Карабіни Основною сполучною ланкою при організації страховки під час альпіністських сходжень, гірських походів та занять скелелазінням є карабін. Свою назву карабін отримав на честь гачка з клямкою для гвинтівки на ремінці-бандольєре, що дозволяє звільнити руки і використовувати короткоствольну і холодну зброю. Перший патент на випуск карабінів, як знімної сполучної ланки в ланцюзі був виданий в США в 1868 році.
Карабіни - це технічні пристрої, призначені для з'єднання елементів туристичного спорядження і виконання різних технічних прийомів, а саме:організація командних і суддівських поручнів;натяг мотузок за допомогою блоків та поліспастів;з'єднання робочих мотузок між собою;приєднання страхувальної мотузки до учасника;організація страховки та самостраховки;організація опорних пунктів страховки;організація проміжних пунктів страховки; - транспортування "потерпілого";транспортування вантажів;приєднання учасників до навісних переправ, підйомних (спускових) мотузок.
Матеріали, використовувані при виробництві карабінів. На сьогоднішній день можна виділити три основні матеріали при виробництві карабінів: сталь, дюралюмінієвий сплав і пластик. Сталь. Карабіни зі сталі мають найвищу міцність і зносостійкість. Головним недоліком таких карабінів є відносно велика вага. Саме з цих причин основними споживачами даного продукту є промислові альпіністи, в той час як на альпіністах-спортсменах у великих горах побачити сталеві карабіни можна вкрай рідко. Часто такі карабіни можна побачити в якості стаціонарних точок страховки в мотузкових парках, скелелазних тренажерах.
Дюралюмінієвий сплав. Карабіни з дюралюмінієвого сплаву відрізняються істотно меншою вагою в порівнянні зі сталевими карабінами при цьому зберігаючи високі показники міцності. Є основним вибором для всіх кому важлива вага – альпіністи, гірські туристи, скелелази і спелеологи – всі віддають перевагу легкосплавніим дюралюмінієвим карабінам. Головним недоліком дюралюмінієвих карабінів є їх більш низька зносостійкість в порівняння зі сталевими. Такі карабіни швидше стираються об мотузку, особливо якщо використовуються в комбінації зі страхувальним/спусковим пристроєм. Також в результаті ударів і падінь в дюралюмінії можуть утворюватися мікротріщини.
Пластик. З пластика випускаються сувенірні та допоміжні карабіни. Допоміжний карабін являє собою великий пластиковий карабін з дротяної клямкою і гумовим ремінцем або пластикової скобою для фіксації карабіна на поясі страхувальної системи. У спортивному альпінізмі застосовується для прикріплення льодоруба або льодових інструментів. Такі карабіни розраховані на навантаження не більше 50 кілограм. Призначення сувенірних карабінів можна визначити банально з назви: основне їхнє призначення — це брелок або кріплення для кружки на похідному рюкзаку. Не призначені для скелелазіння!
Муфтовані карабіни. Класичний карабін з гвинтовою муфтою. Найпростіша, надійна і недорога конструкція муфтованного карабінів. Муфта закручується пальцями по різьбі. Карабін з двухтактовою автоматичною муфтою. Дуже зручні для тих ситуацій, коли потрібно часто встьогувати і вистьогувати карабін – припустимо для вусів самостраховки або для використання зі страхувальним/спусковим пристроєм.. Немуфтовані (відтяжечні) карабіни В основному даний вид карабіна використовується для комплектування відтяжок.
Усі карабіни, незалежно від конструкції та матеріалу, повинні мати муфту, що закриває защіпку. Муфти можуть бути на різьбовому з'єднанні або на пружинах. Використання карабіну без муфти не допустимо на змаганнях, тренуваннях, тим паче в походах! Карабіни без муфт можуть використовуватися тільки для кріплення або транспортування вантажу, закріплення вільних кінців мотузок, кріплення допоміжних мотузок для зняття командних поручнів.
Основні форми карабінів. Можна виділити три основні форми карабіна: трапеції (D-образні), груші і овали. Трапецієподібні карабіни. Така форма розподіляє навантаження уздовж основної, вертикальної, осі, завдяки чому збільшується міцність, при цьому не змінюється вага. Випускається в різних розмірах. Універсальні по застосуванню. Овальні карабіни. Завдяки овальної форми мотузка, пристрої, блок-ролики і т. д. будуть розміщуватися по середині карабіна. Грушоподібні карабіни. Відрізняються великим розкриттям засувки. Найчастіше використовуються в комбінації зі спусковим/страхувальним пристроєм. Так само рекомендований для використання з вузлом UIAA.
Рекомендації по використанню карабінів: В якості стаціонарного страхувального карабіну або основного карабіна на станції використовуйте тільки муфтовані карабіни. Слідкуйте за закриттям муфти. Розривне навантаження карабіна з відкритою муфтою знижується більш ніж в два рази (інформацію про показники розривного навантаження ви можете подивитися на самому карабіні). Які карабіни ви б не вибрали – з гвинтовою або автоматичною муфтою – завжди залишайтеся максимально уважні в роботі з ними. Перед початком роботи з карабінами уважно огляньте їх на наявність тріщин, іржі або потертостей. Перевірте стан засувки і муфти.
РукавиціРукавиці є обов'язковим предметом спорядження кожного учасника змагань. Рукавиці обов'язково використовуються при роботі на таких технічних етапах:спуск по схилу;спуск по вертикальних поручнях;при організації спуску "потерпілого";при спуску спорядження;під час організації командної страховки учасників;під час руху по крутопохилій переправі;під час здійснення страхування на будь-яких етапах;гальмування нош з "потерпілим" під час руху по круто-похилій переправі вниз.
Рукавиці виготовляються із цупкої тканини і повинні закривати кисті рук. Долоня рукавиць повинна мати 2-4 шари цупкого матеріалу (брезент, джинс, замш) для запобігання травмування під час спуску, організації страховок. Рукавиці обов'язково кріпляться до учасника або страхувальної системи, щоб попередити їх втрату на дистанції.
Захисна каска. На етапах (дистанціях) змагань, умовами яких передбачена обов'язкова наявність каски, учасник не має права знімати її від початку до кінця роботи на етапі. Каска має бути обладнана амортизуючою вставкою, засобом для фіксації на підборідді і шнуром касковловлювача. Використання мотоциклетних, велосипедних та хокейних шоломів не допускається. У випадку зісковзування або падіння каски в робочій зоні етапу (дистанції) учасник зобов'язаний припинити рух і негайно одягнути каску! У випадку втрати каски під час подолання етапу і неможливості відразу її повернути, учасник з етапу знімається!
Гальмівні пристроїВсі гальмівні пристрої (вісімки, рогатки і т.п.) повинні бути зручними в користуванні і забезпечувати плавний спуск по мотузці. Конструкція гальмівного пристрою повинна передбачати можливість регулювання швидкості спуску та зупинки. Гальмівні пристрої виготовляють з металів та сплавів фрезеруванням або литтям. Товщина - не менше 6 мм, радіус заокруглення робочих частин пристрою, по яких проходить мотузка, не менше З мм. На робочих частинах пристроїв не повинно бути гострих кутів, заусениць, дефектів лиття і т.д. Гальмівні пристрої використовують при спуску по вертикальних поручнях, спуску потерпілого, а також при організації страховки на круто-похилих переправах вниз та спусках.
ЗатискачіДля полегшення підйому по похилих перилах використовують різноманітні технічні пристрої. До них відносяться жумари, кулачки тощо. На дистанціях змагань дозволяється використовувати зажими будь-якої конструкції, допущені технічною комісією. Зажими можуть використовуватись як допоміжний засіб руху по поручнях. Забороняється використання зажимів для натягування навісних переправ. Дозволяється, як натяжний пристрій, використовувати затискачі з гладкими кулачками, які не руйнують зовнішнього обплетення мотузки.