Доброго дня, восьмикласнику!На цьому уроці ми з тобою :повторимо головні члени речення;вивчимо правила вживання тире між підметом і присудком; навчимося правильно ставити розділові знаки, обґрунтовувати їх уживання за допомогою вивчених правил;
Номер слайду 3
Пригадай{013688 BA-B6 ED-4316-9858-5 DAE2 F25244 B}1. Головні члени -це…2. Підмет – це …3. Присудок - це … 4. Простий підмет може виражатися …5. Складений підмет виражається …6. Простий дієслівний присудок - це …7. Складений іменний присудок складається з …8 Складений дієслівний присудок складається з…підмет і присудокголовний член речення, що означає предмет, про який ідеться в реченні, і відповідає на питання хто? що?головний член речення, що виражає ознаку підмета, тобто означає, що говориться про підмет, і відповідає на питання що робить підмет? що з ним робиться? який він є? хто він такий?іменником ,займенником, прикметником, числівником, дієприкметником у називному відмінку , неозначеною формою дієслова , прислівником, вигуком словосполученням у значенні іменникаприсудок, виражений дієсловом дійсного, умовного або наказового способу дієслова-зв’язки бути у будь-яких способових і часових формах та іменної частини, вираженої іменником, прикметником, дієприкметником, займенником, числівником неозначеної форми дієслова і допоміжного дієслова в будь-якій способовій формі
Номер слайду 4
ПРОЧИТАЙ І ЗАПАМ’ЯТАЙ {F28 A5 B44-2 DED-4 C75-9 EA5-1 FBF216648 DB}Тире ставиться. Тире не ставиться1. Якщо перед присудком стоять частки це, то, ось (тире ставиться навіть за наявності зв’язки): Сонети — се пани. В них мисль від роду приглушено для форм… 1. Якщо підмет — особовий займенник, а іменна частина присудка — іменник: Він герой цієї війни.2. Якщо іменна частина присудка виражена іменником або кількісним числівником: Кожна піч українська — фортеця міцна, там на чатах лежать патріоти. 2. Якщо іменна частина присудка виражена порівняльним зворотом: Степ як море. Пісня як ріка. Очі мов небеса.3. Якщо підмет і присудок виражені неозначеною формою дієслова (включаючи випадок, коли перед присудком стоїть частка не): Творити — мрію тримати в руках Життя прожити — не поле перейти. 3. Якщо перед присудком стоїть частка НЕ: Життя не спокійне озерце, а бурхлива річка.4. Один із головних членів виражений іменником у Н. в., а другий — неозначеною формою дієслова: А поміч подати — даремна турбота… 4. Якщо присудок виражений прикметником, дієприкметником або іменником із прийменником: Марія весела, а Петро сумний.
Номер слайду 5
Запам’ятай! Це важливо!Між групою підмета і групою присудка комане ставиться, навіть якщо там чується пауза. Якщо є необхідність стилістично виділити присудок, то перед ним ставиться тире. {68690798-9982-459 F-BC67-24 C4 DB23 E43 D} Хмари в небі мов сива шаль. Хм. Хмари в небі— мов сива шаль. а в—сива шаль Я українець. Я — українець. Я маленька піщинка Всесвіту. Я - маленька піщинка Всесвіту. Прочитай речення, інтонуючи їх за правилами
Номер слайду 6
Перевір себе{12 A2 BC2 E-7 E42-4428-93 D6-1 E24 B35 FB675}Наш народ — океан. Рідний батько це найвища святиня у світі. Два плюс два чотири. Слава заповідь моя. Поведінка — це дзеркало, у якому кожен показує своє обличчя. Книги читати — усе знати. З книгою жити — з добром дружити. НіТак. НіТак. НіТак. НіТак. НіТак. НіТак. НіТак. Гра «Вірю-не-вірю». Розділові знаки,на твою думку, розставлені правильно – тисни «так». В іншому випадку тисни «ні».
Номер слайду 7
Перевір себе{12 A2 BC2 E-7 E42-4428-93 D6-1 E24 B35 FB675}Весна це пора року, коли все розцвітає. Дніпро річка нашої історії. Запорозька Січ вольниця українського народу. Творити значить розуміти й відчувати природу. Життя як річка, мінливе й буремне. Кожна людина це історія, доля, шлях. Нива неначе море, широке й безкрає. Боротьба не доля боягузів. Мрія як вітрило корабля в буремному морі життя. Шість плюс шість дванадцять{12 A2 BC2 E-7 E42-4428-93 D6-1 E24 B35 FB675}Весна - це пора року, коли все розцвітає. Дніпро - річка нашої історії. Запорозька Січ -вольниця українського народу. Творити - значить розуміти й відчувати природу. Життя як річка, мінливе й буремне. Кожна людина - це історія, доля, шлях. Нива неначе море, широке й безкрає. Боротьба не доля боягузів. Мрія як вітрило корабля в буремному морі життя. Шість плюс шість - дванадцять. {12 A2 BC2 E-7 E42-4428-93 D6-1 E24 B35 FB675}2. Спиши, розставляючи розділові знаки. Підкресли головні члени реченняперевір
Номер слайду 8
3. Гра «Знайди пару». Поєднай половинки речень лівої і правої колонок, утворюючи речення і ставлячи розділові знаки, а потім запиши текст. {F28 A5 B44-2 DED-4 C75-9 EA5-1 FBF216648 DB}1. Наше завдання…а… не поле перейти.2. Людські стосунки…б… найбільше досягнення людини.3. Це…в… як казка про найкраще.4. Доброта…г… не камінь.5. Життя…д… одне з найбільших див світу нашого.6. Бо людське серце…е… це обмін цінностями.7. До того ж, життя прожити…ж… вберегти його. перевір Життя - одне з найбільших див світу нашого. Це як казка про найкраще. Людські стосунки - це обмін цінностями. Доброта - найбільше досягнення людини. Наше завдання - вберегти його. Бо людське серце не камінь. До того ж, життя прожити - не поле перейти.
Номер слайду 9
М’ята вважається оберегом дитини та її здоров’я. Любисток є символом любові, злагоди. Материнка є символом материнської любові та здоров’я дітей. Волошки є символом хлоп’ячої краси й доброти, дівочої скромності та ніжності. Сокирки стали символом охорони полів та нив. 4. ГРА «Конструктор»Запишіть речення, опускаючи дієслова-зв’язки й ставлячи на їх місці тире. М’ята -оберіг дитини та її здоров’я. Любисток - символ любові, злагоди. Материнка - символ материнської любові та здоров’я дітей. Волошки - символ хлоп’ячої краси й доброти, дівочої скромності та ніжності. Сокирки – символ охорони полів та нив.
Номер слайду 10
5. Розподільний диктант. Розподіли речення у дві колонки: І- потрібно ставити тире між підметом і присудком, ІІ- не потрібно ставити тире(розділові знаки опущено)Нікчемність рідна сестра підлості. Вісім мінус три п 'ять. Я твій брат. Туман мов дим. Марудна справа жити без баталій. Музика це мова почуттів. Ми самотні в безмежжі. Земля не золото, небо не блакить.І – 1,2,5,6 ІІ – 3,4,7,8
Номер слайду 11
ВИКОНАЙ ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ!БАЖАЮ УСПІХУ !
Номер слайду 12
Укажіть рядок, у якому обов’язково слід поставити в реченні тире (розділові знаки пропущено) Книги морська глибина. Сини як зима і літо. Квітки конвалії найніжнішіПоміркуй!Поміркуй!Поміркуй!AБВГКохання не іграшка. Правильно!
Номер слайду 13
Укажіть рядок, у якому обов’язково слід поставити в реченні тире (розділові знаки пропущено)Ми діти сонця і добра. Кров людська не водиця. Тиха вода завжди глибока. Поміркуй!Поміркуй!Поміркуй!AБВГЧитати нові світи відкривати. Правильно!
Номер слайду 14
Тире між підметом і присудком не ставиться в реченні: Рідний батько це найвища святиня у світі . Бути чабаном це не прогулюватись з ґирлиґою по степу та їсти кашу чабанську . Гармонійне злиття ідеї з художньою формою ось формула ідеального твору мистецтва . Поміркуй!Поміркуй!Поміркуй!AБВГТи пісня моя лебедина . Правильно!
Номер слайду 15
Автор презентації - Єсипенко Світлана Олексіївна, учитель української мови талітератури комунального закладу «Спеціалізована школа І-ІІІступенів № 247 з поглибленим вивченням іноземних мов» Деснянського району міста Києва