Презентація "Тарас ШЕВЧЕНКО. «Росли укупочці, зросли…». Ностальгія за ідилією родинного життя, висока філософія життя людини на землі"

Про матеріал
Презентацію створено за підручником О. Авраменка "Українська література. 9 клас". Мета: Предметні компетентності Учень / учениця: розповідає про обставини написання цих творів; коментує настрої, внутрішній світ героїв. Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює судження про ліризм та настроєвість творів, засоби художньої виразності в них; визначає роль поетичної й малярської творчості Т.Г. Шевченка в загальнокультурному контексті.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тарас ШЕВЧЕНКО. «Росли укупочці, зросли…». Ностальгія за ідилією родинного життя, висока філософія життя людини на землі ТЛ: лірична медитація

Номер слайду 2

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}І сниться їй той син Іван І уродливий, і багатий, Не одинокий, а жонатий На вольній, бачиться, бо й сам Уже не панський, а на волі… Тарас Шевченко

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Глибокого психологізму Т. Шевченко досягає й у вірші «Росли укупочці, зросли…» (1860) — одному з найкращих зразків інтимної лірики. У цій поезії відтворена мрія поета про одруження й родинне щастя. Саме глибокий психологізм у вірші сприяє якнайтоншому передаванню душевних порухів ліричного героя, його думок і переживань.

Номер слайду 5

Словникова робота. Розкрийте лексичне значення слів побрались, домовини, вопль, скрежет («Росли укупочці, зросли...»)?{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}ПОБРА́ТИСЯ – поженитися, одружитися.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Домовина - Місце, де поховано померлого; могила, те саме, що труна.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Вопль (росіянізм) – голосний крик{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Скрежет (росіянізм) - скрегіт (різкі скрипучі звуки, що утворюються сильним тертям кам'яних, металевих предметів).

Номер слайду 6

Досліджуймо Визначте присудки в поезії «Росли укупочці, зросли…». З’ясуйте, яку художню роль вони відіграють.

Номер слайду 7

Поміркуймо. Медитативна лірика (лат., задумливий, замислений) - вид лірики, що має характер розмірковування, роздумування, замисленості, авторських вагань. Доведіть або спростуйте, що вірш «Росли укупочці, зросли…» належить до медитативної лірики.

Номер слайду 8

Паспорт твору{F5 AB1 C69-6 EDB-4 FF4-983 F-18 BD219 EF322}Жанрліричний вірш. Вид лірикиінтимна лірика. Період творчостіпісля заслання (1858-1861)Темазвернення поета до Бога, щоб Всевишній сприяв щасливому подружньому життю кожному, хто прагне одружитися.Ідеявозвеличення гармонії, взаєморозуміння, дружньої підтримки, що є обов’язковою передумовою для подальшого подолання труднощів тим, хто побрався. Основна думка. Не плач, не вопль, не скрежет зуба — / Любов безвічную, сугубу / На той світ тихий принести.

Номер слайду 9

{F5 AB1 C69-6 EDB-4 FF4-983 F-18 BD219 EF322}Віршований розмір. Чотиристопний ямб із пірихієм. Особливості рими. Поєднання чоловічої та жіночої рим. Характер римування. Суміжне, кільцеве. Сюжетідилічна картина любові, сімейного щастя. Відчувається, що така ж мрія володіє і серцем поета: мати пару, жити в мирі та злагоді, пройти з чистим серцем разом “тяжку дорогу” й не розгубити свого кохання.

Номер слайду 10

Художні засоби{F5 AB1 C69-6 EDB-4 FF4-983 F-18 BD219 EF322}Повтори«росли-зросли», «розійшлись … зійшлись», «на той світ тихий». Риторичні оклики«Неначе й справді розійшлись!», «Подай же й нам, всещедрий боже!»Епітети«в тяжкій дорозі», «світ тихий», «любов безвічна». Метафора«на той світ тихий перейти». Звертання«Подай же й нам, всещедрий боже!»

Номер слайду 11

Автор вважає, що саме благополуччя в родині — міцність держави! Щасливе подружнє життя — злагода — довіра — щирість — повага — любов — порозуміння — готовність піти на поступки. Дитинство ліричного героя асоціюється із грою і сміхом. У потойбічний світ герой поезії „Росли укупочці, зросли” прагне перенести із дійсності безвічну любов. Поет, звертаючись у творі „Росли укупочці, зросли” до Бога, називає його всещедрим.

Номер слайду 12

Рефлексія 1. Вірш Т. Шевченка «Росли укупочці, зросли...» написані в період. А І Б ІІ В ІІІ Г ІV2. Вірш «Росли укупочці, зросли…» є зразком лірики А пейзажної Б громадянської В філософської Г інтимної{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}v{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}v

Номер слайду 13

Домашнє завдання. Опрацювати сторінки підручника 240-243, повторити творчість Шевченка періоду заслання, виразно читати й аналізувати поезію, скласти психологічну характеристику ліричного героя поезії.

pptx
Додано
29 березня
Переглядів
2567
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку