«Думати легко, діяти важко, а перетворити думку в дію – найважча річ на світі» І. Гете. Актуальність - загальна ерудиція та культура учнів; - здатність самостійно застосовувати та здобувати знання; - здатність правильно діяти в різних життєвих ситуаціях; - формування якостей особистості: • ініціативність; • ділові якості: • відповідальність
Ми досить часто даємо дітям відповіді, які потрібно вивчити, а не ставимо перед ними проблеми, які потрібно вирішити. Роджер Левін ? Принцип діяльності Формування особистості учня, його здатність до самовизначення і саморозвитку здійснюється не тоді, коли він сприймає готові знання, а у процесі його власної навчально-пізнавальної діяльності, скерованої на відкриття «нових» знань.
Діяльнісний підхід до навчання: спрямованість навчально-виховного процесу на розвиток умінь і навичок особистості, застосування на практиці здобутих знань з різних навчальних предметів, успішну адаптацію людини в соціумі, професійну самореалізацію, формування здібностей до колективної діяльності та самоосвіти. (Держстандарт)
Структура уроку: Традиційний підхід: Діяльнісний підхід: 1)Вчитель перевіряє домашнє завдання; 2) Вчитель повідомляє нову тему; 3) Вчитель пояснює нову тему; 4) Вчитель організовує закріплення знань учнями; 1)Створення проблемної ситуації вчителем і формулювання проблеми учнями; 2)Актуалізація учнями своїх знань; 3) Пошук рішення проблеми учнями; 4)Застосування знань учнями; 5)Рефлексія діяльності
Структура уроку з позицій системно-діяльнісного підходу - учитель створює проблемну ситуацію; - учень усвідомлює дану проблемну ситуацію; - спільно знаходять і формулюють проблему; - вчитель керує пошуково-дослідницькою діяльністю; - учень самостійно виконує завдання пошукового характеру; - обговорення результатів.
Складові уроку створення проблемної ситуації (мотивація); формулювання навчальної проблеми (цілевизначення); актуалізація опорних знань; складання плану розв’язання проблеми, висунення гіпотез; пошук шляхів розв’язання проблеми – відкриття нових знань, формулювання розв’язку проблеми; застосування нових знань на практиці; підбиття підсумків уроку (рефлексія).
Особливості діяльносного підходу до уроку Мету необхідно задати в діяльнісній формі. Таблиця «Очікуваний результат від роботи на уроці». Враховуючи тему уроку, доповніть речення: Я знатиму… Я навчусь… Я зможу… Тренінг «Я – особистість». Допишіть речення: Я прагну… Я сподіваюся… Робота за таблицею «Знаю – Хочу дізнатися – Навчуся»
Особливості діяльносного підходу до уроку Рефлексія: технологія «незакінчене речення»: Рефлексія Я дізнався… Зрозумів… Навчився… Найбільші труднощі я відчув… Я не вмів, а тепер вмію… Мені сподобалось… - Чи важлива для мене проблема, порушена на уроці? - Чи міг би я щось додати, спостерігаючи за іншими чи аналізуючи власну поведінку? (Якщо «так», тоді викласти думки у міні-творі домашнього завдання).
Рефлексія За таблицею «Завдання уроку» проаналізуйте відповідність того, що було заплановано, і свій результат, оформивши відповідь за допомогою дієслів минулого часу. Поставте у таблиці «Завдання уроку» позначки проти кожного із завдань: усе зрозуміло; треба ще попрацювати. Метод інтерв’ю Хочу запитати Бліцопитування Узагальнювальна бесіда
Особливості діяльносного підходу до уроку Відбувається зміщення акценту з накопичування знань на формування й розвиток в учнів здатності практично діяти, застосовувати досвід успішних дій у конкретних ситуаціях. відмова від так званої енциклопедичності змісту шкільного навчання і формування у школярів насамперед тих знань, які необхідні для виконання практичних, ситуативних, особистісно-орієнтованих комунікативних завдань. відмова від перевірки рівня засвоєння великого обсягу навчального матеріалу на формальному, репродуктивному рівні;
«Доповни речення» «Мікрофон» «Мозковий штурм» «Асоціативний кущ» «Ажурна пилка» метод «Прес» навчальна гра «Займи позицію» «Вилучи зайве» «Скринька скарг» Інтерактивні технології кооперативного навчання: робота в парах; ротаційні (змінні) трійки; карусель; - робота в малих групах; - акваріум.
Завдання, що сприяють розвитку мовлення і мислення • Гра «Граматична естафета» • Лінгвістичне дослідження • Лінгвістична гра «Так-ні», «Спіймай слово», «Спіймай помилку» • Творче конструювання • Дослідження-аналіз (форми слова) • Пошукова робота • Асоціативний кущ • Лексичний практикум • Вправа «Безкінечне речення», «Сніжний ком» (поширити речення) • Зрозумій. Прочитай. Поясни (віднови прислів’я). • Дослідження – пошук • Кодовий диктант (вставити у фразеологізми пропущені числівники, визначити розряд) • Творче моделювання • Комунікативний практикум (скласти висловлювання, узявши за тему одне з прислів’їв); • Складання оповідання, діалогу (ситуативне завдання); • Проблемне запитання; • Пошуково-дослідницька робота • Творча майстерня • Я - оратор
Інтелектуальна розминка. Кодоване письмо. Розгадайте ребуси: Сморо1а, При5, Ві7надцять, ви3мка, мі100, 40а Дослідження-аналіз: Чому прикметники грушевий і маршовий мають різні суфікси? Пошукова робота: Доберіть до слів антоніми з префіксом не- Проблемне запитання: Чому по-різному пишуться сніжно-білий і білосніжний? Гра «Прочитай і відгадай» Відгадайте загадки. Запишіть числівники,визначте їх розряд. Кодоване письмо: запишіть цифри речень: у І колонку – з простими числівниками, у ІІ – із складними, у ІІІ – із складеними. Взаємоопитування «Ти – мені, я – тобі» (за підготовленими вдома запитаннями). «Музичний вернісаж» (лунають уривки пісень, виписати числівники, вказати розряд за будовою Складання сенкану: Вчинок Мужній, благородний Вчить, зачаровує, допомагає Дає підстави пишатися людиною Дія.
за іменник Діаграма Венна Займенник Самостійні частини мови Методика, яка використовується для того, щоб навчити учня зрозуміти цілісність мовних процесів посередництвом аналізу з обов’язковим синтезом його результатів. Алгоритм роботи: - вчитель виділяє напрямки (підтеми, проблеми), до вирішення яких необхідно звернутися у розкритті теми; - інформація, що стосується кожної проблеми (підтеми, напрямку), заноситься в окреме коло. - у спільну частину записується інформація, що стосується усіх складових. Наприклад. З’ясуйте, що спільного і відмінного в значенні займенника та іменника, відобразивши це в діаграмі Венна
Складання сенкану Зразок сенкану: 1. Займенник. 2. Особовий, присвійний. 3. Змінюється, вказує, не називає. 4. Усі займенники поділяються на 9 розрядів. 5. Частина мови. 1 рядок – 1 іменник (тема) 2 рядок – 2 прикметники – (розкривають тему) 3 рядок – 3 дієслова – (описують дію) 4 рядок – речення (ставлення до теми) 5 рядок – 1 слово-резюме (синонім теми)
Пошуково-дослідницька робота (робота в групах) Тема уроку. Складне речення. Використання складних речень у мовленні Учні отримали випереджувальні завдання, працювали у творчих групах: Як розкрито образ матері у різних жанрах? Які використано складні речення і яка їх роль? І група досліджувала образ матері у Біблії ІІ група – у поезії (прозі) ІІІ група – у народній творчості (фольклорі).
Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи Комплексна робота з текстом Подумайте, до якого стилю належить текст. Лексична робота (з’ясування значення незрозумілих слів). Випишіть складні речення, визначте їх вид, накресліть схеми. Поясніть розділові знаки. Проблемне завдання: − Чому частинка як ворушаться під водою стебла водяних лілій від ледь чутної течії є підрядною, а не порівняльним зворотом? Пошукова робота. Доберіть синоніми до слова мама.
Асоціативний кущ − З якими образами-символами асоціюється для українців слово «мама», чому: (Божа Мати, Батьківщина-мати, матінка-природа. Це найсвітліші образи, мати дає нам життя). Божа Мати Наша земна матір Рятівниця, заступниця Доброта, любов Берегиня роду Матінка-природа вишиті обереги Батьківщина-мати Чому для українців образ матері триєдиний? (любов до рідної неньки, яка переростає у глибоку пошану до Божої Матері, яка завжди була покровителькою українців і оберігала Батьківщину-Матір, яка потребує захисту)
Пошуково-дослідницькі завдання Дібрати або скласти діалог, у якому висвітлювалася б проблема моралі у ставленні до мами чи бабусі (розігрування діалогу М.Левицького «Бабуся приїхала»). Комунікативне завдання Використовуючи складні речення, дати відповіді на проблемні запитання: - Які риси характеру притаманні головному персонажу діалогу. Чому вчить нас даний твір?
Висновки Найважливіше завдання нових освітніх стандартів: Не лише дати дитині якомога більше знань, а й забезпечити її загальнокультурний, особистісний та пізнавальний розвиток, навчити учитися. Необхідними засадами реалізації діяльнісного підходу є: Введення дітей у зміст нового навчального матеріалу шляхом відкриття знань, а не їх подавання; Створення умов для використання на уроці наукової інформації, здобутої поза школою; передбачення певних інтелектуальних труднощів під час опанування навчального матеріалу; Активізація пізнавальної діяльності з використанням проблемно-пошукових методів.
Список використаних джерел та літератури 1. Державний стандарт початкової загальної освіти [Електронний ресурс]. – Режим доступу :http://www.mon.gov.ua/index.php/ua/. 2. Гнатюк Д.О. Системно-діяльнісний підхід як основа організації ефективного навчання/ Д.О. Гнатюк// Педагогічний пошук. – 2013. - №4(80). – С.33 – 37. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/pedp_2013_4_13.pdf 3. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: бібліотека з освітньої політики / [Н.М. Бібік, Л.С. Ващенко, О.Я. Савченко та ін.]; за ред. О.В. Овчарук. – К. : «К.І.С.», 2004. – 112 с. 4. Костюченко Л. Компетентнісний підхід у формуванні готовності до професійної діяльності майбутніх учителів початкових класів/[Текст]/ Л. Костюченко // Гуманітарний вісник. – 2013. – № 28. – С. 153 – 156. 5. Кларин М. В. Сравнительный анализ некоторых психологических теорий научения [Електронний ресурс] / М. В. Кларин // Школьные технологии. – 2004. – № 6. – Режим доступу : http://periodika.websib.ru/node/17036. 6. Павлик О. Компетентнісно орієнтований підхід до навчання в контексті неперервної мовної освіти: суть, проблеми та перспективи/[Текст]/ О. Павлик // Рідна школа. – 2010. – №7-8. – С. 66-69. 7. Проблеми якості освіти: теоретичні і практичні аспекти. Матеріали методологічного семінару АПН України. – К. : СПД Богданова А.М., 2007. – 336 с. 8. Смагіна Т.М. Теоретичні та практичні основи конструювання компетентнісного уроку/[Текст]/ Т.М.Смагіна // Вісник Житомирського державного університету. Випуск 61. Педагогічні науки. – 2012. – С. 153–156. 9. Шарко В.Д. Методологічні засади сучасного уроку: Посібник для студентів, керівників шкіл, вчителів, працівників післядипломної освіти / [Текст] / В.Д. Шарко. – Херсон: Видавництво ХНТУ, 2009. – 120 с.