Зноб - Новгородський ліцей
Урок української літератури
9 клас
«Моя земля країна – Україна»Творчість поетеси - землячки Надії Кошель
Урок-презентація
Підготувала і провела учитель української мови та літератури вищої категорії Титенко Марія Миколаївна
Урок літератури рідного краю
Тема. «Земля моя країна – Україна».
Творчість поетеси – землячки Надії Кошель.
Мета:
- ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом поетеси Надії Кошель, простежити умови формування її світогляду, визначити тематику прочитаних поезій, виробляти навички аналізу прочитаних творів;
- розвивати творчі здібності, навички виразного читання творів, уяву, увагу до слова, висловлювати свої думки з приводу прочитаного, уміння працювати в команді;
- виховувати інтелігентну особистість на прикладі ліричних героїв, бажання вивчати й популяризувати творчість поетеси - землячки.
Обладнання: збірки поезій Надії Кошель, інтерактивний мультимедійний комплекс.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Форма уроку: урок - презентація
Методи і прийоми: «мозковий штурм» робота в групах, «відкритий мікрофон», «незакінчене речення», «сенкан», метод проектів.
Випереджувальне завдання: заздалегідь учні діляться на групи й отримують індивідуальні завдання:
- група «Біографів»- дослідження життєвого і творчого шляху;
- група «Літературознавців» - дослідження збірок поезій;
- група «Літературні критики» - проаналізувати художні засоби, використані автором.
- група «Художників-ілюстраторів» - малювання ілюстрацій до віршів, які найбільше сподобалися, видання буклета поезій Надії Кошель «Земля моя країна – Україна»
Поезія - це завжди неповторність,
Якийсь безсмертний дотик до душі
Л.Костенко
Перебіг уроку
І.Організаційний етап
1.Забезпечення емоційної готовності до уроку(побажання успіху одне одному)
2.Актуалізація об’єктивного досвіду й опорних знань
Учитель: Кажуть, у цьому житті людина може вибирати все, крім матері і батьківщини. Вони даються людині Богом. Нам дароване Господом щастя народитися на благословенній поліській землі, щедрій, багатій, найкращій у світі.
Сумщина! Яка ж родюча на літературні таланти ! За кількістю видатних письменників, які вийшли з її цілющої купелі, залишила позаду багато собі подібних місць України.
Сумщина... Стародавня й вічно молода земля, овіяна легендами і славою. З глибокої давнини тут розвивалися писемність, література, фольклор. Із нашим краєм нерозривно пов'язані імена таких видатних майстрів пера: Пантелеймон Куліш — автор першого історичного роману "Чорна рада", Павло Грабовський — поет, духу якого не зломили ні тюрми, ні довічне заслання в Сибір, Остап Вишня — відомий у всьому світі"сміхотворець", Яків Мамонтов — вірний син рідного мальовничого куточка Землі, Микола Хвильовий — тонкий майстер психології людської душі, Яків Щоголев — лірик, живописець рідної природи — та багато інших.
2.1 "Аукціон знань".
Ми впевнились, що Сумщина багата іменами видатних постатей, які зробили вагомий внесок у розвиток української літератури. Пропоную систему запитань, які передбачають знання біографій письменників — уродженців Сумщини. Кожна правильна відповідь на питання оцінюється в 1 бал. Так ми зможемо визначити "знавця культурного розвитку Сумщини".
1. Який видатний діяч історії української культури, письменник, публіцист, критик, мовознавець, етнограф, фольклорист і перекладач народився у м. Воронежі на Сумщині? (Пантелеймон Олександрович Куліш.)
2. Де народився відомий український поет П. А. Грабовський?
(У с. Пушкарному (нині Грабовське) Краснопільського району в 1864 р.)
3. Який український поет XIX ст. народився, провів дитинство, юнацькі роки й закінчив народне училище в Охтирці? (Поет Я.І. Щоголев.)
4. Назвіть відомого українського письменника початку XX ст., уродженця Сумщини, для якого число 13 стало фатальним. (М.Г. Хвильовий (справжнє прізвище Фітільов.)
5. Кого із наших письменників-земляків називають "сміхотворцем" за його сатирично-гумористичні твори? (Відомий чародій сміху Остап Вишня
(П.М. Губенко).
6. Як із нашим краєм пов'язаний життєвий і творчий шлях Бориса Антоненка-Давидовича? (Справжнє прізвище Давидов, народився 1899 р. в м. Ромнах у сім "і робітника - залізничника).
7. Назвіть українського письменника, який народився в м. Конотопі.
(Л.І. Смілянський.)
8. Який український поет XX ст. народився в селі Чернеччині Охтирського району? (Лауреат Державної премії України Платон Воронько народився в 1913 р. у родині коваля.)
9. Де народився відомий поет і перекладач Д.Г. Білоус?
(У с. Курмани Недригайлівського району в селянській родині.)
10. Який відомий український перекладач народився і провів дитячі роки в м. Кролевці? (М.О. Лукаш —перекладач Із 18 мов).
Учитель
Часто у декого з людей складається таке враження, що десь там, далеко, жили чи живуть відомі митці, про яких знає вся Україна - тут же, у малій батьківщині, таких немає. На щастя, у нас скрізь є талановиті неординарні особистості. Наша земля багата талантами, треба тільки їх відкривати для себе, і тоді ще милішим і дорожчим стане рідний куточок землі, де ти народився. Як ми вже переконалися літературна карта Сумщини представлена багатьма іменами. А сьогодні ми відкриємо ще одне,можливо, для багатьох раніше невідоме
ІІ. Повідомлення теми уроку
(запис теми у зошити)
На сьогоднішньому уроці ми з вами будемо говорити про творчість поетеси - землячки Надії Іванівни Кошель.
1.1Робота над епіграфом
Епіграфом уроку є слова Ліни Костенко: «Поезія - це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі»
1.2 «Мозковий штурм»
- Як ви розумієте слова поетеси ? (вислови учнів)
Урок літератури рідного краю - це урок, на якому ми спробуємо відчути красу рідного слова, доторкнутись до душі кожного чарівним струменем поезії.
2.Формування власних цілей уроку
-А зараз я хочу почути від вас, чого ви очікуєте від уроку?
2.1 «Вільний мікрофон» (учні формулюють власні очікування)
Учитель
Готуючись до уроку, ви створювали власні проекти з даної теми. Під час захистів проектів запишемо у зошитах цікаві відомості, про які сьогодні дізнаємось. У вас на столах є таблиці, в яких будете виставляти собі оцінки за роботу на уроці, а підсумковий бал виведемо разом. Підготуйте запитання, побажання і зауваження захисникам проекту.
Записи у зошитах |
|
Захист проекту |
|
Питання до виступаючих |
|
Участь в обговоренні проекту |
|
Усні відповіді на уроці |
|
Відповідь на підсумкове питання |
|
Загальна кількість балів |
|
Прізвище учня__________________________________________
ІІІ. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу. Захист проектів
1. Виступ «Біографів»
Народилася Надія Іванівна Кошель 27 жовтня 1957 року в с.Стягайлівка Середино - Будського району Сумської області в багатодітній селянській родині, де змалечку вчили любити й шанувати працю хлібороба. Дитячі та юнацькі роки провела в селі на березі Знобівки, яка звабливо щоранку кликала до себе. Будиночок батьків знаходився на мальовничій вулиці, що зветься Гончарівка. Сім'я Валентини Михайлівни та Івана Никоновича Кошелів була працьовита й співуча.
Батько був знатним механізатором-орденоносцем, матір – обліковець - касир. У вільну хвилину любила виконувати пісні, яких знала безліч.. То ж засинали сестри Оленка,Надійка, Світланка та братик Василько і прокидалися під звуки української пісні. Навчалася майбутня поетеса спочатку у Стягайлівській восьмирічній школі, а потім - у нашій Зноб - Новгородській , яку закінчила у 1974 році.
В 1979 році закінчила Сумський державний педагогічний інститут імені А.С. Макаренка(фізико-математичний факультет за спеціальністю «математика»). Професійна діяльність: заступник директора з навчально-виховної роботи та вчитель математики Верхньобогданівської загальноосвітньої школи Станично -Луганського району Луганської області (від 15 серпня 1979 року по цей час).
Писати поезії почала ще у школі, у 1998 році прийнята до Національної спілки письменників України.
Видані поетичні збірки:
1.«A мера - в сути бытия». - 1977.
2. «Высота над пропастью». - 1997.
3. «Я для тебя еще не вечер». -1998..
4. « Капли дождя». 1998.
5. « Отражение паренья» 1999.
6. «Первозданность так неповторима», 1999
7. « У неба синие глаза» - 2000
8. « Мой ангел, не покинь» 2001.
9 « Эхо в эхе прозвучит» 2003
10. «Вечірня свіча». - 2004
11. « Дерева в кольоровім сні»- 2006
12. « Три пелюстки веснодня» 2007.
13. « Спіймай у просторі, злови»„. Лірика 2008
14 « Ще горять чорнобривці». Поезії 2013
У 2016 році стала лауреатом Всеукраїнської літературної премії імені Івана Низового.
2. Група «Літературознавці» - (Завдання: прочитати поезії,визначити тематику творів, підготувати виставку – презентацію книжок, підготувати повідомлення).
Існує думка:
Поезія для людини - один із способів вираження своєї особистості.
М. Гумільов
Панує аксіома в Англії:
Поезія — це кращі слова, в кращому порядку
У Франції:
Поезія - це те, що створене і не може бути виправлене
У Надії Іванівни є вірші, які підпадають під кожну з цих теорій, бо
багата та різноманітна тематика творчості поетеси. Перечитавши вірші, визначили такі:
- любов до батьківського дому;
- поезії про кохання;
- про красу рідної природи;
- вірші про сенс життя;
- про Україну, про суспільне життя.
Поетеса чудовий лірик - пейзажит, у її віршах картини такі яскраві, кольорові, що читачі, читаючи поезію, ніби опиняються то серед «каштанових алей, що пахнуть літом» ,то серед «кремезного лісу».
Читець
Барвисто і золотокосо
В своїй чаруючій порі
Змогла вмістити тільки осінь
Усі яскраві кольори.
Вологість ранку. Прохолода.
І свіжість погляду, чуттів –
Природа. Матінко –природо,
Ти наче слово, що без слів.
Бо кожен з нас Господня рана,
І кожен з нас – Господній час,
А ти прозоро і слухняно –
Цілітель душ не на показ.
Барвисто і золотокосо
Вплітає в душі світло осінь.
Читець
У осені очі тернові –
Вологі від лагідних снів –
Дивились на світлі обнови –
На бабине літо із днів.
Таке не помітить – не можна –
Жоржини розквітли в саду,
І світиться яблуко кожне,
Прискоривши власну ходу,
І «гусячі лапки» сміються,
І очі ясніють тернові,
І сонячні промені ллються
На келехи – сни калинові.
Любов до України безмежна. Багато віршів письменниця присвятила саме цій темі: «Моя земля-країна - Україна», « Всі думки про тебе, Україно рідна»
Читець
Всі думки про тебе,
Україно рідна,
І високі мрії
В часі на чолі,
І серця гарячі,
І події гідні,
І герої горді
На твоїй землі.
З іменем Тараса
Здобувають волю
І козацьку славу
Доньки і сини,
Щоб цвіла країна,
Щоб жила людина,
Щоб лунала пісня
З подихом Весни
У багатьох поезіях звучить думка про те, що для кожної людини наймиліша й найкраща та земля, на якій вона народилася й виросла, і яка завжди з радістю прийме свого «блудного сина». До таких віршів належать «Батьківський поріг», «Косовиця», « В тій стороні…»
Читець
В тій стороні, що не несе прокльону,
Недоріка на залишки вини,
Ти, блудний син, не відрікайся дому
У пошуках другої сторони.
Між двох морів ворожить ситом скеля,
Утворюючи настрої буття,
І, мов примара, іноземна стеля
Затримує додому вороття.
Та що літа щасливому тобі,
Коли в душі перга – злетіли бджоли,
А серце зважить втрати відтоді,
Коли свідомість виплесне: «Ніколи!»
Привертають увагу мініатюри, їх сміливо можна назвати «східними» - танка і хоку. Автор талановито грає словами, які набувають несподіваного сенсу.
Сіно в стогах.
Сонце по обіді.
Радісно річці.
Про що цей вірш? Можливо, про вже здійснене , про те, що роки пройшли, та ще є сенс у житті.
Досліджуючи стиль поетеси, ми переконалися, що більшість віршів збірки «Дерева в кольоровім сні»- пейзажна лірика (61,3 %), громадянська лірика складає 22,5 %, а філософська-16,2 %; її образи прості, але дуже цінні.
3.Група «Літературні критики»
(Завдання: проаналізувати художні засоби, використані автором).
Поетична мова Н.Кошель відображає її світобачення, як автора, який вносить у подію сценічну виразність конкретним картинам, відчуття світла, кольору, простору, звуку. Роздуми про вічне, про славу й владу призводять до незаперечних висновків: кожна людина залишить на землі слід, її пам'ятатимуть, отже, вона повинна бути красивою, гідною.
Вражає те, що поетеса добре володіє і російською, і українською мовами. Вона ніжна, чутлива до всього, що змінює і природу, і людину на краще.
У збірці « Дерева в кольоровім сні» поетеса створила неповторний поетичний образ зими за допомогою численних художніх засобів. Наприклад, у вірші «Зиму я чекаю…»Надія Іванівна порівнює її з художником, який «візерунком прикрасить шибки і думки». А у вірші « Вже грудень дише на зимовий лад» авторка порівнює сніжинки з «білими бджолами».Зацікавлює незвичайне порівняння зірок з сіллю у вірші « Ростуть сніги» : « зірки, що сіль з небесного екрану».
Особливої виразності та неповторності надають віршам збірки численні епітети та уособлення: «зима озивається» , «хмарки рукоплещуть», « зима не здається» ; « срібні зіроньки», «стоголосі літа»
Майстер поетичного слова, вона створює не тільки зорові, а й слухові образи: «день тече струмочком», «червень ясноокий квітами бринить», «переллється шепіт раннього світанку у дзвіниці світла вдалих косарів».
Отже, ми переконалися, що мова поезій – образна,високопоетична. А образи, створені Надією Кошель, хвилюють , торкаються найніжніших струн душі. Кожний рядок пройнятий чуйністю, теплом, саме це, на нашу думку, приваблює читачів
Виступ декламаторів
4. Виступ «Художників-ілюстраторів. Презентація буклета «Моя земля – країна Україна».
Учитель
Усім відомо, що рідним краєм ми називаємо все те, що оточує нас з дитинства, все те, до чого ми настільки звикли,що вже перестали надавати цьому значення… і лише з часом починаємо цінувати. Надія Іванівна зараз живе на Луганщині, де опинилася волею долі.
5. Відеозвернення поетеси до учнів
6. Музична сторінка. Виступ співця – барда,учениця написала музику на слова поезії Надії Кошель « Моє село»
IV. Закріплення знань, формування вмінь і навичок
1.Робота в малих групах.
1група - Складання асоціативного грона до слова «поезія»
2група - Складання сенкана
(Сенкан - п'ятирядковий неримований вірш).
Самостійно скласти вірш «Село».
V.Рефлексія
1.Технологія «Незакінчене речення»
На уроці я дізнався….( про що пише наша землячка)
Переконаний, що поезія – це…(дар небесний)
Вірші можуть …(змінити людину і світ на краще)
2.Оцінювання
VI. Підсумок уроку
Учитель. Добігає кінця наш урок, а доля продовжує писати у книгу життя Надії Кошель нові сторінки,цікаві, захоплюючі, життєво важливі. Погодьтеся зі мною: вірші поетеси читати легко,бо ми, як і вона, любимо рідний край, душею вболіваємо за долю України. І якщо після сьогоднішнього ознайомлення з поезією Надії Іванівни хоча б десять із вас стали шанувальниками її творчості, я певна, що у майбутньому ви станете гідними синами й доньками нашої матінки – України.
А свої побажання я хочу висловити словами поетеси:
Живи, щоб в серці не блукало зло,
Ані мале чи надто мстиво – чорне,
Щоб серце душу, світло берегло
І не давало дихати потворно.
YII. Домашнє завдання:
А. Написати вільне есе « Мої роздуми над творчістю Надії Кошель».
Б. Скласти діалог « Уявна розмова з поетесою».
Література
1. Кошель Н.І. Дерева в кольоровім сні. Поезії. – Луганськ: «Луга-Принт», 2006.
2. Кошель Н.І. Три пелюстки весно дня: Лірика – Луганськ: Світлиця, 2007.
3. Кошель Н.І Спіймай у просторі, злови…Лірика – Луганськ ПП Афанасьєва В.І.,2008.
4. Кошель Н.І. Ще горять чорнобривці. Поезії –Луганськ:Луганська ООНСПУ,2013.
Додатки