Тема: «Лялька-мотанка «ЯРИЛО».
Мета: ознайомити з народною іграшкою лялькою-мотанкою «Ярило»; викликати зацікавленість до народної іграшки; навчити виготовляти ляльку- «Ярило», сприяти розвитку художньо-естетичного смаку, допитливості, уяви та уважності, креативності, логічного мислення, фантазії; виховати національно-патріотичні почуття, повагу до традицій та звичок рідного краю, шанобливе і бережне ставлення до української історії та культури, любов до народу та Батьківщини.
Обладнання: ілюстрації та зразки виробів, магнітна дошка (магніти), ноутбук, колонка-динамік, руханка «Сонечко», паперове сонечко та промінчики, патріотична руханка «Мир над Україною», «Правила БЖ при роботі з голками», «Правила БЖ при роботі з ножицями», м’яч.
Матеріали: конопляна мотузка, нитки, кольорова тканина, атласна стрічка, фетр жовтого кольору, клей, голка, ножиці.
Тип заняття: комбінований.
Вік вихованців: 6 - 10 років.
Форма проведення: заняття - творча майстерня.
Хід заняття
І. Організаційний момент.
- Привітання. Перевірка присутніх.
ІІ. Актуалізація знань.
У Сварзі небесній скаче огир білий,
а на ньому вершник – світлий Бог Ярило.
У його обіймах – Красна панна Весна.
Прав коня до Кола, лицарю чудесний!
Родичі й сусіди у святкових шатах
Bас, Жадані Гості, вийшли зустрічати.
З щирими словами, добрими думками –
так велось віками мудрими Батьками.
Ой, прекрасна Весно! Ой, Весно-Весничко!
Відімкни Земельку, Ярова сестричко!
Ключики із злота променяться-сяють –
з крижаних обіймів Землю визволяють.
Народились трави, впали роси чисті –
освяти Земельку, Яре променистий!
РайДійну, святую, найдорожчу в світі,
ту, що Божим Даром ми залишим дітям.
Щоб роди єднались, як душа єдина,
щоб нами пишалась Мати-Україна,
щоб у мирній праці ми жили щасливо –
освяти нам Долю, Сонечку Ярило!
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Вступна бесіда:
- Ярило – бог весняного сонця, кохання і пристрасті. Його культ має часовий характер (поклоніння опудалу у певне свято).
«І вночі, і вдень Ярило в білій полотняній одежі, на білому коні, босий, з вінком весняних польових квітів, а в руках – серп і жмут дозрілого колосся, роз’їжджає полями, лісами, садками... Куди не зайде – там жито копою, куди не зирне – там враз колос зацвіте. А як гляне на дівчину – серце коханням спалахує, на хлопця – кров у жилах закипає, шабля сама до рук стрибає».
На честь Ярила святкували початок посівів (наприкінці квітня), для чого збирались по селах дівчата, вибравши з-поміж себе найгарнішу, одягали її так, як уявляли собі бога Ярила, і садовили на білого коня. Кругом неї довго водили вихилясом-плетеницею хоровод; на всіх, хто брав участь в ігрищі, мали бути вінки зі свіжих квітів.
Якщо було тепло і сонячно, обряд проводили и чистому полі на засіяних нивах (за участі літніх людей). Хоровод виконував пісню, у якій славились діяння бога Ярила як він ходить по світу, вирощує жито на нивах і дарує лютим родючість. Коли жагуча пристрасть молодого Сонця Ярила після купальських днів іде на спад, люди з почестями проводжають його до наступної весни. У таку пору Ярила відображували старим дідом або солом’яною лялькою. Веселі похорони Ярила – то не сум, бо смерті немає, адже після зими прийде знову Сонце-Яр.
(Ознайомлення з ілюстраціями ляльки «Ярило»)
Пропоную зробити перерву на веселу сонячно-теплу руханку:
«Сонечко» (тривалість – 1:26 хв).
Посилання: https://www.youtube.com/watch?v=8vVpG7C8OJw
2. Розповідь керівника гуртка (продовження теми):
- «Ярило» - ляльку робили двох типів: на зріст людини, або ж маленького розміру, як ляльку-мотанку для гри дітям. Обов’язково прикручували сонячний диск жовто-гарячого кольору, що мав значення сонця. Пропоную зіграти у цікаву гру «Сонячні промінчики»
3. Гра «Сонячні промінчики»: умови гри - діти беруть паперові промінчики жовтого кольору, говорять побажання та прикріплюють їх до паперового сонечка на магнітній дошці.
4. Підготовка матеріалів для практичної роботи:
- конопляна мотузка,
- нитки,
- тканина,
- атласна стрічка,
- кружечок з цупкої тканини жовтого кольору (фетр),
- клей,
- голка,
-ножиці.
5. Психологічне налаштування на плідну працю.
Вправа «Долонька». На столах перед кожним лежить чистий аркуш паперу та простий олівець. Покладіть свою руку долонькою на папір. Обведіть олівцем її, як у дитинстві. На кожному намальованому пальці напишіть свою позитивну рису характеру, наприклад: доброта, оптимізм, милосердя, доброзичливість, порядність тощо. Пригадайте хороші події та посміхнемося один одному.
IV. Практична робота.
6. Початок роботи:
- Приступимо до практичної роботи. Але спочатку давайте пригадаємо правила безпеки під час роботи з голкою та ножицями.
«Правила БЖ при роботі з голками»
Посилання: https://www.youtube.com/watch?v=vIRzUnNkgCw
«Правила БЖ при роботі з ножицями»
Посилання: https://www.youtube.com/watch?v=XN7L4YvwNBc
Хід роботи:
- Конопляну мотузку намотуємо на якийсь прямокутний предмет, наприклад на книгу, вздовж, робимо 20-25 витків. З одного кінця отриманий моток розрізаємо, а посередині перевязуємо.
- Складаємо його навпіл і позначаємо майбутній ляльці голову кількома витками нитки. З вільних кінців мотузки формуватимемо тулуб.
- Робимо другий моток з мотузки, накручуючи її на ту саму книгу, але вже впоперек. Розрізаємо моток з обох боків і вкладаємо його в тулуб ляльки під голову (це будуть руки). Перев’язуємо ниткою тулуб під руками, позначаючи талію.
- Перев’язуємо ниткою кінці рук, формуючи долоньки. Розділивши вільні кінці мотузок тулуба навпіл і злегка перекрутивши їх, Перев’язуємо їх кінці ниткою, позначаючи ступні.
- Зшиваємо смужку тканини вздовж, залишаючи верхню ділянку відкритою. Надягаємо штанину на одну ногу ляльки.
- Так само робимо другу штанину. Обмотуємо штани на ступнях і на талії ляльки.
7. Фізкультхвилинка.
- Пропоную зробити перерву на патріотичну руханку:
«Мир над Україною» (тривалість – 01:51 хв)
Посилання: https://www.youtube.com/watch?v=YfpMa4_Hru0
8. Продовження практичної роботи:
- Викроюємо у формі хреста сорочку для ляльки і розрізаємо всередині невелику дірку.
- Надягаємо сорочку на ляльку і зшиваємо по боках. Підвязуємо на талії атласною стрічкою.
- Робимо волосся з ниток – нарізаємо пучок ниток однакової довжини і перевязуємо його посередині.
- Примотуємо волосся до голови.
- Робимо шапку. Шматочком темної тканини обгортаємо голову, примотуємо ниткою навколо голови, а потім формуємо невеликий закот.
- Вирізаємо з цупкої тканини (наприклад, фетру) жовтий кружечок – сонячний диск.
- Акуратно пришиваємо або приклеюємо його до ляльки: до рук вгорі. Наш «Ярило» готовий!
V. Аналіз робіт. Виставка готових робіт. Гра.
Гра «Ввічливі слова» - навчає поваги та ввічливості. Діти стають в коло і кидають один одному м'яч, вимовляючи ввічливі слова привітання, вибачення, прощання або подяки.
VI. Підведення підсумків.
Метод «Мікрофон». Керівник звертає увагу гуртківців на очікувані результати заняття і, передаючи уявний мікрофон, запитує:
- Що нового ви дізнались сьогодні?
- Що ми робили на занятті?
- Що ви відчували під час роботи?
VII. Прибирання робочих місць.
До нових зустрічей!
ЛІТЕРАТУРА, ІНТЕРНЕТ ДЖЕРЕЛА:
1. https://www.ridivira.com/uk/literature/virshi/vesnianochka-yarylochka
2. Лялька-мотанка. Обереги для вашої оселі, що дарують успіх, багатство, щастя. О.О. Тарасова. – Харків, 2014: УДК 689. ББК 37.248. Т19 – стор. 28
3. https://discover.in.ua/mythology/jarilo-slovjanskij-bog.html
4. https://www.youtube.com/watch?v=8vVpG7C8OJw
5. https://dnzkatrusya.wixsite.com/
6. https://www.youtube.com/watch?v=YfpMa4_Hru0
7. https://www.youtube.com/watch?v=vIRzUnNkgCw
8. https://www.youtube.com/watch?v=XN7L4YvwNBc
9. Фото взято з Інтернету.