Тема. Узагальнення та систематизація знань з теми “Прислівник”. Мета: повторити, узагальнити та усистематизувати набуті знання учнями про прислівник; виявити прогалини у знаннях і зробити відповідну корекцію знань, умінь і навичок; перевірити вміння учнів правильно використовувати прислівники у мовленні; поглиблювати інтерес до вивчення мовного матеріалу; дбати про культуру мовлення. Тип уроку: урок повторення та узагальнення знань учнів з елементами гри. Наочність: опорні таблиці, роздаткові картки.
Основний зміст уроку: І. Організація учнів класу. ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. 1.Вступне слово вчителя. Багато є таємниць на світі, та одна з найбільших з – поміж них – мова. Здається, ми знаємо безліч слів, немовби розуміємо зміст речення. Проте потрібно докласти чимало зусиль, щоб зміст, захований у слові, словосполученні, реченні постав перед нами у всій красі, глибині, неповторності. Ми повинні вчитися поглиблювати інтерес до вивчення мови.
Молитва за рідну мову Спочатку було Слово – це закон! Так учень твій, мій Боже, написав. Зазнала Мова безліч перепон. Від цього мій народ давно страждав. З Тобою, Боже мій, лиш Мовою спілкуюсь Свого народу, Батьківщини та батьків. За рідну Мову я, о Господи, турбуюсь, Щоб не загинула у течії віків! Завжди шануюся усіх Твоїх святинь, О Боже мій, і Син, і Дух Святий, Амінь І сьогодні з Божою допомогою ми подолаємо ще одну сходинку у вивченні мови. Повторимо й узага- льнимо знання з теми “Прислівник”.
Отож запишемо тему уроку. 2. Репродуктивна бесіда з метою відтворення і повторення знань. Питання: 1.Дайте визначення прислівника як самостійної частини мови. 2. Назвіть морфологічні ознаки прислівника. Яка ознака найголовніша? 3. Яку синтаксичну роль у реченні виконує прислівник? 4.Як твориться вищий ступінь порівняння прислівника? 5.Як твориться найвищий ступінь порівняння прислівника? 6.Як пишуться прислівники? Наведіть приклади. Отже, ми завдання виконали, і умовна брама відчинилася.
3.Проблемне питання. Діти, як ви думаєте, чому я сказала “відчинилась”, а не “відкрилась”? Пояснення: українською мовою “відчиняти” двері, вікна, браму, тобто те, що потребує фізичного зусилля рук людини, якщо ж йдеться про початок функціонування певного закладу, виявлення властивостей чогось, то слід сказати “відкрити”. ІІІ. Виконання тренувальних вправ.
4. Колективна робота з міні – текстом (текст записаний на дошці). Переписати подані речення, розкриваючи дужки, ставлячи пропущені розділові знаки. Визначити прислівники, поставити до них запитання, визначити синтаксичну функцію у реченні. Зима раптово заволоділа своїми правами. Вона майстерно побілила д…рева, дахи будинків бавлячись зимовими фарбами. Повільно летять сніжинки віртуозно ро(з, с)фарбовані пензлем (не)відомого художника.
6. Гра “Хто швидше”. Із кожної групи запропонованих складів утворіть і запишіть прислівники. І в. Що пишуться разом. ІІ в. Що пишуться через дефіс. ІІІ в. Що пишуться окремо. 1. Ве, не, ло, се; но, не, руш, по; да, ко, не, ле; ку;вліт, хто, ні, би, а, руч, во, лі. 2. Є, по, мо, ків, ськи, бать, по;, будь, не, де; зна, що, хто, пер, по, ше, ди, не, ку, будь. 3. Нець, кі, цем, кін; від, час, су, ча; день, з, на, дня;у рік, рік; ні без, ву, сум, ; чі, до, ре; у, раз, раз. Відповіді: 1. Невесело, непорушно, недалеко,влітку, ніхто, абищо, ліворуч. 2. По – моєму, по – батьківськи, де – небудь, хтозна – що, по – перше, куди – небудь. 3. Кінець кінцем, час від часу, з дня на день, рік у рік, без сумніву, до речі, раз у раз.
7. Вибірковий диктант Виписати прислівники. Доріжки щільно вкриваються пухким білосніжним килимом. Раптом чарівний оркестр життєдайних зимових звуків будить світлі фантазії. В далечінь холодну без жалю за жовтим падолистом зима – красуня їде навмання. Величаво випливає красень-місяць, а навколо нього, неначе діаманти, холодно виблискують зимові зорі.
8. Висновок. Отже, мети досягнуто. Проте дуже хотілося б, щоб учні не тільки запам’ятали, що прислівник незмінюваний, найчастіше виступає обставиною у реченні, також запам’ятали правопис прислівників, а й зуміли побачити чарівну картину зими. Повіє вітер, і природа вмить зашепче щось, зашелестить, дивується, що осінь тихо і так швидко встигла пролетіть.