Презентація до пошуково-наукової робота містить матеріал, в якому показано способи усних обчислень, які допоможуть підвищенню обчислювальної культури і розвитку інтересу до уроків математики і доведуть необхідність уміння швидкого рахунку й ефективного використання даних прийомів на практиці, щоб процес виконання дій був не тільки корисним, а й цікавим заняттям.
Мета моєї роботи – знайти способи усних обчислень для підвищення обчислювальної культури і розвитку інтересу до уроків математики і довести необхідність уміння швидкого рахунку й ефективного використання даних прийомів на практиці. Завдання: Знайти і вивчити матеріал з даної теми «Таємниці усного обчислення» ; Розглянути і показати на прикладах застосування нестандартних способів при множенні чисел ; Допомогти собі і друзям опанувати обчислювальні навички, розвиваючи при цьому пам'ять і увагу.
На 7: Ділиться число, якщо потроєна його кількість десятків, додана до кількості одиниць ділиться на 7. Наприклад: 154 15х3+4=49, 49 ділиться на 7 На 8: Діляться числа, в записі яких три останні цифри утворюють число, що ділиться на 8. Наприклад: 432:8= 4520:8= 34568:8= 54 565 (520:8=65) 4321 (568:8=71)
На 11: Ділиться число, якщо від суми цифр, що знаходяться на непарних місцях відняти суму цифр, які є на парних. Вийде 0 або число кратне 11. Наприклад: 87635064: 8+6+5+6=25; 7+3+0+4 = 14; 25-14 = 11 На 13: Ділиться число, якщо сума числа десятків з кількістю одиниць, помноженою на 4, ділиться на 13. Наприклад: 845: 84+5х4=104, 10+4х4=26
Піднесемо до квадрату 5 десятків, отримали 25. До 25 додати цифру в розряді одиниць і до результату дописати справа квадрат числа одиниць, так, щоб отримати чотирицифрове число. Цей спосіб можна подати у вигляді тотожності (50+а) 2=100х(25+а)+а2 Наприклад: 512=2601 а) 25+1=26, пишемо 26 б) 12=1, дописуємо 01 582=3364 а) 25+8=33, пишемо 33 б) 82=64, дописуємо 64
При множенні таких чисел необхідно число десятків будь-якого множника помножити на число, яке більше на 1, потім перемножити окремо одиниці цих чисел і, нарешті, до першого результату праворуч приписати другий . Наприклад: 13х17=221 а)1х(1+1)=2, записуємо 2 б)3х7=21 дописуємо справа 21 204х206=42024 а)20х(20+1)=420, записуємо 420 б)6х4=24, дописуємо справа 24.
Наприклад: 93х95=8835 Оригінальність даного обчислення можна розкрити таким методом виконання: доповнити кожен множник до 100, це буде відповідно 7 (100 – 93) і 5 (100 – 95); віднімемо від першого множника доповнення другого (93–5=88) або від другого множника доповнення першого (95 – 7= 88). І в першому, і в другому випадках отримаємо 88 – це перші цифри шуканого добутку – сотні; Перемножимо доповнення (7х5)=35 – це останні дві цифри шуканого добутку.
Впевнена, що мною розглянута невелика частина відомих у світі математичних методів і прийомів обчислень, які можна назвати не тільки цікавими, а й корисними. Вважаю, що моя гіпотеза частково підтвердилася. Дійсно, деякі прийоми можна вважати спрощеними. Але частина з них - просто нестандартні, які розвивають увагу, пам'ять.