Тема уроку: «Кавказ» Т. Шевченка – відгук на тогочасну загарбницьку імперську політику
Мета - формувати компетентності:
Обладнання: мультимедійна презентація, збірки Т. Шевченка «Кобзар»
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування на цій основі вмінь та навичок
Перебіг уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя. Сьогодні на уроці ми розпочинаємо вивчати новий період творчості Т. Г. Шевченка – «трьох літ».
Метод передбачення. Погляньте на записану тему уроку й скажіть, про які події ми будемо говорити сьогодні.
ІІ. Усвідомлення і засвоєння нових знань.
Випереджувальне завдання.
18 листопада 1845 року в Переяславі Шевченко завершує поему «Кавказ», яка вперше буде надрукована в збірці «Новые стихотворения Пушкина и Шевченка», 1859 рік
Російська Імперія ніколи не приховувала своїх намірів зробити весь Кавказ російським, перетворити його на південний форпост Імперії, назавжди закріпитися на чорноморському узбережжі. До цієї мети вона йшла довгих 400 років, йшла вперто, крок з кроком, не шкодуючи ні людських життів, ні матеріальних ресурсів.
Ось як згадують війну на Кавказі російські офіцери-очевидці:
"Закипел отчаянный бой; в нем принимали участие и женщины; они, словно ведьмы, бросались с оружием в руках на наших солдат; дети кидали в нас камнями; чтобы не сдаваться, женщины с грудными детьми бросались со скал в пропасти и вдребезги разбивались о камни"
"Зверство и ожесточение злодеев доходило до такой степени, что они предпочитали погибнуть, чем сдаться в плен. Так, после одного сражения семь человек осетин бросились в пропасть"
Поема присвячена Якову де Бальмену.
26 липня 1845 року на Кавказі в так званому Даргинському поході російських військ проти загонів Джаміля гине Яків де Бельмен, український художник-аматор, офіцер російської армії, друг Тараса Шевченка. За офіційними даними Царська армія у битві за Дарагон втратила 4 генерали, 168 офіцерів і до 4 тисяч солдат
Чурек – хліб
Сакля – хата
Суєслови – брехуни
Мірра – смола, що при горінні приємно пахне
Люди муштровані – солдати.
Використовуючи схему, довести, що поема сатирична.
Я вважаю…
Тому що…
Наприклад…
1 група - Виписати з поеми афоризми, пояснити, як ви їх розумієте.
2 група – Виписати з тексту гіперболи, розкрити їх роль у поемі.
3 група - Знайти символи та їх розкрити.
(орел, серце,Прометей)