Урок "Тарас Шевченко – геніальний поет, художник, мислитель, пророк національного відродження в Україні"

Про матеріал
У матеріалі подається конспект першого уроку з вивчення життєвого і творчого шляху Т.Г. Шевченка в 9 класі, метою якого є формування таких предметних і ключових компетентностей: поглиблення знань про життєвий шлях поета, розкриття основних чинників формування його світогляду; розвиток естетичних почуттів, уміння визначати місце Т. Шевченка в розвитку української літератури та його винятково велике значення; уміння презентувати себе, висловлювати свою точку зору, аргументувати, доводити її. Інтеграція з іншими предметами: історія України, географія, мистецтвознавство, художня культура, музика.
Перегляд файлу

1

 

Тема: Тарас Шевченко – геніальний поет, художник, мислитель, пророк національного відродження в Україні

Мета (формувати компетентності):

предметні: поглиблені знання біографії поета, розкриття основних чинників формування його світогляду; розвиток усного зв’язного мовлення;

ключові: ціннісно-смислову: розвиток естетичних почуттів, уміння визначати місце Т. Шевченка в розвитку української літератури та його винятково велике значення; комунікативну та соціальну: уміння презентувати себе, висловлювати свою точку зору, аргументувати, доводити її; загальнокультурну: розуміння великого духовного імпульсу, який подала діяльність Шевченка в боротьбі за політичну незалежність і культурне збагачення України.

Інтеграція з іншими предметами: історія України, географія, мистецтвознавство, художня культура, музика

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: мультимедійна презентація, роздатковий матеріал, відеоматеріали, дошка фліпчарт

 

Хід  уроку:

  1. Вступне слово вчителя.

-         Шановні дев’ятикласники! Сьогодні у нас з вами буде незвичайний урок! По – перше, ми будемо говорити про незвичайну людину, якій судилося стати нашим національним героєм завдяки своїм переконанням, незламності, своєму таланту.

-         Цю людину представляти не треба. Її знають усі. Я говорю про Тараса Григоровича Шевченка. Портрети Тараса Шевченка змалку впізнає кожний. Рядки з його поезій ми пам’ятаємо протягом усього життя, а в різні його періоди по – новому відкриваємо для себе їх зміст.

-         Доля Тараса Шевченка невіддільна від долі українського народу. Шевченко для України — не просто народний поет і геніальний митець, а національний пророк, мислитель, заступник усіх знедолених. Рядки з його поезій звучать актуально і в наш час.

-         На вашу думку, чому ще наш урок сьогодні незвичайний?

( проходить у художньому музеї)

-         Які ваші припущення, чому саме в художньому музеї?

( Т. Шевченко був не лише поетом, а й художником. Загалом він створив більше 1000 живописних творів за 30 років (з 1830 по 1861 рік). Близько 278 картин вважаються втраченими. Малював у всіх жанрах, опанував всі відомі на той час технічні прийоми офорта, живопису, рисунка.

-         Які ще музеї в нашому місті ви знаєте?

( Дніпровський національний історичний музей                                             ім. Д. Яворницького, музей «Пам’ять єврейського народу та голокост в Україні», музей «Літературне Придніпров’я», музей українського живопису, музей АТО, меморіальний будинок – музей Д. Яворницького, технічний музей «Машини часу», аерокосмічний музей ім. Макарова, зоологічний музей, наймолодший музей історії Дніпра та інші)

-         Отже, ми сьогодні станемо причетні до мистецького й культурного середовища нашого міста, побувавши в Дніпровському художньому музеї на уроці української літератури за темою «Тарас Шевченко - геніальний поет, художник, мислитель, пророк національного відродження в Україні».

2. Оголошення мети уроку ( на слайді)

3. Які ваші очікування від уроку?

( учні пишуть на стікерах і розміщують на дошці, потім витягують листочок з позначкою команди, об’єднуються в 3 команди)

1 картинка – калина

2 картинка – козак

3 картинка - тополя

Мої очікування: я почую голос кожного, ви здивуєте мене своєю активністю, креативністю і вмінням працювати в команді. Протягом уроку команди будуть отримувати фішки  за правильні відповіді. В кінці визначимо команду переможця!).

4. «Асоціативний кущ»

Яким вам уявляється Т. Шевченко? Назвіть слова – асоціації.

( учні відповідають)

-         До речі, ви звикли бачити Тараса Григоровича в образі дідуся, у шапці й кожусі. У пам’ятниках здебільшого також закарбовано такий образ. Насправді, саме такий зовнішній вигляд Кобзаря був вигідний радянській владі. Тарас Шевченко помер у віці 47 років. Так, 10 років з цих 47 він перебував у засланні, що сильно підірвало його здоров’я. Але він був широкоплечий, міцної статури, кремезний. Усі бажання архітекторів зробити пам’ятник саме такому Шевченкові  - молодому, енергійному, з випнутими наперед грудами - , припинялися, адже такий образ поета міг надихати людей на боротьбу з владою. Тому  було наказано замінити фігуру з випнутими наперед грудями на  фігуру з похиленою головою, прибрати Шевченкові руки за спину та повісити на них якусь важку одежину.

-         Є думка, що перший пам'ятник молодому Шевченку в Україні було відкрито у Звенигородці 1981 року. У нас в місті також встановлено 2 пам’ятники Шевченкові. А ось такий памятник молодому Шевченкові встановлено у Варшаві у 2002 році. Таким поет майже ніколи не зображувався за радянських часів.

-         А ось яким постає Тарас Шевченко в уяві сучасних художників.

( на слайді  - сучасні образи Шевченка)

-         Життєвий і творчий шлях Тараса Григоровича був надзвичайно насиченим: знайомства, зустрічі, гостини, натхнення, твори, юнацькі будні в Петербурзі, повторне відкриття України, діяльність Кирило-Мефодіївського братства й арешт, заслання та повернення…Пропоную переглянути невеликий відеофільм про життя великого поета.

( перегляд відеоролика)

А тепер 1 для всіх.. Після перегляду відеофільму виправте неточності в поданому тексті.

У 1875 році Катерина ІІ остаточно зруйнувала Запорозьку Січ. У 1814 році в с. Кирилівка  на Київщині народився Тарас Шевченко. Після смерті батьків Тарас іде в найми до ляка. Дяк залюбки почав навчати хлопця малюванню. У 14 років Шевченко починає працювати художником у пана Енгельгардта, іде з ним спочатку до Вільна, а потім до Петербурга. Там знайомиться з Карлом Брюлловим, який, розгледівши талант молодого Шевченка, має намір викупити його з кріпацтва. Портрет царевича,   намальований Брюлловим, був проданий на аукціоні за 2500 крб, що дорівнював 10 кг срібла. Це сталося 25 квітня 1838 року.

Після отримання волі Шевченко починає навчатися в Київській академії мистецтв. У 1839 році виходить перша збірка поетичних творів Тараса Григоровича – «Кобзар». У 1846 році Шевченко стає учасником Кирило – Мефодіївського товариства, за що у 1847 році його заарештували. Насправді ж, приводом до арешту стала творчість поета та думки про можливість існування України як окремої держави. Перебування за ґратами розпочалося в Московському окремому корпусі, а продовжилося в Оренбурзі в Орській фортеці. У 1848 - 1849 роках Тараса Шевченка долучили до експедиції на Чорне море.

У перші тижні після повернення до Петербурга Шевченко активно включається у громадсько-політичне і культурне життя міста. До останніх днів свого життя поет перебував під таємним наглядом поліції, однак це не завадило йому створити багато нових творів. Також Тарас Григорович мріяв про сімейний затишок, хотів одружитися і купити хату поблизу Черкас. Мріям не судилося здійснитися. Важкі хвороби, військові муштри, багаторічні поневіряння в чужих землях далися взнаки. Життя поета обірвалося 10 березня 1861 року. За заповітом, його поховали на Київській горі.

 

1 Завдання групам: використовуючи матеріали з Вікіпедії, оформити інтерфейс і написати пости в Twitter від імені Тараса Шевченка з визначеної теми ( пост повинен бути невеликим – не більше 5 речень. Іншу інформацію треба продовжити усно).

1 гр. - «Археографічна комісія. Подорож Україною»

2 гр. – «Арешт. Кара солдатчиною (1847)»

3 гр. - «Аральська експедиція».

-         Виступ 1 – 2-х  представників від групи

2 завдання

-         А зараз ми будемо працювати хоч і командами, але й всі разом. На крані буде зашифровані уривки з вивчених вами у попередні роки віршів. Частина рядків буде замінена на малюнки. Ваша задача: кожна група читає по одному рядку.

( на слайді вірші)

-         Дякую! Ви гарно справилися із завданням, ми почули безсмертні рядки поезії Т. Шевченка, а зараз по почуємо пісню на слова                          Т. Шевченка у виконанні сучасних співаків Артема Пивоварова та Надії Дорофєєвої – «Думи мої, думи»

 

3 завдання

Кожна група отримує QR-код. Прочитавши додаткову інформацію про Т. Шевченка, ви повинні виділити 2 – 3 тези та сформулювати 1 питання по інформації і задати його іншим групам. Якщо група не зможе відповісти, то даєте відповідь самостійно.

C:\Users\Administrator\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\Знімок екрана 2024-01-28 210311.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-         Дякую! Молодці! А зараз ми скористаємося тим, що перебуваємо в художньому музею. До вашої уваги зображення картин, які зберігаються в нашому художньому музеї.

( перегляд картин в презентації, коментар співробітника музею)

-         Насправді в Україні багато художніх музеїв, і кожен з них музей вважає за честь мати у своєму арсеналі картини Тараса Шевченка. Один з найбільших таких музеїв знаходиться в Києві. Пропоную переглянути невеличке інтерв’ю зі співробітником Київського Національного музею Тараса Шевченка.

( перегляд відео)

4 завдання.

-         Наприкінці нашого уроку пропоную всім командам розгадати кросенс.

( на слайді)

-         Ми  сьогодні зазначали актуальність поезій Шевченка. Хочу представити вашій увазі ще одну сучасну пісню, прем’єра якої відбулася в 2023 році.

( перегляд кліпу)

 

-         Бізнес розмовляє англійською. Любов розмовляє французькою. Свобода розмовляє українською!

-         Дякую вам за увагу, за активність, за креативність! Ми виконали завдання, поставлені на початку уроку. Мої очікування справдилися. А ваші?

( рефлексія)

-         Підрахуємо фішки, які заробила кожна команда ( оголошення переможця). Але насправді переможцями сьогодні є всі ви, адже ви долучилися до світу Шевченка, дізналися про нього щось нове.

Протягом вивчення цієї теми ми будемо  ще багато переглядати відеоматеріалів, слухати поезії у виконанні талановитих дітей і знаних акторів, слухати пісні на слова Шевченка, здійснювати віртуальні екскурсії музеями і багато іншого. Бажаю вам за час вивчення цієї теми зробити для себе ще більше відкриттів і назавжди залишити в серці свого Шевченка!

( вручення солодких призів).

docx
До підручника
Українська література 9 клас (Борзенко О.І., Лобусова О.В.)
Додано
5 квітня
Переглядів
62
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку