Основні вимоги до мовлення{B2631 E24-EE42-400 C-BADC-C9 E9 D1 A2 C762}Яким має бути мовлення Як цього досягти Змістовним Продумай тему і головну думку висловлювання; не нагромаджуй зайвих деталей. Послідовним Дотримуйся послідовності викладу думок. Точним Добирай найвлучніші слова, вислови; уникай повторів. Багатим Вживай образні вислови, порівняння, фразеологізми. Виразним Виділяй найважливіші місця свого висловлювання; виражай власне ставлення до особи, предмета чи події. Правильним Правильно вимовляй і пиши слова; грамотно будуй речення.
Текст (приклад)Хмара. Сукупність дуже дрібних краплинок води, кристаликів льоду в атмосфері у вигляді суцільної маси світлого або темного кольору. За словником. Дві хмаринки. Летіли дві хмаринки. Привіталися, розговорилися. Бачиш, он унизу Даринчині квіти?Бачу. Зовсім зів΄яли. Не полити сьогодні – геть пропадуть. Та мені шкода своїх дощинок-краплинок. Я ще мало їх назбирала, - відповіла друга хмаринка. – Як виллю – розтану сама. А перша нічого не сказала. Хлюпнула дощинками -веселинками на айстри, троянди – і ожив квітничок. Так добра хмаринка врятувала Даринчині квіти. Хоч сама зникла. Галина Римар
Будова тексту. Дивна ялинка {B2631 E24-EE42-400 C-BADC-C9 E9 D1 A2 C762}Фото сухого дерева. Якось гуляла Ганнуся з татком у лісі. - Татку, татку, яка дивна ялинка! Без жодної голочки !Зачин Що?Де?Коли?Та тож не ялинка, а осика, - усміхнувся татко.- Ні, ялинка! Бачиш, скільки під нею шишок лежить. Основна частина. Як? Чому?Хто? Що?Аж тут з верхівки дерева білочка кинула вилущену шишку. Зрозуміла Ганнуся, чого це під осикою ялинових шишок багато. Кінцівка Що з того?Для чого?
Засоби зв΄язку речень у текстіЛісовий лікар. Хто охороняє здоров΄я дерев? Це робить великий друг лісу – дятел. Цей день він проводить медичний огляд своєї ділянки. Лісовий лікар перелітає з дерева на дерево, заглядає в кожну щілину. Від гострого дзьоба незвичайного хірурга не соватись жодній шкідливій комасі.
Текст-розповідь{B2631 E24-EE42-400 C-BADC-C9 E9 D1 A2 C762}Розповідаємо про якісь події(що робить особа або предмет). Що трапилось?Що відбулось?Знахідка На галявині лісу маленькі лісовички бавилися світлими паличками з маленькими коричневими голівками. Вони чиркнули паличками об коробку – і спалахнуло полум΄я. Його одразу помітив старий Лісовик. Він загасив вогонь і сказав:- Певно, недбалі туристи залишили тут сірники. Хоча ці дерев΄яні палички самі родом із лісу, вони дуже небезпечні. Ніколи не грайтеся ними. Бо якщо дощ не загасить вогонь, навіть один сірник може спалити цілий ліс!
Текст-опис{B2631 E24-EE42-400 C-BADC-C9 E9 D1 A2 C762}Змальовує особу або предмет мовними засобами. Художній опис. Науковий опис. Гордо стоїть на узліссі міцний крислатий дуб. Широко розкинув густе гілля. Глибокі зморшки поорали його кору. Тихо шумить різьбленим листям, охороняє спокій дрімучого лісу. Дорослі і діти люблять відпочивати у затінку велетня. Дуб належить до родини букових. Листки у нього лопатеві або лопатево-зубчасті, плід - жолудь. Росте дуб повільно: спочатку (до 80 років) у висоту, пізніше – у товщину. Любить світло. Доживає до 400-1000 років. Має високоякісну деревину, яка відзначається міцністю і довговічністю.
{B2631 E24-EE42-400 C-BADC-C9 E9 D1 A2 C762}Доводимо або заперечуємо(чому предмет (особа) саме такий, чому він діє так, а не інакше). Для чого? Чому?Твердження Доведення Висновок Собака – друг людини. Собака – друг людини. Чому так говорять? Здавна собака охороняє людське житло. Разом з пастухами стереже отару від вовків, а з мисливцями полює на дикого звіра. Під час стихійних лих чотириногий рятівник допомагає знаходити потерпілих. Службовий собака незамінний під час затримання злочинців. Їздові собаки возять людей у тундрі. Собака здатен розуміти настрій близької людини, сумувати і радіти разом з нею. Він ніколи не зрадить улюбленого господаря. Ось чому людина називає собаку вірним другом. Текст-міркування
Стилі і жанри. Мовний стиль – сукупність мовних засобів, зумовлених змістом і метою висловлювання. Жанри – різновиди текстів певного стилю.{B2631 E24-EE42-400 C-BADC-C9 E9 D1 A2 C762}Назви стилів. Жанри творів. Основні ознаки стилів та жанрів. Мета висловлення. Де застосовується. Мовні особливостіРозмовний__Обмін інформацією, думками, враженнями; прохання чи надання допомоги. Побутові стосунки з родичами, друзями, знайомими. Побутові вислови, емоційно забарвлені й просторічні слова, звертання й неповні речення.
{B2631 E24-EE42-400 C-BADC-C9 E9 D1 A2 C762}Науковий. Наукова праця (дисертація), стаття, підручник, відгук, анотація Повідомлення про результати наукових досліджень. Наука, техніка, освіта. Спеціальні назви, терміни, повні речення; точність, послідовність, обґрунтованість викладу. Офіційно-діловий. Закон, наказ, оголошення, інструкція, запрошення, лист тощо. Регулювання офіційно-ділових стосунків. Офіційно-ділові стосунки. Точність, визначеність форми, наявність певного зразка, короткий і чіткий виклад, відсутність емоційно забарвлених слів. Публіцистичний. Виступ, стаття, дискусія. Обговорення, відстоювання та поширення знань, думок поглядів. Суспільно-політичне життя. Суспільно-політичні вислови, емоційно забарвлені слова, запитання, вигуки, повтори. Художній Казки, вірші, байки, п’єси, оповідання повісті. Вплив на думки, почуття людей за допомогою художніх образів. Мистецтво слова. Образність, використання слів у переносному значенні, синонімів, антонімів, порівнянь.
Лист. Дорогий друже!Отримав твого листа, дякую. Петрику, ти пишеш, що переміг на конкурсі, - я тебе вітаю. Розповім про своє шкільне життя. Наш клас дружний. Готуємо виставу лялькового театру. Сподіваємося успішно виступити, не підвести вчительку і однокласників. Ще раз вітаю тебе з перемогою в конкурсі. Друже напиши про свої плани на канікули. Чекатиму від тебе листа. До побачення.10 жовтня 2018 р. З повагою, Миколка. Лист – це написаний або надрукований текст, який надсилається певній особі, групі осіб, установі. Словник: особистий, службовий, адресант, адресат, листівка, телеграма, конверт, листоноша, пошта. Пишіть листи і надсилайте вчасно, Коли їх ждуть далекі адресати, Коли є час, коли немає часуІ коли навіть ні про що писати. Ліна Костенко
{B2631 E24-EE42-400 C-BADC-C9 E9 D1 A2 C762}Можливі частини тексту листа. Зразки Звертання Дорогий мій друже! Дорога моя подруго!Мій любий дідусю! Шановний Іване Івановичу!Початкова фраза про стан листування. Отримав (-ла) від тебе лист…Давно не було від Вас листа…Основний зміст (повідомлення новин)Розповім тобі (Вам) найважливіші новини. Питання адресату. Як ти живеш? Як твої успіхи? Що у Вас нового? Подяка Дякую за увагу. Дякую за те, що…Прохання писати листи. Прошу тебе відписати якнайшвидше. З нетерпінням чекатиму від Вас листа. Передача вітань. Передавайте вітання сестрі, мамі. Прощання До скорої зустрічі. Незабаром зустрінемося. Кінцівка і підпис. Міцно обіймаю. Твоя сестра Іринка. Твій друг Андрій. Дата і місце написання листа10 жовтня 2010 р. м. Славута.
Вітальні листівки. Листівки – листи-привітання зі святом, з днем народження. Звертання, вітання, побажання, підпис. Правила побудови звертань{B2631 E24-EE42-400 C-BADC-C9 E9 D1 A2 C762}Склад звертання. Правило Приклади Ім’я та по батьковіОбидва слова повинні бути в кличному відмінку. Петре Петровичу. Оксано Станіславівно. Загальна назва та прізвище. У кличному відмінку повинна бути лише загальна назва, а прізвище - у називному відмінку. Пане Шпачукпані Петренкодобродію Косюк. Загальна назва та ім’я. Обидва слова повинні бути в кличному відмінкудруже Миколопані Ларисобрате Іване. Дві загальні назви. Обидва слова рекомендовано вживати у кличному відмінкупане директорепане головопане директорпане голова
Замітка до газети. Замітка – це невелике повідомлення в пресіЗаголовок, виклад події, підпис автора. Книжкова лікарня. Книги, як і люди, можуть хворіти. І тоді їм потрібна допомога. Учні 4 класу школи №7 завітали до шкільної бібліотеки і запропонували відкрити книжкову лікарню. Бібліотекар Валентина Миколаївна: стала головним книжковим лікарем, а школярі – хірургами, терапевтами.І закипіла робота: книги оглядали, підклеювали обкладинки, сторінки та повертали назад на полиці. Працювали наполегливо і з радістю. Віктор Мамонов,учень 4-А класу.