Презентація до уроку української мови у 3 класі "Спільнокореневі слова. Корінь слова" за підручником Українська мова 3 клас М.С.ВАшуленко, С.Г. Дубовик
Мета і завдання: формувати в учнів поняття про спільнокореневі слова на основі дослідження спорідненості слів; вчити визначати корінь у ряді спільнокореневих слів; працювати в групах, в парах; розвивати у дітей мовлення, мовне чуття, мислення, вміння аналізувати, зіставляти; збагачувати словниковий запас; виховувати працьовитість.
Номер слайду 3
І. Організація класу до уроку.1. Пролунав шкільний дзвінок,Всіх покликав на урок!Будем гарно працювати,Щоб почути у кінці,Що у нашім третім класіДіти просто молодці!
Номер слайду 4
2. Девіз уроку. Добре того навчати, хто хоче все знати.
Номер слайду 5
3. Передбачення.- Яким би ви хотіли бачити наш урок?
Номер слайду 6
Ми хочемо бачити наш урокцікавим, розвиваючим, плідним,пізнавальнимз іграми
ІІ. Актуалізація опорних знань.1. Гра «Ланцюжок» Перевірка домашнього завдання (вправа 150, с.69)1. Назвіть у словах закінчення і основу.2. Прочитайте слова, заховані у пропонованих словах.
Номер слайду 9
2. Каліграфічна хвилинка Дд Ді До Ду ду ід од Дідусь директор дятел Де руки й охота, там скора робота. Визначте закінчення в словах охота, робота.
4. Робота над віршем. (О. Жуленко «Казка – бувальщина». )Не за синіми морями,Не за дальніми лісами,А в Мовляндії - країніПроживали друзі щирі. Корінь - сивий дідуган,Префікс - брат молодший,Суфікс - справжній молодець,
Номер слайду 12
Закінчення - на кінець. Всі вони були сусіди, Жили в злагоді і мирі. Один одному служили І слова нові творили. Стануть дружно усі в ряд, Вмить до нас заговорять. І читаєм ми за-ряд-к-а, А, можливо, це за-гад-к-а. Як частини слова знаєш, То слова всі прочитаєш.
Номер слайду 13
- Про які частини слова ти дізнався?5. Гра «Запитання – відповідь»Що таке закінчення?Як його знайти? Що називається основою?Як її визначити? З яких частин може складатися основа слова? Без якої частини слова не буває слова?
Номер слайду 14
5. Робота над загадками. 1. Нас слова міняють часто, І, звичайно, – це на щастя, Бо якби ми не мінялись, То слова не поєднались. 2. Якщо в слові неодмінно Є частина змінна, То є й та, що не зникає. Як її ми називаєм?
Номер слайду 15
6. Гра «Запитання – відповідь»Що таке закінчення?Як його знайти? Що називається основою?Як її визначити? З яких частин може складатися основа слова? Якими умовними позначками виділяють частини основи?
Номер слайду 16
7. Визначення закінчень та основи. Джерело, водяний, мороз, вода, набережний, лист, берег, біленький, дощовий, трава, дощ, заморозки, водичка. - Без якої частини основи не буває слова?
Номер слайду 17
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.- Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся , як називаються слова з однаковим коренем. Будемо дослідниками і навчимося визначати корінь у ряді спільнокореневих (споріднених ) слів.
Номер слайду 18
ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу. Проблемна ситуація - Чи можна від одного і того самого слова утворити кілька інших? - Поміркуймо разом.
Дубняк - дубовий ліс, гай; дубова памолодь. Зеленокосі берези й густий дубняк не пускали сюди вітру .
Номер слайду 22
2. Робота за малюнками (вправа 152, с.70) 1. Розгляньте малюнки і прочитай підписи до них. 2. Дайте відповіді на запитання. Що означає кожне зі слів?Як можна назвати всі ці слова?Чи є в них спільна частина? Як вона називається? Спільнокореневі слова – це слова зі спільним (однаковим) коренем.3. Запишіть усі слова. Позначте у них спільну частину – корінь.
Номер слайду 23
Алгоритм визначення кореня. Прочитай слово. Добери спільнокореневі слова. Порівняй їх. Визнач спільну частину. Це – корінь. Виділи корінь умовною позначкою.
Номер слайду 24
4. Виділення кореня у словах - Запишіть слова. Позначте у них спільну частину – корінь. Веселий, веселка, веселити. Зелений, зелень, зеленіє. Рідний, рід, рідня.
Номер слайду 25
Фізкультхвилинка
Номер слайду 26
5. Гра «Фотограф»Спишіть речення (сфотографуйте). Дубовий ліс зветься дібровою. - Позначте у слові дубовий закінчення і основу, частини основи.
Номер слайду 27
6. Робота в групах. - Підберіть спільнокореневі слова до слів: 1 група – вода, 2 група – ліки, 3 група – співи, - Доведіть, що це - групи спільнокореневих слів. - Поясніть значення кожного слова.
Номер слайду 28
7. Словниковий калейдоскоп (робота в парах) - Утворіть за малюнками нові слова. (Робота з Картками)
Номер слайду 29
8. Мовні ігри. Гра «Добери слівце». - Як назвати сніг пестливо? - Як назвати снігову зірочку? - Як назвати дуже сильний сніг? - Як називається героїня казки, дівчина, зліплена із снігу? - Як називається пташка, яка прилітає до нас із холодами, морозами, снігами?
- Який можна зробити висновок?Слова із однаковим коренем не завжди є спільнокореневими. Вони можуть мати різні значення.
Номер слайду 33
V. Узагальнення й систематизація отриманих знань. Вибіркове списування (впр. 154,с.71) - Прочитайте вірш. - Випишіть групами спільнокореневі слова.-Дослідіть, скільки різних рядів (груп) спільнокореневих слів ви дібрали.
Номер слайду 34
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія- Які цінні думки запам'ятали?Я дослідив…Я вмію…Я можу…Я знаю…Я дізнався…
Номер слайду 35
VІІ. Домашнє завдання. Вправа 155, с. 71.
Номер слайду 36
Ви, діти, молодці!Дякую всім за роботу, за співпрацю. Вдалого вам дня. Успіхів!!! Щасти вам!!!