Актуальність: Інформація, що формується в уяві, запам'ятається набагато легше та надовго. Мозок спочатку фокусується на ключових напрямках проєкту, що допомагає правильно розставити пріоритети. Наочно видно всі основні і допоміжні етапи проєкту. Є також і протиріччя, перешкоди та «накладки». Але таким методом зручно позначати вже пройдені шляхи. Для більшості споживачів інформації інтелект-карти(мапи) – зручний інструмент планування або роботи з великим обсягом даних. Роль карт (мап) – упорядкування, систематизація, наочне уявлення інформації. Метод інтелект-карт(мап) – сучасний освітній інструмент!
Сутність цього методу полягає в тому, щоб певним графічним чином зафіксувати свої думки на папері, впорядкувати їх та отримати цілісну картину. Метод інтелект-карт Тоні Б’юзен - британський психолог, автор методики запам'ятовування, творчості та організації мислення «карти розуму (пам'яті)» (англ. mind maps, 1970р.). Автор і співавтор понад 100 книг.Інтелектуальні (ментальні, концептуальні) карти (мапи) – «хороша форма для нотаток», «інструмент для організації думок», «багатогранний пристрій для тренування, що розвиває кожний ментальний м’яз розуму»,«метод організації навчально-пізнавальної діяльності».
«КАРТА ТЕКСТУ» дозволяє зрозуміти і запам’ятати текст.«КАРТА ПРАВИЛА» дозволяє прискорити процес запам'ятовування правил.«КАРТА ПІДРУЧНИКА» дозволяє зрозуміти структуру підручника.«КОНСПЕКТ-КАРТА» прискорює процес запису лекцій.«ПИТАННЯ-КАРТА» прискорює процес формування навичок застосування знань і компетенцій.«КАРТА МИСЛЕННЯ» застосовується для аналізу і планування діяльності здобувачів освіти. Види інтелект-карт (мап):
Властивості мислення людини – основа технології Mind Mapping «…Що відбувається в мозку, коли людина жує соковиту грушу, насолоджується ароматом квітів, слухає музику, спостерігає за перебігом води в річці, обіймає кохану людину або просто згадує про пережите? Кожен біт інформації, що надходить до мозку, кожне відчуття, спогад або думка (включаючи кожне слово, число, смак, запах, лінію, колір, ритмічний удар, ноту, тактильне відчуття від дотику до об'єкту) можуть бути представлені у вигляді центрального сферичного об'єкта, від якого розходяться десятки, сотні, тисячі і мільйони «гачків». Кожен «гачок» представляє собою асоціацію, і кожна асоціація, в свою чергу, має у своєму розпорядженні практично нескінченну величину зав'язків з іншими асоціаціями. Кількістю використаних асоціацій можна вважати те, що називають пам'яттю, тобто базою даних або архівом ... У результаті використання цієї багатоканальної системи обробки і зберігання інформації мозок у будь-який момент часу містить «інформаційні карти", складності яких позаздрили б кращі картографи всіх часів, були б вони у змозі ці карти побачити. Тоні Б’юзен «Розвивайте мислення»
1. Починаємо посередині чистого аркуша і використовуємо не більше 8 кольорів.2. Важливі поняття розміщуються ближче до центру, деталі - далі. 3. Менше слів, більше малюків, символів та кодів – головний принцип побудови інтелект-карти (мапи).4. Малюємо картинки від руки: це стимулює мислення.5. Використовуємо кольори на власний розсуд і на всій карті.6. Використовуємо радіальну ієрархію, зберігаємо ясність карти.7. Створюємо на папері або за допомогою комп'ютерних програм. Правила створення ментальної карти (мапи):
Технологія інтелект-карт дозволяє: - Формувати інформаційну, комунікативну, регулятивну компетентності;Візуалізувати процеси мислення та способи діяльності; Організовувати креативно навчально-пізнавальну діяльність;Керувати навчально-пізнавальною діяльністю; Вивчати особистості здобувачів освіти;Систематизувати і узагальнювати зміст навчальної дисципліни; Пізнавати себе і регулювати свою діяльність.
Висновки Цей метод дає можливість викладачу: • підвищувати мотивацію, якість знань, конкурентоспроможність здобувачів освіти, • розвивати предметні та комунікативні компетенції, творчі здібності, • активізувати діяльність, • виявляти причини когнітивних труднощів, • коригувати знання здобувачів освіти. Інтелект-карти (мапи) відображають природний спосіб мислення, вони інтуїтивно зрозумілі та мають велику цінність для навчання. За менший час дають можливість охопити більше інформації, при цьому учні краще розуміють і запам`ятовують матеріал. Дані карти пов'язують процес пам'яті і творчості, що особливо важливо для організації ефективної освітньої діяльності.«Інтелект-карти підвищать Вашу компетентність, внесуть у Ваше життя більше впорядкованості” Т. Б’юзен
Переваги інтелект-карт (мап):1. Інформацію записувати легше, швидше і менше за обсягом.2. При читанні карти видно взаємозв'язки в інформаційному блоці, структуру і логіку.3. При використанні ментальних карт людина розвиває мислення (творче та логічне), пам'ять і уяву.4. При використанні ментальних карт ми задіємо творчі процеси і використовуємо весь потенціал, так як використовуємо обидві півкулі мозку.5. Ми запам'ятовуємо інформацію відразу, більш якісно та у великих обсягах6. Методу ментальних карт легко навчитися.
Список використаних джерел https://mon.gov.ua/uahttps://www.mindmaps.app/https://minedu.fi/etusivuhttps://osvitanova.com.ua/https://web-academy.com.ua/https://www.xmind.nethttps://coggle.it/?langhttps://osvita.ua/https://www.pedrada.com.ua/https://coggle.it/https://www.schoollife.org.ua/
Живе навчання, презентація Олени Тихомирової Wikipedia, Mind Map. Wikipedia, Tony Busan. Сайт Тони Бьюзена http://www.thinkbuzan.com/intl/Летописи.ру. Mind Maps. Летописи.ру. Середовище редагування діаграм зв`язків Інтелект-карти http://www.mind-map.ru/Ментальні карти Колесник.ру http://kolesnik.ru/2005/mindmapping/Тимур Василенко Mind Maps – опыт использованияhttp://www.improvement.ru/zametki/mindmap/Инструменты электронного обученияhttp://www.elearntools.blogspot.com/2012/02/blog-post.html. Список використаних джерел