Під графічним організатором розуміється візуальна або графічна демонстраціявідношень між фактами, термінами, поняттями або ідеями згідно з конкретним навчальним завданням. Іноді графічні організатори називають понятійними картами,когнітивними організаторами, концептуальними діаграмами.
Графічні організатори є різновидами наочності, яка стимулює процес мислення. Методи візуалізації організують і спрямовуютьрозумовий процес, дозволяючи зрозуміти тему або проблему учням із різним рівнем знань і здібностей. Доведено, що графічні організатори: активізують розуміння учнів; сприяють мисленню вищого рівня; особливо актуальні для невстигаючих учнів, які ще не оволоділи методами ефективного навчання.
Веббінг " Веббінг" перекладається як "павутиння слів". Це метод побудови логічних структурованих зв’язків між явищами і подіями. Ґрунтується він на асоціативних і логічних елементах розумової діяльності. " Веббінг" починається з ключового слова, навколо якого "нарощуються" інші терміни, що пов’язані з ним асоціативно або логічно.
Понятійне колесо (асоціативний кущ). Свою назву цей прийом отримав тому, що у кінцевому вигляді дійсно нагадує колесо, у центрі якого пишеться ключове слово (поняття/тема/проблема для даного уроку), а навколо нього – з’єднані променями слова-асоціації (словосполучення), які пропонуються учнями на уроці.
Кластер. Кластер (з англ. мови ( пучок, скупчення)– виділення смислових одиниць тексту та їх графічне оформлення у формі пучка. Кластер включає ключові слова, ідеї, подані у логічній послідовності, які створюють цілісну і наочну картину. Дозволяє представити на уроці великий обсяг інформації в структурованому і систематизованому вигляді, виявити ключові слова теми. Розвиває мислення, робить його більш гнучким, позбавляє стереотипів.
Правила створення кластера1. Посередині чистого листка ( класної дошки) записуємо ключове слово.2. Кругом нього - слова чи речення, що доповнюють тему.3. Довкола записаних слів з’являються «супутники» і встановлюються нові логічні зв’язки.4. Записуємо стільки ідей, скільки їх називають діти.
ДАЙМОНДСемирядковий «вільний » вірш Алгоритм складання: Перший та останній рядки – іменники–антоніми. Другий рядок – 2 прикметники, що відносяться до першого іменника. Третій рядок – 3дієслова, що відносяться також до першого іменника. Четвертий рядок – два протилежних за змістом непоширених речення, в якості підметів виступають іменники з першого та останнього рядків. П’ятий та шостий рядки – дзеркально повторюють 2-ий та 3-ій рядок, тільки відносяться вже до останнього іменника.
Діаманта. Віршована форма з семи рядків, перша і остання з яких, - поняття з протилежним значенням 1-ий рядок - тема (1 іменник) 2 - ий рядок - означення (2 прикметника) 3-ій рядок - дія (3 дієслова) 4-ий рядок - асоціації (4 іменника) 5-ий рядок - дія (3 дієслова) 6-ий рядок - означення (2 прикметника) 7-ий рядок - тема (1 іменник)
Або: 1) Перший герой твору - один іменник;2) Опис першого героя - два прикметники;3) Дії першого героя - три дієслова;4) Фраза, що єднає двох героїв твору, встановлює їх стосунки; 5) Дії другого героя - три дієслова;6) Опис другого героя - два прикметники;7) Другий герой твору - один іменник (антипод першому героєві).
Література. Бєлкіна О. В. Критичне мислення учнів початкових класів//Практична психологія та соціальна робота. – 2005. – №4. – С.37-43; №5. – С. 37-45. Гей М.І., Бєлкіна О. В. Здатність критично мислити – це гідність вільної людини//Педагогічний пошук. – 1997. – №4. – С.69-71. Критичне мислення як один з найефективніших шляхів розвитку творчих здібностей учнів. // Методична робота вчителя Іванової О. М., Кіровоград, 2005р.,43с. Кроуфорд А., Саул В. та ін. Технології критичного мислення. – К.: Вид-во «Плеяди», 2006. –220 с. Лабенко О. Розвиток критичного мислення в середніх загальноосвітніх закладах// Рідна школа. – 2001. – №4. Макаренко В. М. Туманцова О. О. Як опанувати технологію формування критичного мислення. – Харків: Основа, 2007. – 110 с. Технології розвитку критичного мислення учнів // А. Кроуфор, В. Саул, С. Метюз, Д. Макінстер. – К.: Плеяди, 2006. – 220 с. Бєлкіна О. В. Критичне мислення учнів початкових класів//Практична психологія та соціальна робота. – 2005. – №4. – С.37-43; №5. – С. 37-45. Гей М.І., Бєлкіна О. В. Здатність критично мислити – це гідність вільної людини//Педагогічний пошук. – 1997. – №4. – С.69-71. Драйк Гордон, Вес Дженнет. Революція в навчанні. – Львів: Літопис, 2005. Критичне мислення як один з найефективніших шляхів розвитку творчих здібностей учнів. // Методична робота вчителя Іванової О. М., Кіровоград, 2005р.,43с. Кроуфорд А., Саул В. та ін. Технології критичного мислення. – К.: Вид-во «Плеяди», 2006. –220 с. Технології розвитку критичного мислення учнів // А. Кроуфор, В. Саул, С. Метюз, Д. Макінстер. – К.: Плеяди, 2006. – 220 с. Тягло А. В. Логика критического мышления / 2-e издание, исправленное и дополненное. – Харьков, 1997.