Урок літератури рідного краю «Моя земля країна – Україна»Творчість поетеси - землячки Надії Кошель

Про матеріал
Матеріал уроку знайомить з життєвим і творчим шляхом поетеси- землячки Надії Кошель
Перегляд файлу

 

 

 

Зноб - Новгородський  ліцей

 

 

 

 

 

Урок української літератури

9 клас

 

«Моя земля країна – Україна»Творчість поетеси - землячки Надії Кошель

 

 

 

 

Урок-презентація

 

 

 

 

 

Підготувала і провела учитель української мови та літератури вищої категорії Титенко Марія Миколаївна 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок літератури рідного краю

Тема.   «Земля моя країна – Україна».

              Творчість поетеси – землячки Надії Кошель.

Мета:

-    ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом поетеси Надії Кошель, простежити умови формування її світогляду, визначити тематику прочитаних поезій, виробляти навички аналізу прочитаних творів;

- розвивати творчі здібності, навички виразного читання творів, уяву, увагу до слова, висловлювати свої думки з приводу прочитаного, уміння працювати в команді;

-    виховувати інтелігентну особистість на прикладі ліричних героїв, бажання вивчати й популяризувати творчість поетеси - землячки.

 

Обладнання: збірки поезій Надії Кошель, інтерактивний мультимедійний комплекс.

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

 

Форма уроку: урок - презентація

 

Методи і прийоми: «мозковий штурм» робота в групах, «відкритий мікрофон», «незакінчене речення», «сенкан», метод проектів.

 

Випереджувальне завдання: заздалегідь учні діляться на групи й отримують індивідуальні завдання:

-         група «Біографів»- дослідження життєвого і творчого шляху;

-         група «Літературознавців» - дослідження збірок поезій;

-         група «Літературні критики» - проаналізувати художні засоби, використані автором.

-         група «Художників-ілюстраторів» - малювання ілюстрацій до віршів, які найбільше сподобалися, видання буклета поезій Надії Кошель «Земля моя країна – Україна»

 

Поезія - це завжди неповторність,

Якийсь безсмертний дотик до душі

                      Л.Костенко

Перебіг уроку

І.Організаційний етап

1.Забезпечення емоційної готовності до уроку(побажання успіху одне одному)

2.Актуалізація об’єктивного досвіду й опорних знань

Учитель: Кажуть, у цьому житті людина може вибирати все, крім матері і батьківщини. Вони даються людині Богом. Нам дароване Господом щастя народитися на благословенній поліській землі, щедрій, багатій, найкращій у світі.

 Сумщина! Яка ж родюча на літературні таланти ! За кількістю видатних письменників, які вийшли з її цілющої купелі, залишила позаду багато собі подібних місць України.

Сумщина... Стародавня й вічно молода земля, овіяна легендами і славою. З глибокої давнини тут розвивалися писемність, література, фольклор. Із нашим краєм нерозривно пов'язані імена таких видатних майстрів пера: Пантелеймон Куліш — автор першого історичного роману "Чорна рада", Павло Грабовський — поет, духу якого не зломили ні тюрми, ні довічне заслання в Сибір, Остап Вишня — відомий у всьому світі"сміхотворець", Яків Мамонтов — вірний син рідного мальовничого куточка Землі, Микола Хвильовий — тонкий майстер психології людської душі, Яків Щоголев  — лірик, живописець рідної природи — та багато інших.

2.1 "Аукціон знань".

Ми впевнились, що Сумщина багата іменами видатних постатей, які зробили вагомий внесок у розвиток української літератури. Пропоную систему запитань, які передбачають знання біографій письменників — уродженців Сумщини. Кожна правильна відповідь на питання оцінюється в 1 бал. Так ми зможемо визначити "знавця культурного розвитку Сумщини".

1. Який видатний діяч історії української культури, письменник, публіцист, критик, мовознавець, етнограф, фольклорист і перекладач народився у м. Воронежі на Сумщині? (Пантелеймон Олександрович Куліш.)

2. Де народився відомий український поет П. А. Грабовський?

(У с. Пушкарному (нині Грабовське) Краснопільського району в 1864 р.)

3. Який український поет XIX ст. народився, провів дитинство, юнацькі роки й закінчив народне училище в Охтирці? (Поет Я.І. Щоголев.)

4. Назвіть відомого українського письменника початку XX ст., уродженця Сумщини, для якого число 13 стало фатальним. (М.Г. Хвильовий (справжнє прізвище Фітільов.)

5. Кого із наших письменників-земляків називають "сміхотворцем" за його сатирично-гумористичні твори? (Відомий чародій сміху Остап Вишня

 (П.М. Губенко).

6. Як із нашим краєм пов'язаний життєвий і творчий шлях Бориса Антоненка-Давидовича? (Справжнє прізвище Давидов, народився 1899 р. в м. Ромнах у сім "і робітника - залізничника).

7. Назвіть українського письменника, який народився в м. Конотопі.

 (Л.І. Смілянський.)

8. Який український поет XX ст. народився в селі Чернеччині Охтирського району? (Лауреат Державної премії України  Платон Воронько народився в 1913 р. у родині коваля.)

9. Де народився відомий  поет і перекладач Д.Г. Білоус?

 (У с. Курмани Недригайлівського району в селянській родині.)

10. Який відомий український перекладач народився і провів дитячі роки в м. Кролевці? (М.О. Лукаш —перекладач Із 18 мов).

Учитель

Часто у декого з людей складається таке враження, що десь там, далеко, жили чи живуть відомі митці, про яких знає вся Україна - тут же, у малій батьківщині, таких немає. На щастя, у нас скрізь є талановиті неординарні особистості. Наша земля багата талантами, треба тільки їх відкривати для себе, і тоді ще милішим і дорожчим стане рідний куточок землі, де ти народився. Як ми вже переконалися літературна карта Сумщини представлена багатьма іменами. А сьогодні ми відкриємо ще одне,можливо, для багатьох раніше невідоме

ІІ. Повідомлення теми уроку

(запис теми у зошити)

На сьогоднішньому уроці ми з вами будемо говорити про творчість поетеси - землячки Надії Іванівни Кошель.

1.1Робота над епіграфом

Епіграфом уроку є слова Ліни Костенко: «Поезія - це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі»

1.2 «Мозковий штурм»

- Як ви розумієте слова поетеси ? (вислови учнів)

Урок літератури рідного краю - це урок, на якому ми спробуємо відчути красу рідного слова, доторкнутись до душі кожного чарівним струменем поезії.

2.Формування власних цілей уроку

-А зараз я хочу почути від вас, чого ви очікуєте від уроку?

2.1 «Вільний мікрофон» (учні формулюють власні очікування)

Учитель

Готуючись до уроку, ви створювали власні проекти з даної теми. Під час захистів проектів запишемо у зошитах цікаві відомості, про які сьогодні дізнаємось. У вас на столах є таблиці, в яких будете виставляти собі оцінки за роботу на уроці, а підсумковий бал виведемо разом. Підготуйте запитання, побажання і зауваження захисникам проекту.

 

Записи у зошитах

 

Захист проекту

 

Питання до виступаючих

 

Участь в обговоренні проекту

 

Усні відповіді на уроці

 

Відповідь на підсумкове питання

 

Загальна кількість балів

 

 

Прізвище учня__________________________________________

 

 

ІІІ. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу. Захист проектів

1. Виступ «Біографів»

Народилася Надія Іванівна Кошель 27 жовтня 1957 року в с.Стягайлівка Середино - Будського району Сумської області в багатодітній селянській родині, де змалечку вчили любити й шанувати працю хлібороба. Дитячі та юнацькі роки провела в селі на березі Знобівки, яка звабливо щоранку кликала до себе. Будиночок батьків знаходився на мальовничій вулиці, що зветься Гончарівка. Сім'я Валентини Михайлівни та Івана Никоновича Кошелів була працьовита й співуча.

Батько був знатним механізатором-орденоносцем, матір – обліковець - касир. У вільну хвилину любила виконувати пісні, яких знала безліч.. То ж засинали сестри Оленка,Надійка, Світланка та братик Василько і прокидалися під звуки української пісні.                                                                                                                 Навчалася майбутня поетеса спочатку у Стягайлівській восьмирічній школі, а потім - у нашій  Зноб  - Новгородській , яку закінчила у 1974 році.

В 1979 році закінчила Сумський державний педагогічний інститут імені А.С. Макаренка(фізико-математичний факультет за спеціальністю «математика»). Професійна діяльність: заступник директора з навчально-виховної роботи та вчитель математики Верхньобогданівської загальноосвітньої школи Станично -Луганського району Луганської області (від 15 серпня 1979 року по цей час).

Писати поезії почала ще у школі, у 1998 році прийнята до Національної спілки письменників України.

Видані поетичні збірки:

1.«A мера - в сути бытия». - 1977.

2. «Высота над пропастью». - 1997.

3. «Я для тебя еще не вечер». -1998..

4. « Капли дождя». 1998.

5. « Отражение паренья» 1999.

6. «Первозданность так неповторима», 1999

7.  « У неба синие глаза» - 2000

8.   « Мой ангел, не покинь» 2001.

 9 « Эхо в эхе прозвучит» 2003

10. «Вечірня свіча». - 2004

11. « Дерева в кольоровім сні»- 2006

12. « Три пелюстки веснодня» 2007.

13. « Спіймай у просторі, злови»„. Лірика 2008

14 « Ще горять чорнобривці». Поезії 2013

У 2016 році  стала лауреатом  Всеукраїнської літературної премії імені Івана Низового.

2.    Група «Літературознавці» - (Завдання: прочитати поезії,визначити тематику творів, підготувати виставку – презентацію книжок, підготувати повідомлення).

Існує думка:

Поезія для людини - один із способів вираження своєї особистості.

                                                        М. Гумільов

Панує аксіома в Англії:

            Поезія — це кращі слова, в кращому порядку

У Франції:

            Поезія - це те, що створене і не може бути виправлене

У Надії Іванівни є вірші, які підпадають під кожну з цих теорій, бо

багата та різноманітна тематика творчості поетеси. Перечитавши вірші, визначили такі:

-         любов до батьківського дому;

-         поезії про кохання;

-         про красу рідної природи;

-         вірші про сенс життя;

-         про Україну, про суспільне життя.

Поетеса чудовий лірик  -  пейзажит, у її віршах картини такі яскраві, кольорові, що читачі, читаючи поезію, ніби опиняються то серед «каштанових алей, що пахнуть літом» ,то серед «кремезного лісу».

 

Читець

Барвисто і золотокосо

 В своїй чаруючій порі

Змогла вмістити тільки осінь

Усі яскраві кольори.

Вологість ранку. Прохолода.

І свіжість погляду, чуттів –

Природа. Матінко –природо,

Ти наче слово, що без слів.

Бо кожен з нас Господня рана,

І кожен з нас – Господній час,

А ти прозоро і слухняно –

Цілітель душ не на показ.

Барвисто і золотокосо

Вплітає в душі світло осінь.

Читець

У осені очі тернові –

Вологі від лагідних снів –

Дивились на світлі обнови –

На бабине літо із днів.

Таке не помітить – не можна –

Жоржини розквітли в саду,

І світиться яблуко кожне,

Прискоривши власну ходу,

І «гусячі лапки» сміються,

І очі ясніють тернові,

І сонячні промені ллються

На келехи – сни калинові.

 

Любов до України безмежна. Багато віршів письменниця присвятила саме цій темі: «Моя земля-країна - Україна», « Всі думки про тебе, Україно рідна»

Читець

Всі думки про тебе,

Україно рідна,

І високі мрії

В часі на чолі,

І серця гарячі,

І події гідні,

І герої горді

На твоїй землі.

З іменем Тараса

Здобувають волю

І козацьку славу

Доньки і сини,

Щоб цвіла країна,

Щоб жила людина,

Щоб лунала пісня

З подихом Весни

 

У багатьох поезіях звучить думка про те, що для кожної людини наймиліша й найкраща та земля, на якій вона народилася й виросла, і яка завжди з радістю прийме  свого «блудного сина». До таких віршів належать «Батьківський поріг», «Косовиця», « В тій стороні…»

Читець

 В тій стороні, що не несе прокльону,

Недоріка на залишки вини,

Ти, блудний син, не відрікайся дому

У пошуках другої сторони.

Між двох морів ворожить ситом скеля,

Утворюючи настрої буття,

І, мов примара, іноземна стеля

Затримує додому вороття.

Та що літа щасливому тобі,

Коли в душі перга – злетіли бджоли,

А серце зважить втрати відтоді,

Коли свідомість виплесне: «Ніколи!»

Привертають увагу мініатюри, їх сміливо можна назвати «східними» - танка і хоку. Автор талановито грає словами, які набувають несподіваного сенсу.

Сіно в стогах.

Сонце по обіді.

Радісно річці.

Про що цей вірш? Можливо, про вже здійснене , про те, що роки пройшли, та ще є сенс у житті.

Досліджуючи стиль поетеси, ми переконалися, що більшість  віршів збірки «Дерева в кольоровім сні»- пейзажна лірика (61,3 %), громадянська лірика складає 22,5 %, а філософська-16,2 %; її образи прості, але дуже цінні.

3.Група «Літературні критики»

 (Завдання: проаналізувати художні засоби, використані автором).

Поетична мова Н.Кошель відображає її світобачення, як автора, який вносить у подію сценічну виразність конкретним картинам, відчуття світла, кольору, простору, звуку. Роздуми про вічне, про славу й владу призводять до незаперечних висновків: кожна людина залишить на землі слід, її пам'ятатимуть, отже, вона повинна бути красивою, гідною.

Вражає те, що поетеса добре володіє і російською, і українською мовами. Вона ніжна, чутлива до всього, що змінює і природу, і людину на краще.

У збірці « Дерева в кольоровім сні» поетеса створила  неповторний поетичний образ зими за допомогою численних художніх засобів. Наприклад, у вірші «Зиму я чекаю…»Надія Іванівна  порівнює її з художником, який «візерунком прикрасить шибки і думки». А у вірші « Вже грудень дише на зимовий лад» авторка порівнює сніжинки з «білими бджолами».Зацікавлює незвичайне порівняння зірок з сіллю у вірші « Ростуть сніги» : « зірки,  що сіль з небесного екрану».

Особливої виразності та неповторності надають віршам збірки численні епітети та уособлення: «зима озивається» , «хмарки рукоплещуть»,  « зима не здається» ; « срібні зіроньки», «стоголосі літа»

Майстер поетичного слова, вона створює не тільки зорові, а й слухові образи: «день тече струмочком», «червень ясноокий квітами бринить»,  «переллється шепіт раннього світанку у дзвіниці світла вдалих косарів».

           Отже, ми переконалися, що   мова поезій – образна,високопоетична. А образи, створені Надією Кошель, хвилюють , торкаються найніжніших струн душі. Кожний рядок пройнятий чуйністю, теплом, саме це, на нашу думку, приваблює читачів

Виступ декламаторів

4. Виступ «Художників-ілюстраторів. Презентація буклета «Моя земля – країна Україна».

Учитель

   Усім відомо, що рідним краєм ми називаємо все те, що оточує нас з дитинства, все те, до чого ми настільки звикли,що вже перестали надавати цьому значення… і лише з часом починаємо цінувати. Надія Іванівна зараз живе на Луганщині, де опинилася волею долі.

5. Відеозвернення поетеси до учнів

6. Музична сторінка. Виступ співця – барда,учениця написала музику на слова поезії Надії Кошель « Моє село»

IV. Закріплення знань, формування вмінь і навичок

   1.Робота в малих групах.

 1група  - Складання асоціативного  грона до слова «поезія» 

2група   -  Складання сенкана

(Сенкан - п'ятирядковий неримований вірш).

Самостійно скласти вірш  «Село».

V.Рефлексія

1.Технологія «Незакінчене речення»

 На уроці я дізнався….( про що пише наша землячка)

Переконаний, що поезія – це…(дар небесний)

Вірші можуть …(змінити людину і світ на краще)

2.Оцінювання

VI. Підсумок уроку

Учитель. Добігає кінця наш урок, а доля продовжує писати у книгу життя Надії Кошель нові сторінки,цікаві, захоплюючі, життєво важливі. Погодьтеся  зі мною: вірші поетеси читати легко,бо ми, як і вона, любимо рідний край, душею вболіваємо за долю України. І  якщо після сьогоднішнього ознайомлення з поезією Надії Іванівни хоча б  десять із вас стали шанувальниками її творчості, я певна, що у майбутньому ви станете гідними синами й доньками нашої матінки – України.

     А свої побажання я хочу висловити  словами поетеси:

                 Живи, щоб в серці не блукало зло,

                  Ані мале чи надто мстиво – чорне,

                  Щоб серце душу, світло берегло

                  І не давало дихати потворно.

YII. Домашнє завдання:

А. Написати вільне есе « Мої роздуми над творчістю  Надії Кошель».

Б. Скласти діалог « Уявна розмова з поетесою».

 

 

Література

1. Кошель Н.І.  Дерева в кольоровім сні. Поезії. – Луганськ: «Луга-Принт», 2006.

2. Кошель Н.І.  Три пелюстки весно дня: Лірика – Луганськ: Світлиця, 2007.

3. Кошель Н.І Спіймай у просторі, злови…Лірика – Луганськ ПП Афанасьєва В.І.,2008.

4. Кошель Н.І. Ще горять чорнобривці. Поезії –Луганськ:Луганська ООНСПУ,2013.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                    

20171126_094943Додатки

 

 

 

20171126_094908

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20171126_094933

docx
Додано
14 вересня 2023
Переглядів
334
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку