Мета уроку: • навчальна: ознайомити учнів із особистістю поета-мудреця Омара Хаяма; увести у світ його поезій; дослідити філософські погляди поета на життя , людину, світ і місце людини в ньому• розвивальна: розвивати образне, аналітичне мислення учнів, навички виразного читання й аналізу рубаї, висловлення своїх думок і вражень, уміння складати власні цікаві повідомлення за додатковими матеріалами;• виховна: виховувати любов до життя, високі моральні якості: людяність, порядність, почуття власної гідності, любов до поезії.
Актуалізація опорних знань. Вікторина «Що ти знаєш про Китай?» 1. Найулюбленіша квітка китайців.2. Назва шляху, який поєднував Китай із Центральною та Південною Азією?3. Назва споруди, що захищала Китай від нападу кочовиків.4. З якою метою в Китаї у II тис. до н. е. використовували писемність? 5. Які особливості китайського письма? 6. З якого матеріалу китайці робили папір? 7. Що означає назва традиційного бойового мистецтва Китаю «Карате»? 8. Батьківщина рису? 9. Внесок Китаю в розвиток географії?10. Легендарна назва Китаю?11. Релігії Китаю?12. Представники «золотої доби» китайського Середньовіччя?
Д/з. Робота з картками Аналізуючи поезії, заповнити таблицю{FABFCF23-3 B69-468 F-B69 F-88 F6 DE6 A72 F2}НазвапоезіїТема. ХудожніобразиІдея. Основна думка. Видлірики. Ду Фу «Пісня про хліб і шовк»Мрія про мир, відродження країни, припинення війни. Піднебесна воїни, війна, серпи, мотики, рала, шовк. Уславлення мирної праці,засудження війни. Людина повинна жити, працювати й творити, а не воювати. Громадянська лірика. Ду Фу «Весняний краєвид»Вірний син своєї землі сумує через війну на Батьківщині Країна,квіти, війна, птахи журливіМрія про відродження країни;засудження війни Навесні все повинно радіти: і природа, і люди. Громадянська лірика
{8 A107856-5554-42 FB-B03 E-39 F5 DBC370 BA}НазвапоезіїТема. ХудожніобразиІдея. Основна думка. Видлірики. Лі Бо«Печаль на яшмовому ганку»Туга дівчини в розлуці з коханим, образи природи. Яшмовий ганок, мовчазні небеса, місяць, холодна роса Конфлікт , зіткнення широкого світу з приватним світом, моральних норм з почуттями Чекання марні, молодість пройшла і кохання теж, життя швидкоплинне. Філософська лірика. Пейзажна лірика. Ду Фу «Сосна біля південної галереї»Зображення сосни, як образу самого поета, якого не ламають життєві негаразди та труднощіСосна, вітер, небо. Вдосконалення людини, шлях до пізнання Дао. Втілено думку про необхідність духовного вдосконалення людини. Пейзажна лірика
Класична персько-таджицька література, розквіт якої припадає на Х-ХV ст. «золота доба»Значну роль у розвитку класичної персько-таджицької літератури відіграла арабська поезія. Вона збагачувала своїм досвідом персько-таджицьку літературу, але мусульманський Ренесанс (як називають розвиток культури цих народів у Х-ХV ст.) був не просто повторенням, а саме відродженням рідної культури за допомогою такого явища, як літературний синтез.
Концепція людини в класичній поезії була принципово новою сходинкою в осмисленні гідності та самоцінності особистості. Класична персько-таджицька поезія в її кращих зразках відрізнялася філософією, вільнодумством. Основна ідея – усвідомлення людської гідності, центральний образ – вільна, автономна людська особистість. Фарсі – це мова, якою створювалась персько-таджицька література, розвиток якої припадає на Х-ХV ст., які називають золотою добою в історії культури Сходу.
Омар Хайямнародився 18 травня 1048 року. Гійясаддін - в перекладі означає "" допомогу релігії "". Абу-ль-Фатіх - мається на увазі, що він - батько Фатіха. Однак у нього не було сина з таким ім'ям. Омар - персональне ім'я.Ібрагім - син Ібрагіма. Хайям - мовою фарсі означає «палатковий майстер» — вважають, що це вказівка на професію його батька або діда.
Омар Хайям: цікаві факти Був дуже обдарованою людиною – володів такими науками, як: геометрія, математика, астрономія, фізика, історія, філософія. В досконалості володів арабською мовою. Захоплювався медициною та музичним мистецтвом. Напам’ять знав Коран. Наукову діяльність розпочав при дворі Малік-шаха. Принц настільки цінив Омара, що садовив його на трон поруч з собою. Відкриває свою обсерваторію та розробляє новий календар, який на 7 секунд точніший від григоріанського. Склав «Астрономічні таблиці», які включали в собі зоряний каталог. В 1080 році пише свій перший філософський трактат «Про буття і повинність». В ньому він розриває ідею, що порядок речей не є результатом божественного творіння, а скоріше природних законів. Писав вірші у жанрі рубаї – чотиривіршів. Ніколи не вихваляв у них правителів чи меценатів. Омар Хайям ніколи не надавав великого значення своїм віршам, вони в нього виходили, зазвичай, експромтом. Він ніколи не був одружений, а все життя присвятив літературній та науковій діяльності.
Рубаї – одна із самих складних жанрових особливостей таджицько-перської поезії. Об’єм рубаї чотири рядки, три з яких ( а іноді і всі чотири) римуються між собою. Це чотиривірш філософського змісту, що виражає певну думку, підкреслену в останньому рядку строфи. В далекому минулому вони співались один за одним, розділяючись паузою. Об’єднанні в тематичні групи або збірки Рубайят, вони співалися як куплети однієї пісні. Схема римування: АА-АРубаї різноманітні за своєю тематикою. Тут є і роздуми про сенс людського життя, про нескінченність пізнання, про справедливість і гідність. Вічні цінності життя, радість і печаль буття розкриваються в безсмертних віршах Хайяма. Проникнувши в таємниці філософії, медицини, астрономії, Хайям випередив свій час у пізнанні різних сторін життя, і проте зізнається в своїх віршах: Я тільки й знаю, що знання шукаю. В найглибші таємниці проникаю. Я думаю вже сімдесят два роки І бачу, що нічого я не знаю.
Основні теми та мотиви творчості Омара Хайяма. Кажуть, що у віршах Хайяма прихований алегоричний зміст. Давайте пригадаємо, що таке алегорія? Найвищою цінністю в уявленні поета є саме життя, свобода, знання, спілкування з мудрецями і природою, з друзями. Оспівуванню любові і простих людських радощів присвячено багато рядків Хайяма: Боюся, що більше ми не вернемось додому. Ні з ким не стрінемось у обширі земному. Цю мить, що ти прожив, вважай своїм трофеєм!Бо що нас потім жде, не дано знать нікому. У коротких і сильних віршах поета звучать сміливі роздуми про несправедливий устрій суспільства, мрії про ідеальний світ, заснований на правді і благородстві. Якби творцем я був, я б ці коловоротні Мінливі небеса у світові безодні Повернув без жалю й такі створив, щоб завжди Могли сповнятися бажання благородні.
Хайям закликає бути людей добрими, чесними, не вихвалятися своїми багатствами та знаннями. Тобто, у будь-якій ситуації треба залишатися Людиною. Йди з добром до людей – і воздасться тобі. Скромним будь – і не згубишся ти у юрбі.Із маленьким муравликом краще зріднися,Аніж з тим, хто в гордині погруз і чваньбі. Поет не міг прийняти незбагненності законів Усесвіту, які прирікають людину на страждання і смерть. Він вірив, що людина- вершинне творіння Бога, а тому гідна щасливої долі. У одному зі своїх рубаїв Хайям проголошує: Хіба у Всесвіті найкращий твір- не ми?В очах у розуму зіниця й зір – не ми?Це коло Всесвіту скидається на перстень,А камінь, що горить ясніш од зір, - це ми.