Психологічний клімат – це стиль, емоційне забарвлення спілкування і взаємодії людей, яке впливає на їхню спільну діяльність; це переважний відносно стійкий емоційний настрій людей в колективі. Учнівський колектив – могутній засіб формування особистості, але лише тоді, коли психологічний клімат в ньому позитивний, безконфліктний.
Форми і методи роботи щодо формування позитивного психологічного клімату в учнівському колективі Психологічний клімат може формуватися та регулюватися на різних етапах та різних видах діяльності. Його роль в життєдіяльності колективу і кожного члена групи багатофункціональна. Позитивний клімат відображає стиль педагогічних взаємин із учнями та впливає на розвиток дружніх відносин у класі. Основне завдання вчителів та управління навчально-виховним процесом полягає у створенні умов, що стимулюють розвиток сприятливої психологічної атмосфери в учнівських колективах, що в свою чергу відображається на розвитку та рівні навчальних досягнень школярів. Крім того, необхідною умовою для створення сприятливого мікроклімату та підвищення рівня успішності учнів є розвиток їх мотиваційної сфери. Для підвищення мотивації навчальної діяльності, появи інтересу до окремих предметів чи школи в цілому вчителеві варто застосовувати нестандартні прийоми у своїй педагогічній праці у вигляді проведення рольових ігор, диференційному підході до невстигаючих та обдарованих учнів, позаурочному контакті з учнями.
Серед найбільш ефективних способів формування вчителем сприятливого психологічного клімату в учнівському колективі слід виділити наступні: • створення ситуацій колективного співпереживання значущих для групи подій; • привнесення загальнолюдських цінностей в життя колективу; • використання колективних ігор; • формування традицій групи і обов’язкове їх дотримання; • розробка системи морального заохочення учнів; • вміння побачити і вирішувати конфліктні ситуації серед учнів; • знання обліку індивідуальних особливостей учнів (соматичні, інтелектуальні, психологічні); • вміння поділяти і передавати відповідальність.