Урок" Т.Г. Шевченко. Поема "Кавказ" - відгук на тогочасну імперську політику"

Про матеріал
Урок з української літератури в 9 класі з використанням інноваційних методів навчання.
Перегляд файлу

Тема уроку: «Кавказ» Т. Шевченка – відгук на тогочасну загарбницьку імперську політику

Мета -  формувати компетентності:

  • предметні ( знання про  період « трьох літ» у творчості Т. Г.Шевченка, зокрема про  поему «Кавказ»)
  • ключові (уміння  вчитися: навички текстологічного аналізу твору; уміння визначати роль деталі, художніх засобів; комунікативні: навички спілкування в колективі; розвинене усне мовлення, зокрема щодо формулювання відповіді (логічність, послідовність, доказовість); навички роботи в групі; інформаційні: уміння знаходити потрібну інформацію та презентувати її; громадянські:  національну гордість та свідомість учнів; загальнокультурні: гуманістичний світогляд, загальнолюдські моральні цінності й ідеали

Обладнання: мультимедійна презентація, збірки Т. Шевченка «Кобзар»

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування на цій основі вмінь та навичок

Перебіг уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя. Сьогодні на уроці ми розпочинаємо вивчати новий період творчості Т. Г. Шевченка – «трьох літ».

Метод передбачення. Погляньте на записану тему уроку й скажіть, про які події  ми будемо говорити сьогодні.

ІІ. Усвідомлення і засвоєння нових знань.

Випереджувальне завдання.

  1. Повідомлення учениці про період « трьох літ».
  2. Слово вчителя про історію написання поеми.

18 листопада 1845 року в  Переяславі Шевченко завершує поему «Кавказ», яка вперше буде надрукована в збірці «Новые стихотворения Пушкина и Шевченка», 1859 рік

 

  1. Повідомлення учня про війну на Кавказі (слайд 1)

 Російська Імперія ніколи не приховувала своїх намірів зробити весь Кавказ російським, перетворити його на південний форпост Імперії, назавжди закріпитися на чорноморському узбережжі. До цієї мети вона йшла довгих 400 років, йшла вперто, крок з кроком, не шкодуючи ні людських життів, ні матеріальних ресурсів.

Ось як згадують  війну на Кавказі  російські офіцери-очевидці:

"Закипел отчаянный бой; в нем принимали участие и женщины; они, словно ведьмы, бросались с оружием в руках на наших солдат; дети кидали в нас камнями; чтобы не сдаваться, женщины с грудными детьми бросались со скал в пропасти и вдребезги разбивались о камни"

 

"Зверство и ожесточение злодеев доходило до такой степени, что они предпочитали погибнуть, чем сдаться в плен. Так, после одного сражения семь человек осетин бросились в пропасть"

 

 

  1. Повідомлення учня про Якова де Бальмена (слайд 2).

Поема присвячена  Якову де Бальмену.

 26 липня 1845 року  на Кавказі в так званому Даргинському поході російських військ проти загонів Джаміля гине Яків де Бельмен, український художник-аматор, офіцер російської армії, друг Тараса Шевченка. За офіційними даними Царська армія у битві за Дарагон втратила 4 генерали, 168 офіцерів і до 4 тисяч солдат

 

  1. Словникова робота (слайд 3).

Чурек – хліб

Сакля – хата

Суєслови – брехуни

Мірра – смола, що при горінні приємно пахне

Люди муштровані – солдати.

  1. Бесіда.
  • Чому  так автор назвав поему? Визначити її тему.
  • Що таке поема? Чи всі ознаки цього жанру має твір Шевченка?
  • Як починається поема? (зачитати). Який образ використовує письменник на початку твору?
  •  Який міф із зарубіжної літератури ви читали про Прометея? Хто з письменників світової та української літератури звертався до цього образу?
  • Що він може символізувати в поемі «Кавказ»? Порівняти Шевченкового Прометея з античним (слайд 4 ).

Опис : C:\Users\Администратор\Desktop\скачанные файлы (2).jpg

  • Зачитати пейзаж. Яка його роль у творі?
  • Кому висловлює славу автор? (зачитати). Чи однаково звучить вона, коли йде мова про «сині гори» і «батюшок царів»? Який це художній прийом?
  1. Метод «Прес»(слайд 5).

Використовуючи схему, довести, що поема сатирична.

Я вважаю…

Тому що…

Наприклад…

  1. Бесіда.
  • Яка основна думка твору? У яких рядках вона висловлена?
  • Зачитати рядки, присвячені Якову де Бальмену. Кого звинувачує в його смерті поет?
  1. «Установи відповідність» (слайд 6).

 

 

  1.  Робота в групах (слайд 7).

1 група -  Виписати з поеми афоризми, пояснити, як ви їх  розумієте.

2 група – Виписати з тексту гіперболи, розкрити їх роль у поемі.

3 група -  Знайти символи та їх розкрити.

(орел, серце,Прометей)

  1.  Презентація роботи в групах.
  2.  Слайд 8. Чи актуальна поема Т. Шевченка сьогодні?

Опис : C:\Users\Администратор\Desktop\images (6).jpg

 

  1.  Підсумки уроку. «Заповни паспорт твору» (слайд 9).

 

  1.  Повідомлення д/з: опрацювати с. 214-216,   прочитати поему «Сон».
doc
Додано
27 лютого 2021
Переглядів
579
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку