з оточуючим середовищем.
Регулятивна. У кожний сім’ї iснує певна система регулювання стосунків мiж її членами, в тому числi контроль, реалiзацiя влади i авторитету. Наприклад, у демократичнiй сiм’ї регулятивна функцiя здiйснюється тiльки за допомогою авторитету батькiв стосовно дiтей.