Мета Уроку: ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ- домогтися засвоєння означення стандартного вигляду числа, порядку числа; сформувати вміння читати та записувати числа в стандартному вигляді, виконувати дії з числами, записаними в стандартному вигляді; розвивати культуру математичного мовлення й записів; виховувати інтерес до математики, толерантність.- учні знають означення стандартного вигляду числа; - учні вміють читати та записувати числа в стандартному вигляді; виконувати дії з числами, які записані в стандартному вигляді.
4. Як зміниться число, якщо в ньому переставити кому: 1) На 5 цифр вправо; 2) на 4 цифри вліво?1. Обчисли: 1) 10 3 ; 2) 10 5; 3) 10 -2; 4) 10 -4. 2. Подай у вигляді степеня числа 10 число: 1) 100; 2) 100000; 3) 0,1; 4) 0, 000001. 3. Виконай дії: 1) 2,3 ∙ 1000; 2) 0,03∙100 000; 3) 234 ∙0,0001; 4) 0,7 ∙ 0,000 01 ПРИГАДАЙ!
Найближчою до Землі планетою Сонячної системи є Венера. У Україні можна часто почути іншу її назву – Зоря. Оскільки Венеру можна спостерігати ввечері після заходу сонця або вранці перед світанком, українці її називають «Зоря вечірня» або «ранкова Зоря». Площа поверхні Венери дорівнює 460 000 000 000 000 м², об’єм - 9380 000 000 000 000 000 м³. Маса – 4868 500 000 000 000 000 000 000 кг. Густина атмосфера Венери дорівнює 0,0713г/см³, а атмосферний тиск на висоті 100 000 м над поверхнею планети дорівнює 0, 000 000 000 62 мм ртутного стовпчика. ВЕНЕРАПРОБЛЕМНА СИТУАЦІЯ
Стандартним виглядом числа називають його запис у вигляді добутку а ∙ 10n , де 1≤ а < 10, n – ціле число.- Що таке стандартний вигляд числа? - Що називають порядком числа?Якщо число записане в стандартному вигляді, то показник степеня n називають порядком числа. число а стандартний вигляд числа а порядок числа а Значуща частина числа а
- Як записати число в стандартному вигляді? Приклад 2. Запиши у стандартному вигляді а = 0, 000508. Розв’язання: У числі а поставимо кому так, щоб у цілій частині була одна цифра, відмінна від нуля, тобто відокремимо комою 6 цифр справа. Дістанемо число 4,35. Відокремимо комою 6 цифр справа наліво, при цьому ми зменшили число у 106 разів. Отже, 4 350 000 = 4,35∙ 106. Приклад 1. Запиши у стандартному вигляді а = 4 350 000. Розв’язання: У числі а поставимо кому так, щоб у цілій частині була одна цифра, відмінна від нуля. Дістанемо число 5,08. Переставимо кому на 4 цифри вправо, при цьому ми збільшили число а у 104 разів. Тому число а менше від числа 5,08 в 104 разів. Отже, 0,000508 = 5,08 ∙10-4. а ∙ 10n , де 1≤ а < 1
№ 1. Запиши у стандартному вигляді число: ТРЕНУЙМОСЯ!№ 2. Виконай дії (відповідь запиши у стандартному вигляді):1) 675 000 000;2) 0,002 81;3) 117∙ 106;4) 0,77 ∙ 107;5) 509 ∙ 10-8;6) 0,052∙ 10-3.1) (3,25 ∙ 102)∙ (1,4 ∙ 103) ;2) (4,4 ∙ 10-3)∙ (5,4 ∙ 104);3) 0,2 ∙ 105 +1,4 ∙ 106;4) 6,1 ∙ 10-3 - 9 ∙ 10-4 .
{6 E25 E649-3 F16-4 E02-A733-19 D2 CDBF48 F0}184 000І8,4∙ 106 А- 320,0084ІІ8,4∙ 104 Б - 438 400 000ІІІ8,4∙ 103 В. 440,00084 IV8,4∙ 10-3 Г. 3 V8,4∙ 10-4 Д.6 Установи відповідність між числом (1-4) та його записом у стандартному вигляді (I-V) і порядком (А-Д). {6 E25 E649-3 F16-4 E02-A733-19 D2 CDBF48 F0}17 200І7,2∙ 105 А- 320,072ІІ7,2∙ 10-5 Б 33720 000ІІІ7,2∙ 103 В. 540,000072 IV7,2∙ 104 Г. - 2 V7,2∙ 10-2 Д.- 5 ПРАЦЮЄМО САМОСТІЙНОВаріант 1 Варіант 2
- обговоріть умови задач, складіть план розв’язання кожної з них; - розподіліть, хто розв’язуватиме задачу 1), а хто – задачу 2), розв’яжіть їх; - перевірте один в одного, чи правильно виконано завдання, виправіть помилки, якщо такі є, розташуйте зазначені планети в порядку зростання їхніх мас; - здайте роботи вчителю на перевірку. ЗАДАЧА 1. МАРС І ЗЕМЛЯ Маса Землі дорівнює 6,0∙1024 кг, а маса Марса – 6,4 ∙1023 кг. Що більше: маса Землі чи маса Марса - і у скільки разів? Результат округли до десятих. Задача 2 ЮПІТЕР І МЕРКУРІЙ Маса Юпітера дорівнює 1,9 ∙1027 кг, а маса Меркурія – 3,3 ∙1023 кг. Що більше: маса Юпітера чи маса Меркурія - і у скільки разів? Результат округли до десятих. ЗАДАЧА 2 ЮПІТЕР І МЕРКУРІЙПРАЦЮЄМО В ПАРАХ