Відтепер Сковорода обрав новий і незнаний до того стиль життя, а саме — мандрівку. І ця мандрівка тривала до самої смерті — чверть століття. Була вона повна пригод, оповита переказами й легендами. У ній ніколи не розлучався філософ із Біблією, сопілкою чи флейтою, і своїми творами. Слава про нього розходилася широко, і багато хто бажав його бачити й чути як речника великої правди.
В середині серпня 1794 р. в орловському маєтку великий старець навідався до відставного генерал-майора Михайла Івановича Ковалинського, свого учня, щоб передати йому на зберігання свої рукописи. Світле, ледь усміхнене обличчя великого старця ховав старий крислатий капелюх, насунутий на очі, за плечима – випрана зливами та висушена вітрами торбинка, а в правиці – вузлуватий посох. Патріарх правди.
Безцінне слово харківського Діогена охочі переписували, і в численних списках діалоги та поезії ставали надбанням освічених читачів. Опальний генерал-майор М.І. Ковалинський написав біографію покійного вчителя – “Житіє Григорія Сковороди...”, надрукованої в часописі “Київська старовина” (1886, том XVI)
Дорога додому, до “рідної тітки” – Слобожанщини, а саме – до останнього земного прихистку Великого Старця, на хутір Пан-Іванівка, у привітний маєток іншого учня, харківського поміщика Андрія Івановича Ковалевського – тримала майже місяць. Дочвалав Сковорода, коли стрілися вересень із жовтнем 1794 р. Ступивши в Пан-Іванівку, у глибокому сумі мандрівник дивився на голу осінь в липових алеях, виструнчених, наче промені сонця, та пішов до до п’ятисотлітнього дуба, що стояв на березі ставка. Стовбур зяяв чималеньким дуплом, яке слугувало Григорію Савичу… чи то келією, чи то робочим кабінетом. А може, і першим, і другим одночасно.
Людське покликання стриманий мандрівник і пристрасний письменник вбачав не в маєтках, не у світському розголосі, а в буденному житті по совісті. Такого світові не впіймати!Принаймні, за півстоліття цього не вдалося ні царям, ні панам, ні ченцям, ні чиновникам, ні кар’єристам. Ні жінкам. Адже розум, честь та воля Сковороди не продавалися.
Хто захоче, той збагне- Щоб пізнати Бога, треба пізнати самого себе. Поки людина не знайде Бога в собі, годі Його шукати у світі, – казав він одному.- Вірити в Бога не значить – вірити в Його існування, а значить – віддатися Йому та жити за Його законом, – повчав він другого.- Святість життя полягає в тому, аби людям робити добро, – наставляв третього.
Він, український Сократ, харківський Діоген, полтавський Платон. Йому є що нам сказати . У нього вдосталь часу. І – світу. Живіть!Працюйте. Приносьте користь. Будьте щасливими. Діліться своїми знаннями. Прислухайтеся до мудрих слів. Не дійте всупереч своїй природі. Пізнавайте себе, а пізнавши,- вдосконалюйте.