Презентація "Творення дієслів умовного й наказового способів".

Про матеріал
Матеріал презентації допоможе пояснити учням особливості творення дієслів умовного та наказового способів, зверне увагу на вживання м'якого знака у формах наказового способу та використання одного способу у значенні іншого.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Творення дієслів умовного й наказового способів. Знак м’якшення у дієсловах наказового способу. Морфологія. Дієслово. Кросвордhttps://learningapps.org/display?v=pgwi3nib323 1. Дієслова якого способу могли б виконувати один із функціональних обов’язків адміністратора? 2. Дієслова якого способу могли б перебувати на дипломатичній службі?Відгадайте загадки-жарти. Відгадування загадок

Номер слайду 2

Кросворд. Морфологія. Дієсловоhttps://learningapps.org/display?v=pgwi3nib323 1. Дієслова якого способу могли б виконувати один із функціональних обов’язків адміністратора? 2. Дієслова якого способу могли б перебувати на дипломатичній службі?Відгадайте загадки-жарти. Відгадування загадок{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Спосіб. Дійсний. Умовний. Наказовий. ВиражаєДійсну, реальну дію. Бажану, можливу за пев­них умов дію. Спонукання до дії (наказ, пора­ду, прохання, побажання)Відповідає на питання. Що робить? що зробить? що зробив?Що робив би? що зробив би?Що роби? що зроби?Змінюється. За часами, числами та особами або ро­дами (мин. ч.)За числами, в однині - за родами. За числами та особами: в одни- ні 2-га особа, у множині - 1-ша та 2-га особи. Утворюється. Дієслово минулого часу й частки б би. Можуть творитися за допомо­гою часток хай, нехай. Прикладипрацює, сміється, забуде, зробивповідомив би, хотіли б, прийшла бговори, говорімо, хай говорить, нехай говорить

Номер слайду 3

Морфологія. Дієслово 1. Дієслова якого способу могли б виконувати один із функціональних обов’язків адміністратора? 2. Дієслова якого способу могли б перебувати на дипломатичній службі?Відгадайте загадки-жарти. Повторення{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Спосіб. Дійсний. Умовний. Наказовий. ВиражаєДійсну, реальну дію. Бажану, можливу за пев­них умов дію. Спонукання до дії (наказ, пора­ду, прохання, побажання)Відповідає на питання. Що робить? що зробить? що зробив?Що робив би? що зробив би?Що роби? що зроби?Змінюється. За часами, числами та особами або ро­дами (мин. ч.)За числами, в однині - за родами. За числами та особами: в однині 2-га особа, у множині - 1-ша та 2-га особи. Утворюється. Дієслово минулого часу й частки б би. Можуть творитися за допомо­гою часток хай, нехай. Прикладипрацює, сміється, забуде, зробивповідомив би, хотіли б, прийшла бговори, говорімо, хай говорить, нехай говорить. Знак м’якшення у дієсловах наказового способу в кінці слова та складу вживаємо тільки після букв на позначення м’яких приголосних [д], [т], [p], [с], [ц ], [л], [н]. НАПРИКЛАД: полізь, виходьте, погляньмо. АЛЕ: ріж, постав, повірте.

Номер слайду 4

Морфологія. Дієслово. М’який знак у дієсловах. Знак м’якшення у дієсловах наказового способу в кінці слова та складу вживаємо тільки після букв на позначення м’яких приголосних [д], [т], [p], [с], [ц ], [л], [н]. НАПРИКЛАД: полізь, виходьте, погляньмо. АЛЕ: ріж, постав, повірте. Я (пригадати) і дні відплати, які святив віршем співець (М. Нагнибіда) От і нам (брати) одну зірку в свою оселю (М. Стельмах). І чого б я (не віддати) , якими б сльозами і мольбами ( не вимолити ) волю твою, Україно.

Номер слайду 5

Морфологія. Дієслово. Запишіть речення, утворивши від дієслів , що в діжках, форми умовного способу. Тренувальні вправи. Я (пригадати) і дні відплати, які святив віршем співець (М. Нагнибіда) От і нам (брати) одну зірку в свою оселю (М. Стельмах). І чого б я (не віддати) , якими б сльозами і мольбами ( не вимолити ) волю твою, Україно. Утворіть форми наказового способу 2-ї особи однини й 1 -ї та 2-ї осо­би множини наведених нижче дієслів. Завдання виконати так: через риску до дієслова в неозначеній формі запишіть його форму 3-ї осо­би множини теперішнього або простого майбутнього часу, відкиньте особове закінчення й від основи, що залишилася, утворіть форми на­казового способу (див. зразок). Самостійна робота. Зразок. Брати - бер-уть: бери, берімо, беріте(ть); спитати - спита-ють: спитай, спитаймо, спитайте. Виростати, мужніти, здолати, жити, стояти, спати, зустріти­ся, стати, промовити, слухати, щебетати. Дослідіть, коли в 2-й особі однини в кінці слова, а в 1-й і 2-й особах множини перед -мо і -те пишеться м'який знак або й, а коли не пи­шеться.

Номер слайду 6

Морфологія. Дієслово. Утворіть форми наказового способу 2-ї особи однини й 1 -ї та 2-ї осо­би множини наведених нижче дієслів. Завдання виконати так: через риску до дієслова в неозначеній формі запишіть його форму 3-ї осо­би множини теперішнього або простого майбутнього часу, відкиньте особове закінчення й від основи, що залишилася, утворіть форми на­казового способу (див. зразок). Самостійна робота. Зразок. Брати - бер-уть: бери, берімо, беріте(ть); спитати - спита-ють: спитай, спитаймо, спитайте. Виростати, мужніти, здолати, жити, стояти, спати, зустріти­ся, стати, промовити, слухати, щебетати. Дослідіть, коли в 2-й особі однини в кінці слова, а в 1-й і 2-й особах множини перед -мо і -те пишеться м'який знак або й, а коли не пи­шеться. Практична робота. Прочитайте, з'ясуйте, у яких із речень одна способова форма дієслова вживається замість іншої, замініть подані дієслова наказовим способом, запишіть. Сину! Залишив би ти вже свої ковзани та сідав за уроки. Після уроків забіжиш до бібліотеки й візьмеш книгу. Виходимо по одному, щоб менше створювати шуму. Може б, залишився ще на день у нас, Петрику?

Номер слайду 7

Морфологія. Дієслово. Прочитайте, з'ясуйте, у яких із речень одна способова форма дієслова вживається замість іншої, замініть подані дієслова наказовим способом, запишіть. Практична робота. Сину! Залишив би ти вже свої ковзани та сідав за уроки. Після уроків забіжиш до бібліотеки й візьмеш книгу. Виходимо по одному, щоб менше створювати шуму. Може б, залишився ще на день у нас, Петрику?Дослідіть, коли в 2-й особі однини в кінці слова, а в 1-й і 2-й особах множини перед -мо і -те пишеться м'який знак або й, а коли не пи­шеться. Уважно прочитайте речення. Випишіть тільки ті з них, у яких дієслова одного способу вжито замість дієслів іншого способу. Поважної ходи Роман не знає: поклич його - він побіжить з підскоком, пошли куди - подасться так, що тільки пісок закурить. (С. Васильченко) Чи не продали б ви, чоловіче, тієї ялинки, що росте в вашім садочку? (М. Коцюбинський) «Ви б лягли, мамо, спочили», - каже Христя. (Панас Мирний) «За Вапняркою ви повернете вправо, щоб вибити німців з лісу»,- розпорядився майор. (З газети) Нехай і паморозь лягла, і сивий день вклонився житу, твоїх дощів осіння мла рідніш чужинського блакиту. (А. Малишко)

Номер слайду 8

Морфологія. Дієслово. Уважно прочитайте речення. Випишіть тільки ті з них, у яких дієслова одного способу вжито замість дієслів іншого способу. Практична робота. Поважної ходи Роман не знає: поклич його - він побіжить з підскоком, пошли куди - подасться так, що тільки пісок закурить. (С. Васильченко) Чи не продали б ви, чоловіче, тієї ялинки, що росте в вашім садочку? (М. Коцюбинський) «Ви б лягли, мамо, спочили», - каже Христя. (Панас Мирний) «За Вапняркою ви повернете вправо, щоб вибити німців з лісу»,- розпорядився майор. (З газети) Нехай і паморозь лягла, і сивий день вклонився житу, твоїх дощів осіння мла рідніш чужинського блакиту. (А. Малишко)Складання й розігрування діалогів.

Номер слайду 9

Морфологія. Дієслово. Оберіть ситуацію та відповідно до неї складіть і розіграйте діалоги, використовуючи дієслова умовного й наказового способів. Складання й розігрування діалогів. Ситуація 2. Ви хочете, щоб на свято батьки подарували вам велосипед. Вони погоджуються, але натомість вимагають від вас гарних знань та оцінок високого рівня. Ситуація 1. Ви напередодні контрольної роботи відпрошуєтесь у мами на вечірку, вона вас відпускає, але з певною умовою. Ситуація 3. Вам пропонують придбати річ, про яку ви давно мріяли. Але ви збирали гроші мамі на подарунок. Ви вагаєтесь і приймаєте рішення... Чи задоволені ви результатами своєї роботи?Що вдалося найкраще?Що не вдалося?

Номер слайду 10

Домашнє завдання. Морфологія. Дієслово. Чи задоволені ви результатами своєї роботи?Рефлексія. Що вдалося найкраще?Що не вдалося?З художньої літератури виписати речення, у яких дієслово одного способу вживається замість іншого

Номер слайду 11

З художньої літератури виписати речення, у яких дієслово одного способу вживається замість іншого. Морфологія. Дієслово. Кросвордhttps://learningapps.org/display?v=pgwi3nib323 1. Дієслова якого способу могли б виконувати один із функціональних обов’язків адміністратора? 2. Дієслова якого способу могли б перебувати на дипломатичній службі?Відгадайте загадки-жарти. Відгадування загадок. Домашнє завдання

pptx
Додано
23 листопада 2023
Переглядів
331
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку