Сьогодні активно відбувається оновлення школи. Реформа, яка впроваджується сьогодні, покликана кардинально змінити підхід учителя до проведення уроків та спілкування з дітьми і їхніми батьками. Якими мають бути уроки української в НУШ?
На Всесвітньому економічному форумі (ВЕФ) у Давосі 2014 року було визначено вміння, якими люди мають володіти вже в 2020 році: Думка світової спільноти{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Уміння. Суть. Здійснювати управляння людьми. Налагоджувати ефективну комунікацію, правильно розподіляти обовязки, попереджати конфлікти На основі розвинутої емоційної компетентності налагоджувати емпатійну взаємодію. Розуміти психічний стан, емоції, мотивацію…, усвідомлювати власні емоції, керувати ними. Домовлятися Вести ефективні переговори, розуміти і враховувати спільні інтереси, знаходити компроміси з різними людьми
За експертними оцінками найбільш успішними на ринку праці в найближчій перспективі будуть фахівці, які вміють навчатися впродовж життя, критично мислити, ставити цілі та досягати їх, працювати в командіПроцеси розвитку, вихованняі соціалізації в новій школіпокликані зробити випускникаконкурентноздатниму ХХІ столітті
Цілісна особистість, усебічно розвинена, здатна до критичного мислення. Патріот з активною позицією, який діє згідно з морально-етичними принципами і здатний приймати відповідальні рішенняІнноватор, здатний змінювати навколишній світ, розвивати економіку, конкурувати на ринку праці, вчитися впродовж життя. ВИПУСКНИК НОВОЇ ШКОЛИ
Нова структура. Новий базовий Закон “Про освіту” передбачає три рівні повної загальної середньої освіти: Початкова освіта (тривалість — чотири роки)Базова середня освіта, яка здобувається в гімназії (тривалість — пять років)1 цикл, адаптаційний (5-6 класи);2 цикл, базове предметне навчання (7-9 класи)Професійна середня освіта, яка здобувається в ліцеї або закладах ропфесійної освіти (тривалість — три роки)
10 ключових компетентностей НУШСпілкування державною мовою (уміння усно і письмово висловлювати й тлумачити поняття, думки, факти та погляди)Спілкування іноземними мовами. Математична компетентність (культура логічного і алгоритмічного мислення)Основні компетентності у природничих науках і технологіях (уміння спостерігати, аналізувати, формулювати гіпотези, збирати дані, проводити експерименти, аналізувати результати)Інформаційно-цифрова компетентність (розуміння етики роботи з інформацією)Уміння вчитися впродовж життя (здатність до пошуку та засвоєння нових знань)Ініціативність і підприємливість (уміння генерувати нові ідеї)Соціальна та громадянська компетентність (уміння працювати з іншими на результат, попереджати і розвязувати конфлікти)Обізнаність та самовираження у сфері культури (глибоке розуміння власної національної ідентичності)Екологічна грамотність і здорове життя (здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя)
Спільними для всіх компетентностей є такі вміння: Читати і розуміти прочитане. Висловлювати думку усно і письмово. Критично мислити. Логічно обгрунтовувати свою позицію. Виявляти ініціативу, творити. Вирішувати проблеми, оцінювати ризики, приймати рішення. Конструктивно керувати емоціями. Застосовувати емоційний інтелект. Співпрацювати в команді
Структура емоційної компетентностіОсобиста компетентність. Самоусвідомлення (розуміння своїх внутрішніх станів, переваг, можливостей)Саморегуляція (уміння справлятися зі своїми внутрішніми станами та імпульсами)Мотивація (емоційні нахили, які скеровують або полегшують досягнення цілей)Соціальна компетентність. Емпатія (усвідомлення почуттів, потреб, мотивів інших людей)Соціальні навички (мистецтво викликати в інших бажану реакцію)
Насамкінець. Сьогодні у світі більше, ніж знання цінується компетентність. Це не означає, що освітяни припиняють працювати над формуванням знань. Це означає, що вони мають визначитись, які з них є пріоритетними. З цього складеться міцна основа для формування стійких умінь, закріплення міцних навичок, формування мовних компетентностей. Глазова О. П.