Величайшей заслугой Коменского является открытие им и разработка вопроса о классно-урочной системе занятий. Коменский впервые указал признаки классно-урочной системы:определенные ежегодные начала учебного курсаделение на классыраспределение времени*Он также осветил вопрос о методике урока. Урок должен проводиться главным образом, посредством систематического изложения учителем. Живое слово учителя имеет большое значение для усвоения материала. Но очень важным методом является также использование книги на уроке, хотя они немые учителя. Особенно большое значение имеет на уроке беседа как метод работы. Но беседа должна проводиться умело, так, чтобы учитель «подстрекал» учащихся, ставя перед ними вопросы, возбуждая активность всех учащихся, вовлекая всех в работу
УРОК1. Урок був і залишається основною формою організації навчальної роботи, за допомогою якої здійснюється виховання й розвиток компетентної особистості.2. Життєздатність, життєстійкість уроку пояснюється тим, що він являє собою живу, рухливу, процесуальну систему, що постійно змінюється й удосконалюється й у якій відбиваються всі різноманітні багатопланові сторони й моменти навчально-виховного процесу
Вправа «Глечик знань»(міні-вікторина)Кожна команда по-черзі відповідає на питання Автор «Педагогічної поеми». Продовжіть ієрархію форм організації навчальної діяльності: фронтальна, групова, ... Яка галузь педагогіки досліджує теоретичні основи процесу навчання й освіти? Який урок є особливою формою втілення міжпредметних зв'язків на якісно новому рівні (Поясніть значення слова «інновація». Які форми роботи покладені в основу кооперативного навчання? Назвіть два види нетрадиційних уроків-пошуків. ( Що є основою технології ситуативного моделювання?
9. Для чого потрібна рефлексія на уроці? 10. Структурні одиниці інтерактивного уроку. 11. Упорядковані способи співпраці вчителя й учнів, спрямовані на вирішення навчально-виховних задач12. Доповніть класифікацію типів уроків за їх дидактичною метою:• урок засвоєння нових знань;• урок застосування знань, умінь, навичок;• урок узагальнення та систематизації;• урок контролю, оцінювання знань, умінь, навичок; 13. Чи залежить вибір методів навчання від вікових та індивідуальних особливостей учнів? 14. Які однакові структурні одиниці мають усі типи уроків? 15. Які методи доцільно застосовувати на уроці під час мотивації навчання?
Сучасний урок – урок демократичний. Він проводиться не для учнів, а разом з ними. Сучасний урок – це, перш за все, урок, на якому створено реальні умови для інтелектуального, соціального, морального становлення особистості учня, що дозволяє досягти високих результатів за визначеними метою та завданнями.
Три постулати закладені в основі нової технології уроку. Перший: «Урок є відкриття істини, пошук і осмислення її у спільній діяльності вчителя і учня». Другий: «Урок є частиною життя дитини». Третій: «Людина на уроці завжди залишається найвищою цінністю, виступаючи в ролі мети і ніколи не виступаючи у вигляді засобу».
Загальнопедагогічні вимоги до уроку. Пріоритет особистості учня Триєдина мета уроку (освітні, виховні і розвиваючі завдання уроку)Урахування вікових та індивідуальних особливостей учнів. Орієнтація на процес навчання. Емоційно-актуальний фон навчання. Педагогічний такт. Пізнавальна самостійність учнів
Дидактичні вимоги до уроку. Раціональне використання часуЄдність словесних, наукових і практичних методів навчання. Використання активних методів навчання. Зв’язок з раніше вивченим матеріалом і досвідом, набутим учнем. Формування умінь учнів самостійно здобувати знання й застосовувати їх практичноІндивідуалізація, диференціація та інтенсифікація навчального процесу. Використання сценарних варіантів уроку. Створення умов для успішного навчання учнів. Чітке формулювання освітніх завдань і складових елементів. Максимальна самостійність учнів у навчанніРеалізація на уроках всіх дидактичних принципів. Організоване закінчення уроку. Здійснення міжпредметних зв’язків
Виховні вимоги до уроку. Розвиток умінь творчого характеру Розвиток мови, мислення, пам'яті, сенсорної сфери, рухової сфери, розвиток пізнавального інтересу й допитливості. Формування й розвиток загально-навчальних умінь і навичок Вивчення й оцінювання рівня розвитку й психологічних особливостей учнів, проектування «зони найближчого розвитку».
Педагогічні технології: технологія традиційного навчання ;технологія проблемного навчання ; ігрові технології ; технологія особистісно-зорієнтованого навчання ; технологія розвивального навчання; технологія колективного способу навчання ;технологія розвитку критичного мислення ; технологія програмового навчання ; технологія інтерактивного навчання ;проектна технологія ; технологія модульного навчання ; технологія колективного творчого навчання.
ВИСНОВОКОзнаки сучасного уроку: Головною метою уроку являється розвиток особистості в процесі навчання і виховання- на уроці реалізуються ідеї гуманізації і гуманітаризації навчання. На уроці реалізується системно -діяльнісний підхід в організації навчальної діяльностіорганізація уроку динамічна і варіативнана уроці використовуються сучасні педагогічні технології
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИВЧЕННЯ ФІЗИКИ(2016-2017 н.р.)«…Перехід від знаннєвої парадигми навчання до навчання, заснованого на компетентностях, не означає протиставлення знань і компетентностей. Компетентність включає в себе знання й уміння, але не як формальну суму, а як інтегровану здатність застосовувати ці знання й уміння не тільки у «типових» навчальних ситуаціях, а й у більш широких життєвих. Для формування предметної й ключових компетентностей учнів у процесі навчання фізики треба використовувати такі методи і форми організації навчального процесу, завдяки яким забезпечується мотивація навчання, стимулювання пізнавального інтересу, розвиток інтелектуальної й творчої діяльності учнів, формуються прийоми розумової діяльності, навички самооцінки і самоаналізу…»
Результат метапредметного обучения метапредметные результаты образовательной деятельности - способы деятельности, применимые как в рамках образовательного процесса, так и при решении проблем в реальных жизненных ситуациях, освоенные обучающимися на базе одного, нескольких или всех учебных предметов
Признаки метапредметного урока Самостоятельная (экспериментальная, поисковая и т.д.) учебная деятельность учащихся Рефлексия, перевод теоретических представлений в плоскость личностных рассуждений и выводов. Активизация интереса и мотивации обучения учащихся путём привлечения к предмету урока других областей знаний и опоры на личный практический опыт каждого ученика. Использование образовательных технологий: -технология совместного обучения; -технология исследовательской деятельности; -проектная деятельность; -проблемно-диалогическая технология; -игровая технология.