Даний матеріал є пам"яткою для учнів 11 класів у підготовці до ЗНО. Також презентація буде цікава учням 9 класів, які опрацювали тему "Складнопідрядне речення".
П А М ’ Я Т К А Синонімічними є: Дпк-звороти й підрядне означальне речення: Усіх зацікавила інформація, яку передали по радіо. – Усіх зацікавила інформація, передана по радіо. Обставини, виражені іменниково-прийменниковими сполуками, дієприслівниками та обставинні підрядні речення: після повернення з концерту… - повернувшись із концерту… - коли повернувся з концерту. Дпк-звороти замінюють додаткові підрядні речення і дозволяють уникнути надмірного повторення сполучного слова «який».
Номер слайду 2
У діловому, науковому стилях краще вживати прості речення з дпк-зворотом, у розмовному мовленні – складнопідрядні з підрядними означальними, оскільки в них більш виразно підкреслюється дія, а у дпк-зворотах – ознака. Дпс-звороти коротші й динамічніші, ніж аналогічні підрядні речення
Номер слайду 3
Дпс-зворотом не можна висловити значення часу, причини, умови. Тому, якщо треба зберегти смисловий відтінок одного з цих типів підрядних речень, його не слід замінювати дпс-зворотом. Не рекомендується розпочинати речення або абзац дпс-зворотом, бо це збільшує його обсяг і надає сухого, трафаретного, канцелярського звучання усьому тексту.
Номер слайду 4
Оскільки смислова близькість дпс-зворотів до підрядних речень менша, ніж у прикметникових зворотів, під час заміни – якщо є можливість вибору - про це слід подумати. Паралельне вживання синонімічних структур сприяє уникненню одноманітності мовлення, урізноманітнює його.
Номер слайду 5
Зневажена тобою рідна мова – немов діброва, яку знищив вогонь. Поет стає корінням лісу, який називають вогонь. В історії є постаті, про які люди забули. Вірте кожному слову, що ви від мене почули.
Номер слайду 6
Зневажена тобою рідна мова – немов діброва, знищена вогнем. Поет стає корінням лісу, названого вогнем. В історії є постаті, забуті людьми. Вірте кожному слову, почутому від мене.
Номер слайду 7
Зразок. Не знаючи броду, не лізь у воду. – Як не знаєш броду, не лізь у воду. Не/розбивш… краш…нки не спеч…ш яє…ні. Не/нахиливш…сь з криниці води не/нап… єшся. Не/навчивш… в пелюшках не/навч…ш у подушках. М…ясом хвал…т…ся юшки не/ївш…. Не/скуби не/повивш….
Номер слайду 8
Доповніть подані конструкції. Щоб досягнути успіху, … …, аби відшліфувати свій характер. Для того щоб стати корисним соєму народові, … Треба багато часу приділяти самоосвіті для того, щоб … Щоб налагодити хороші стосунки, …
Номер слайду 9
Закріплення. Дієприкметникові звороти замінюються … реченнями. Обставини, виражені іменниково-прийменниковими сполуками, дієприслівниками, та обставинні підрядні речення є … Найчастіше дієприслівникові звороти можна замінити підрядними обставинними часу, причини й … Складнопідрядні речення з обставинними мети можна замінити на прості речення з …