Презентація "Українська література ренесансу і бароко"

Про матеріал
Навчально-методична розробка для учнів 9- класів з української літератури на тему6"Ренесанс і бароко".
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Карачарова ОльгаВікторівна представляє навчально – методичний матеріал з української літератури для учнів 9 класу

Номер слайду 2

Методична скринька. Урок1 Полемічна література –література, яка відображала релігійну полеміку, що загострилася у зв»язку з насильницьким уведенням Брестської унії 1596 р. У ній точилася дискусія, суперечка, тобто полеміка між католицько –уніатськими і православними публіцистами.Полемісти: М. Смотрицький. «Тренос» («Плач»), І. Вишенський. «Послання до єпископів»». Поезія Латиномовна: Павло Русин. «Похвала поезії». Феофан Прокопович. «Похвала Дніпру». Україномовна: П.Беринда.«На Різдво Христове вірші». Польськомовна: М. Пашковський. «Дії турецькі і змагання козацькі з татара-ми».Лазар Баранович. «Час для всього…». Проза Козацькі літописи (Самійла Величка, Григорія Граб»янки, Самовидця). Історія Русів (анонім). Іван Вишенський – мислитель, богослов, полеміст. Г.С.Сковорода. Творча спадщина. Драматургія «Олексій, чоловік Божий» (анонім). Феофан Прокопович. «Володимир», «Милость Божа». Митрофан Довгалевський. Властотворний образ», «Вертеп». Ренесанс (або доба Відродження)напрямок у мистецтві, що виник в Італії в ХІV ст. і поширився в Англії, Франції, Німеччині. Ідеологічна основа – гуманізм та реформація ( рух за оновлення церкви). Основна риса: відображення у творах інтересу до практичних знань, до соціально – побутового життя людини. Основна проблема: звільнення людини від надмірного церковного контролю. Світогляд: змінюється з догматично – церковного на природничо – науковий. Бароко – напрям у мистецтві та літературі ХVІІ – ХVІІІ ст., який прийшов на зміну Ренесансу. Основна риса: світ відображається у протиставленні матеріального і духовного, природного і божественного. Основна проблема: пошук відповіді на питання «У чому полягає справжня свобода людини: у її громадянських правах чи матеріальній незалежності?» Світогляд: природа – шлях до Бога. Життя людини залежне від природи. Українська література ренесансу і бароко

Номер слайду 3

Історико – мемуарна проза Розмовляти з письменниками інших віків – майже те саме, що подорожувати. Р. Декарт «Історія русів» є предтечею «Кобзаря». М. Драгоманов Автори – освічені люди, вихідці з козацької верхівки. Основні джерела: спогади самих авторів, свідчення сучасників подій, праці чужоземних історіографів, літературні пам»ятки, народні думи, історичні пісні, перекази. Жанрові форми: публіцистичні нариси, перекази та художні оповідання, розміщені у хронологічному порядку без зазначених дат. «Літопис Самовидця» «Літопис Григорія Граб»янки» «Літопис Самійла Величка» «Історія русів» А ми нашу козацькую славу збережемо! Історія авторства і назва твору. Тема, ідея, основна думка. Ідейний зміст твору. Композиція. Художні особливості. Методична скринька. Урок2

Номер слайду 4

Фігурний (курйозний) вірш Поетичні твори давньої літератури Методична скринька. Урок3 Рядки різної довжини у різних формах “рак”: читалися зліва направо Й навпаки азбучний вірш: кожне слово з наступної літери Чеська силабіка Польська силабіка Усно- поетична ритміка 1.Однакова кіль- кість складів у рядках (8-20). 2.Наявність це- зури. 3.Постійний наго- лос на передоста- нньому складі. 4.Вільне розмі- щення наголосів у середині рядка. 5.Переважає жіно- ча рима. 6.Парне римуван- ня. Іоанн Величковський – віршописець к. ХVІІ – п. ХVІІІ ст. народився близько 1630 р.; вчився у Київському колегі- умі; пресвітер Успенської церк- ви; “Зегар з полузегарком” (1690). Семен Климовський – козак, поет, політик, філософ попередник Г.С.Сковороди; автор книги “Про правду і великодушність добро- дійників” (1724); “Їхав козак за Дунай”.

Номер слайду 5

Драматургія Методична скринька. Урок 4 Учитися доброго во всяком не стидно єсть времени… Ф. Прокопович Ш К І Л Ь Н А Д Р А М А Час виникнення: 30 – 40–і рр. ХУІІ ст.у Києві. Православне духовенство мало на меті дати відсіч намаганням католицького духовенства поширювати на Україні вплив римської церкви і польську шляхетську культуру Авторами були учні та викладачі Києво-Могилянської академії. Теорія поетики базувалася на канонах класицизму. Виконавцями були хлопці-учні (“спудеї”). Ставилися шкільні драми під час релігійних свят, зокрема Різдва і Великодня. Жанрове розмаїття: містерії, міраклі, мораліте, історична драма. Додатки: інтермедії та інтерлюдії. Кращі традиції шкільної драми успадкували й розвинули і. Котляревський, Г. Квітка – Основ”яненко Вертеп-вид театрального дійства назва походить від ”печера”; виник в Західній Європі; вертепна скринька; на горішньому ярусі-духовна тема, на нижньому-світська; відмінність від шкільної драми- вертепна драма не мала усталеного тексту. Ф. Прокопович. “Владимир” (1705) Плани барокової драми: власне історичний сюжет; роздуми автора про світоглядну кризу епохи; авторська концепція її подолання.

Номер слайду 6

За життя Сковороди ні один його твір не був надрукований … його твори забороня- ла цензура. Проте Сковороді не треба було самому шукати читачів-вони його шукали… С. Єфремов Стежками філософа, просвітителя і поета Г.С. Сковороди (03.12.1722-09.11.1794) Щастя твоє в тобі самому: пізнавши себе, пізнаєш усе… Самопізнання – це пізнання добра і зла. З усіх втрат втрата часу найтяжча… Зерно доброго Слова проростає в серці. Творча спадщина Трактати, діалоги, притчі: ”Розмова, названа Алфавіт, або Буквар миру”;”Асхань”, “Нарцис”; “Вступні двері до християнської доброчинності”, “Убогий жайворонок”. Поезії: “Сад божественних пісень, що проріс із зерен Священного Писання” ( 30 творів); “De Libertate”( “Про свободу”). Байки у прозі: “Байки Харківські” ( 30 творів). Переклади та переспіви: поетичні твори Овідія, Горація, Муре; прозові твори Цицерона, Плутарха, Сидронія Гозія. Біблія-головне джерело творчості Г.С.Сковороди “філософія серця” “філософія розуму” Методична скринька. Урок 5

Номер слайду 7

Ознаки байок Г. Сковороди”: писані прозовою мовою; побудовані на діалогах і контрастах; полемічна розмова дійових осіб; будова – фабула і синтенція; сатирична спрямованість; наявність моралі (“сили”) - народна приказка, прислів”я. Зерно істини в “Баснях харьковскіх” Г. Сковороди Басня тогда бывает скверная и бабія, когда в подлой и смешной своїй шелухе не заключает зерно истины, похожа на орех свищ. Г. Сковорода Методична скринька. Урок 6 Бджола-це символ мудрої людини, яка у природженому ділі трудиться. Шершень-се образ людей, котрі живуть крадіжкою чужого і народжені на те, щоб тільки їсти, пити і т. ін.

Номер слайду 8

“Сад божественных песней, прозябшій из зерн священнаго писанія” Людське життя, подібно до пісні, гарне не тривалістю, а чесністю. Г. Сковорода Методична скринька. Урок 7 Історія створення: переяславський період і пізніше (1753-1785) Особливості назви: за давньою поетичною традицією (“Сад страданій Христа…”) Характерні ознаки: поєднання особистих і громадських мотивів Назва твору Тема Основна думка Жанр Віршування Художні засоби “Всякому городу нрав и права” Сатиричне зображення дворянсько-бюрократичної системи управління Викриття й заперечення всього тогочасного ладу як антиморального Сатиричний вірш, песнь Десятискладо-вий розмір з цезурою після шостого рядка Повтори, порівняння, риторичний оклик, метафори, епітети “De Libertate” Вияв громадян-ської муж-ності в період посилення кріпацтва Тільки за умови отримання волі людина почуватиме себе щасливою Громадянська лірика Силабічний твір, точні жіночі рими Риторичні запитання, риторичний оклик, порівняння, звертання

Номер слайду 9

“Християнська добронравність” Г.С.Сковороди Людина: життєва основа; любов і щастя; наука і праця; моральні якості; краса, здоров”я і виховання. Праця: смисл життя; мудрість; радість і насолода; “веселість серця”; покликання; щастя; “життя за натурою”. Афоризми Любов виникає з любові, коли хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю. Коли ти твердо йдеш шляхом, яким почав іти, то, на мою думку, ти щасливий. Одне мені тільки близьке, вигукну я: о школо, о книги! Надмір породжує пересит, пересит – нудьгу, нудьга ж – душевну тугу, а хто хворіє на се, то не назвеш здоровим. Похибки друзів ми повинні вміти виправляти або зносити, коли вони несерйозні. Хто добре запалився, той добре почав, а добре почати – це наполовину завершити. Не любить серце, не бачачи краси. З усіх утрат утрата часу найтяжча.

Номер слайду 10

Г. Сковорода, мов та Діва Божа – істина, хто в убогості творив промисел Божий – продовжував рід людський, примножував для власної вигоди чесною працею добро. М. Жулинський

ppt
До підручника
Українська література 9 клас (Слоньовська О. В., Мафтин Н.В., Вівчарик Н.М., Курінна Н.С., Шевчук Л. Т.)
Додано
26 лютого 2021
Переглядів
1314
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку