Батько Володимир Цісик (20 вересня 1913 – 7 лютого 1971) – український емігрант із Західної України, родом з-під села Ліски біля Коломиї, син багатодітної родини Цісиків (7 дітей: 6 братів і 1 сестра). Закінчив до війни Львівську консерваторію, навчався музики в Празі й Мюнхені, був головним концертмейстером Львівської опери. Співорганізатор і викладач в Українському Музичному Інституті в Нью-Йорку, очільник тамтешнього струнного оркестру.
Мати Іванна Цісик (24 лютого 1923 – 25 травня 1994) – українська емігрантка із Західної України, родом зі Львова, дочка львівської вчительки родини Левів (Ася – перша дитина, мала ще молодшого брата – Василька). Матір Іванни, Софія Кандяк-Нагірна – вчителька фізики та хімії в українських закладах Львова; біологічний батько – інженер-хімік Іван Кандяк, з яким Софія розлучилася по року після народження доньки. Фактично Іванна виховувалася другим чоловіком Софії Нагірної – Василем Левом, учителем української та польської мови в різних українських навчальних закладах Львова. Родина мешкала у Львові на вулиці Пінінського, 8 (тепер вулиця Глибока ).
Ще студенткою Квітка, узявши собі псевдонім Кейсі, не відчувала жодних труднощів у різних музичних стилях. Її почали запрошувати джазові, поп- і рок-зірки. Цісик допомагала Роберті Флек, Бобу Джеймсу, Дейвіду Сенборну, Майклу Болтону, Карлі Саймон та іншим. Працювала над записом саунд треків до художніх фільмів та брала в них участь як акторка.
Завдання :проаналізувати новелу В. Стефаника «Камінний хрест», пояснити сюжетно-композиційні особливості, емоційно-напружений драматизм ситуації; - розвивати вміння учнів висловлювати свої думки з приводу прочитаного, зіставляти історичні та літературні факти;удосконалювати вміння досліджувати художню тканину тексту, робити висновки та узагальнення ;формувати внутрішнє переконання в тому, що людина по-справжньому буває щасливою тільки на своїй землі;збагачувати ментальний досвід учнів новими об’єктивними оцінками й поглядами
Словник нових понять. Діаспора – розсіювання по різних країнах народів, вигнаних за межі завойовниками. Міграція – переселення народів у межах однієї країни в іншуІмміграція – в’їзд чужоземців до будь-якої країни на постійне проживання. Еміграція – переселення з своєї батьківщини в іншу країну, зумовлене соціально-економічними, політичними або релігійними причинами
Еміграція населення Галичини, Північної Буковини, Закарпатської України була зумовлена економічними причинами: аграрне перенаселення; масове зубожіння українського народу; сповільнені темпи розвитку економіки; низький життєвий рівень; висока смертність. Перші емігранти з’явилися в США у 1860рр, Канаді – 1890рр.
В історії української еміграції визначають чотири хвилі переселенського руху. Перша хвиля (кінець XIX століття — початок Першої світової війни). Емігрували до США, Бразилії, Канади, Аргентини, Австралії, Нової Зеландії. Причини еміграції: економічні, соціальні, політичні. Друга хвиля (період між Першою і Другою світовими війнами). Зумовлена поєднанням соціально-економічних та політичних причин. Третя хвиля (кінець Другої світової війни). Викликана політичними мотивами. Четверта хвиля — так звана «заробітчанська» (з 1990 років). Причини — економічна скрута перехідного періоду в Україні.
Коли почуєш, як в тиші нічній Залізним шляхом стугонять вагони, А в них гуде, шумить, пищить, мов рій, Дитячий плач, жіночі скорбні стони, Важке зітхання і гіркий проклін, Тужливий спів, дівочії дисканти, То не питай: сей поїзд — відки він? Кого везе? Куди? Кому вздогін? Се — емігранти. Коли побачиш — на пероні десь Людей, мов оселедців тих, набито, Жінок, худих, блідих, аж серце рвесь, Зів´ялих, мов побите градом жито, Мужчин понурих і дітей дрібних, І купою брудні, старії фанти, Навалені під ними і при них, На лицях слід терпінь, надій марних, Се — емігранти.
Історія написання«Камінний хрест» (1899) Історія створення У лютому 1899 року в листі до О. Кобилянської В. Стефаник описав картини, які бачив на краківському вокзалі, коли сотні емігрантів їхали світ за очі в пошуках кращої долі. Розорення західноукраїнського селянства наприкінці XIX – початку XX століття зумовило масову еміграцію за океан. Про еміграцію писали В. Короленко, М. Конопницька, Т. Бордуляк, А. Чайковський, І. Франко (цикл «До Бразилії») та ін.
«Камінний хрест» (1899) Історія створення 1899 р. – написана, надрукована у «Літературно-науковому віснику». 1900 р. – включена до однойменної збірки. Збірка мала присвяту: «Старшому моєму другові Кирилові Гаморакові присвячую. Автор». (Кирило Гаморак – священик с. Стецева на Покутті, активний громадський діяч, батько дружини В. Стефаника)
Символічність назвиІван Дідух спорудив кам'яний хрест на піщаному схилі як пам'ятник, як спогад про себе – вічного трударя на землі. Кам'яний хрест нагадує могилу, яка асоціюється у персонажа з еміграцією, де помирали сотні переселенців.Іван Дідух уподібнюється до Ісуса Христа.«Простий хлібороб несе свій хрест на Голгофу людськості».
Виник на поч. ХХ ст. Предаставники цієї течії заперечували чи навмисно спотворювали реальний світ заради виразу (експресії) внутрішнього світу митця, уважаючи його за єдину реальність. Експресіонізм(від expression – вираження, виразність) – одна з авангардистських течій у західноєвропейському мистецтві і літературі першої третини ХХ ст.крайній індивідуалізмхвороблива напруженістьвикривленість образів. ОСНОВНІ РИСИ:
Наявність багатьох образів-символів. Новаторство Василя Стефаника. Не розглядає економічних відносин у селіНе розповідає про долю емігрантів. Акцентує увагу на внутрішньому світі героїв (душі героїв, почуттях, душевних муках селянина, викликаних розлукою з селом)Мова героїв уривчаста, “нервова”, фрази динаміно-експресивні