Урок "ВСТАВНІ СЛОВА І СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ"

Про матеріал

Урок №

Тема. ВСТАВНІ СЛОВА І СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ

Мета уроку: ознайомити восьмикласників з відомостями про вставні слова

( словосполучення,реченя); сформувати загальнопізнавальні вміння знаходити вставні слова і словосполучення в реченнях та визначати їх стилістичну роль у мовленні, правильно інтонувати речення зі вставними словами та словосполученнями, відрізняти їх від речень з однозвучними словами; розвивати творчі вміння складати речення зі вставними словами та словосполученнями і використовувати їх в усному й писемному мовленні; виховувати культуру мовлення, уміння правильно й доречно вживати вставні слова і словосполучення у мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти всебічному розвиткові мовної й мовленнєвої особистості восьмикласників.

Обладнання : схеми, таблиці, дидактичний матеріал, відео, підручник, мультимедійний проектор,презентація

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

1. Слово учителя. Доброго дня друзі, гості. Розпочати наш урок хочеться словами:

Із слова починається людина,

Із мови починається наш рід.

Наша ласкава, мамина, єдина –

Щебече соловейком на весь світ.

Н.Рій

2. Музичне вітання.

І продовженням цих слів вам музичне вітання для налаштувати вас на позитивний настрій на цілий урок.

Відеоролик Н.Дерев`яної «Батьківська мова»

Любі друзі! Сподіваюся, що сьогодні ви зумієте заповнити чисту сторінку нашого уроку глибоким змістом про наше рідне українське слово, застосовуючи вправно свої знання, вмінні, навички. Бо в ній серця насолода і непоборна сила ,що лине з роду в рід .

3. Девіз уроку:

Уважність, чіткість, швидкість!

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ.

  • 1.Слово учителя. Ми завжди шукаємо в житті те, що живить душу і підтримує духовні сили, адже не хлібом єдиним живе людина. «Лицар» української літератури Василь Симоненко радив своїм сучасникам і нащадкам: «В океані рідного народу відкривай духовні острови». А тому ми повинні звертатися до джерел народних традицій і звичаїв повсякчас.

Більше третини днів року в наших предків займали свята. Взимку їх є чимало, але й весною вони також є.

Отже, любі друзі, сьогоднішній наш урок незвичайний. Я запрошую Вас на проводи зими, бо як ми бачимо, вона ніяк не віддасть свої володіння весні. Так, вам не почулося, що ми будемо проводжати зиму. Бо вже пройшов останній місяць зими — лютий, У народі кажуть: «Як лютий не лютуй, а на весну брів не хмур».
Скажіть будь ласка , а хто знає, коли потрібно проводжати зиму?(15 лютого)

Яке народне свято нам у цьому допомога ?( відповіді дітей - Стрітення)

Так. Стрітення.

Зимонька-зима затрималась у наших краях на останок . Треба провести її у далеку путь, і зустріти весну-красну. А допоможуть нам у цьому набуті знання з теми, яку вам пропоную визначити за допомогою ПРИЙОМУ «КРИПТОГРАМА»

  • 2.Прийом «Криптограма»

Завдання : розшифруєте закодовані криптограми за допомогою українського алфавіту та прочитати тему уроку(робота в групах)

В С Т А В Н І С Л О В А

3 22 23 1 3 18 12 22 16 19 3 1

( С Л О В О С П О Л У Ч Е Н Н Я,

22 16 19 3 19 22 20 19 16 24 28 7 18 18 33

Р Е Ч Е Н Н Я).

21 7 28 7 18 18 33

Молодці! Впорались.(Запис теми на дошці)

Шановні друзі, а мету уроку визначимо за допомогою «Наших дій» на урок.

  • 3.Наші дії:

Прийом «Незакінчене речення…»(відповіді учнів прийом «Ланцюжкова реакція»)

Продовж речення:

Ми навчимося…

Ми повторимо і поглибимо…

Ми вдосконалюватимемо вміння…

Зможемо…

Розвинемо уміння…

Станемо уважнішими до…

  • Ø Їх запишемо на квітках , які у вас на партах(записати і скласти)

Отже, на сьогоднішньому уроці ми ознайомимося з відомостями про вставні слова

( словосполучення,реченя); сформуємо загальнопізнавальні вміння знаходити вставні слова і словосполучення в реченнях та визначати їх стилістичну роль у мовленні, правильно інтонувати речення зі вставними словами та словосполученнями, відрізняти їх від речень з однозвучними словами; розвивати творчі вміння складати речення зі вставними словами та словосполученнями; розвивати нашу пунктуаційну грамотність.

(Запис числа та теми у зошиті)

  • 4.Проблемне питання:
  • -Навіщо потрібні вставні слова у нашому мовленні ?

А для того ,щоб відповісти на це проблемне питання ми здійснимо науково-дослідницьку прогулянку в цю систематичну частину мовного парку і будемо працювати над темою «Вставні слова (словосполучення, речення),використовуючи відомості про обряди зимового циклу та свято яке вважалося збереженням ключів від весняних вод, таких потрібних для майбутнього врожаю. Бо цього дня

прокидається від зимової сплячки бабак.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  • 1. Слово учителя. Для того, щоб розпочати урок, хочу почути відповідь на декілька питань . Тож давайте пригадаємо.

- Чи знайоме вам поняття «вставні слова»? (Ця тема вивчалася в 5 класі.)

  • 2.Фронтальне опитування:

– Які слова називаються вставними?(виражають ставлення мовця до мовлення)

– Як виділяються вони в усному мовленні?(за допомогою інтонації)

– Які розділові знаки ставляться в реченнях зі вставними словами (словосполученнями, реченнями)?(коми,дужки,тире – ознайомитеся на сьогоднішньому уроці)

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  • 1.Слово учителя. Три місяці зими з народними святами ведуть дорогою нас в країну знань, де за законами філології живе синтаксис та пунктуація, вони є необхідною умовою загальної грамотності живуть вставні слова.
    Тож давайте попрацюємо над темою нашого уроку. .

Наша церква відзначає Стрітення урочистим богослужінням на 40-вий день після Різдва Христового (15 лютого), бо саме тоді Божа Матір принесла у храм свого первістка Ісуса.
Чому саме так назвали це свято?(Розповідь учениці.)

  • 2.Учень.

Це християнське свято пов'язане із іменем Симеон, (то – праведний чоловік, перекладач Біблії), який засумнівався в пророцтві Ісаї про прихід месії, тобто Ісуса Христа. При єрусалимському храмі жили двоє праведних людей – Симеон і пророчиця Анна. У пам'ять про зустріч побожного Симеона, який спочатку не вірив і прихід Месії з Ісусом Христом назвали свято Стрітення. Його давня назва Зимобор або Громовиця. Воно завершує цикл зимових свят.

  • На Стрітення у церкві освячували воду, що була цілющою, і свічки. Їх називали громічними, тому що запалювали їх під час грому і блискавки. Люди вірили, що вони оберігають від лиха оселю. І я теж запалю стрітенську свічку, і ви зможете побажати собі того, чого найбільше хочете.

(запалює свічку біля ікони)

  • 3.Слово учителя. Діти, чомусь зима у нас хоч і намагається бути інколи розлючена, але вона у нас все ж чогось дуже засмучена, бо напевно її час пройшов. Давайте спробуємо підняти їй настрій своїми знаннями про вставні слова, які ми здобудемо на уроці і цим проведемо зиму, а зустрінемо весну, бо сьогодні 14 березня - свято Преподобної Євдокії, або у народі ,Явдохи. Це ймення означало буквально «життєславна» і звучало як Явдоня. Асоціюється це ім'я з покровительством земної природи і знаменує пробудження життєвої сили землі.

Для цього нам потрібні знати теоретичні відомості про вставні слова.

(перегляд відео про вставні слова «Скрайбінг» + декілька слайдів з презентації)- озвучує учитель.

  • Ø Вставні слова - це такі слова, які виражають ставлення мовця до висловлюваного.

Сяє сонце. НА ЩАСТЯ, сяє сонце!


НА ЖАЛЬ, сяє сонце.

  • Ø Вставні слова можна прибрати з речення.
  • ЗВІСНО, (прибрати)
  • СКОРО КАНІКУЛИ
  • Речення від цього не постраждає
  • Ø Звертаю особливу увагу на те,що в усному мовленні вставні слова вимовляються з особливою інтонацією , яка полягає в пониженні голосу та паузами і більш швидкому проказуванні цих слів, словосполучень, речень порівняно з рештою слів речення.
  • Ø На письмі - звичайно вставні слова відокремлюються комами!

Якщо вставні слова виражають додаткове зауваження чи пояснення, то вони відокремлюються дужками, рідше - тире.

  • Ø Вони не є членами речення:
  • Наприклад:
  • Я, мабуть, дуже щасливий!
  • На щастя, дитина скоро заспокоїлась і затихла .
  • Якщо сім'я обідає і вечеряє разом (а цього треба прагнути), ви не маєте права взяти ложку, доки її не взяли бабуся чи дідусь.
  • Ø Вставні слова діляться на групи.
  • Вони можуть виражати:
  • 1)Упевненість – БЕЗУМОВНО, БЕЗ СУМНІВУ, БЕЗПЕРЕЧНО, ПЕВНА РІЧ.
  • 2)Невпевненість – МОЖЛИВО, МАБУТЬ, СПОДІВАЮСЯ, МОЖЕ.
  • 3)Задоволення, радість – НА ЩАСТЯ, СЛАВА БОГУ, НА РАДІСТЬ, НА ДИВО.
  • 4)Незадоволення, жаль – НА ЖАЛЬ, ЯК НА ЗЛО, НА СОРОМ, ЯК НА БІДУ, ЯК НАВМИСНЕ.
  • 5)Вказують на джерело повідомлення – ПО-МОЄМУ, ПО-ТВОЄМУ, КАЖУТЬ, ЯК ВІДОМО, ЗА СЛОВАМИ…
  • 6)Вказують на послідовність викладу думок – ПО-ПЕРШЕ, ПО-ДРУГЕ, НАРЕШТІ, НАПРИКЛАД, ТАКИМ ЧИНОМ, ОТЖЕ.
  • 7)А також привертають увагу співрозмовника – ЧУЄТЕ, БАЧИШ, ЗВЕРНІТЬ УВАГУ, УЯВИ СОБІ, МІЖ НАМИ КАЖУЧИ, ЗРОЗУМІЙТЕ.
  • Ø За допомогою вставних слів мовець виражає своє ставлення до того, що він повідомляє
  • Ø Але потрібно наголосити, що вставні слова слід відрізняти від однозвучних з ними слів, які є членами речення.
  • Порівняйте:
  • вставні слова
  • Гори, здавалось, стояли тут поруч (О.Гончар)
  • члени речення
  • День здається таким коротким (Ю.Смолич)
  • Ø Запам'ятайте :
  • значення , властиві вставним словам, можуть виражатися й цілими реченнями, які зберігають інтонаційні особливості вставних конструкцій.
  • Наприклад: Ну а ви, я бачу, здружилися (М. Трублаїні).
  • До основного речення вставне речення приєднується за допомогою сполучника або без нього.
  • ¾Для того , щоб закріпити теоретичний матеріал ми пограємо в «Інтелектуальний футбол » - за матеріалом відеофрагменту
  • 3.ПРИЙОМ «ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИЙ ФУТБОЛ»(робота в групах)

Орієнтовні питання:

  • 1)Що виражають вставні слова? (Ставлення мовця до висловлюваного.)
  • 2)Від чого речення не постраждає ?(Якщо вставні слова прибрати з речення)
  • 3)Як в усному мовленні вставні слова вимовляються?( З особливою інтонацією , яка полягає в пониженні голосу та паузами і більш швидкому проказуванні цих слів, словосполучень, речень порівняно з рештою слів речення. )
  • 4)Як виділяються на письмі вставні слова?(Комами, але якщо вставні слова виражають додаткове зауваження чи пояснення, то вони відокремлюються дужками, рідше - тире. )
  • 5)Чи є вставні слова(словосполучення,речення) членами речення? (Не є)
  • 6)На які групи діляться вставні слова? (Упевненість, невпевненість, задоволення, радість, незадоволення, жаль, вказують на джерело повідомлення, привертають увагу співрозмовника )
  • 4. Робота з підручником

Закріпимо знання теоретичним матеріалом із підручника П. 28, с.132-133 та перейдемо до закріплення виконання практичних завдань опираючись на матеріал підручника.

1) Робота з таблицею « Групи вставних слів і сполучень слів за значенням»,

2) Прийом «Кодова робота» (взаємоперевірка) для того , щоб позбавити зиму своїми знаннями сили холоду, бо вже давно чекаємо тепла весни та її чарівних барв.(слайд 4)

Завдання : визначте групу вставних слів,запишіть номер групи

Певна річ, здається, чого доброго,певно, як навмисне, на щастя, на диво, чуєте, наприклад, на жаль, на сором, по-моєму, слава Богу ,як відомо, по-третє, на радість, безперечно,зрозумійте.

1 – упевненість, 2 – невпевненість , 3 – задоволення, 4 – жаль, 5 – незадоволення, 6 – радість, 7 – джерело повідомлення, 8 – послідовність викладу думок, 9 – привертають увагу співрозмовника.

Відповіді (слайд 5)

  • 5.Робота з текстом. Прийом « Віднови текст»

Учитель. Зима зі своїми вірними помічниками ( морозом, хурделицею, сніжинками) не хоче поступатися весні. Вони у нашому тексті заховали вставні слова.

Завдання :все уважно прочитай і на місце пропусків повставляй вставні слова користуючись довідкою( робота в парах)


Зі Стрітенням ... пов'язували передбачення погоди, надії на гарний урожай.
Люди ... щиро вірили, що якою погода буде цього дня, такою виявиться й весна.
... ясна й тиха погода в цей день віщує добрий урожай і роїння бджіл.
... якщо на деревах іній, то зародить добре гречка і картопля.
... багаторічний досвід і мудрість народ вкладав у повір'я ,пов'язані із цим святом.

Довідка: наприклад, кажуть, по-перше, по-друге, напевно, зрештою, на мою думку, таким чином, отже.

Учитель. Діти, а яке ще свято допомагає наблизити прихід весни.

Відповіді учнів(Масляна)
Так, Масляна.
Але це свято не одного дня, а цілого тижня перед великим постом. Його треба провести весело, бо попереду цілих 7 тижнів великого посту та суворих обмежень. Кожен день цього тижня мав свої особливості і звичаї. Вона прийшла до нас не з порожніми руками. Ось її завдання.

  • 7)Прийом «Світлофор»

Завдання :

треба слухаючи визначити вставні слова,словосполучення сигнальними картками. Якщо в реченні ВС немає – червона, якщо є – зелена.

(підготовлений учень)

1.Головна страва на Масляну — млинці зі сметаною, вареники із сиром, гречані млинці на смальці та інша обрядова їжа. 2.Кажуть, нібито ще давні римляни приносили в жертву богу Бахурові ритуальне печиво з тіста — щось подібне до слов'янських млинців. 3.Оладки та млинці — ритуальна страва слов'ян ще з язичницьких часів. 4.Ця обрядова їжа вважається старими людьми необхідною для породіль, хворих людей, нею частували одне одного при народженні дитини, при поминанні померлих. 5.Млинці на Масляну можуть бути різні: і прісні, і солодкі, і з начинкою, і дріжджові

Код : 1- ч, 2 - з, 3 - ч, 4 - ч , 5 - ч .

  • 8)Руханка (слайд 6)

Вправа «Повітряна кулька»

Станьте, заплющте очі, руки підніміть угору, наберіть повітря у легені. Уявіть, що Ви — велика повітряна куля, що наповнена повітрям. Постійте у такій позі 1—2 хвилини, напружуючи усі м'язи тіла. Потім уявіть, що у кульці з'явилася невеличка дірочка. Повільно починайте випускати повітря, одночасно розслаблюючи м'язи тіла: кисті рук, потім — м'язи плечей, шиї, корпусу, ніг тощо. Запам'ятайте свої відчуття у стані розслаблення. Виконуйте вправу ще 2 рази. Ви досягли оптимального емоційного стану релаксації..

  • 9)Доповнення учителя (слайд 3)

Запам'ятайте!(запишіть цю орфограму у зошит)

Щоб правильно виділяти в реченні вставні слова і словосполучення, треба орієнтуватися не тільки на їхні функції (значення), а й на інші ознаки:

  • 1.Тільки вставними бувають, наприклад: по-перше, по-друге, мабуть, щоправда, а втім, отже.
  • 2.Вставні лише всередині речення: однак, одначе, проте.
  • 3.Ніколи не бувають вставними словами і не виділяються комами: ніби, нібито, мовбито, наче, неначе (складні сполучники), все-таки, навіть, майже, адже, якби, от, принаймні, при тому, при цьому, тим часом, до того ж, приблизно, буквально, якраз, між тим, за традицією, у кінцевому підсумку (а не рахунку), як-не-як і деякі інші.
  • ¾Хоч і недуже хоче поступатися зима весні, але 14 березня У народному побуті «Явдохи» це перший день весни Вважалося, що свята Євдокія зберігає ключі від весняних вод, таких потрібних для майбутнього врожаю. Цього дня прокидається від зимової сплячки бабак, виходить на світ, свище три рази, а потім знову лягає на другий бік і так спить аж до Благовіщення. І ми доведемо зимі своїми знаннями , що ми готові зустріти весну та виконаємо вправу…
  • 10) Робота із підручником
  • Виконання вправи 295 ,с.135 (робота біля дошки – 3 речення)

Завдання: спишіть речення розставляючи пропущені розділові знаки. Над вставними словами (сполученнями) скорочено надпишіть , вони виражають чи на що вказують.

  • 1.Того, можливо(невпевненість), не знайду я слова, щоб наш прекрасний оспівати світ.(М.Рильський)
  • 2.І я виходжу в гомін трав і припадаю до сліда, бо, значить(указують на зв'язок думок), хтось мене чекав, а, може(невпевненість), й зараз вигляда.(А.Малишко)
  • 3.За східним звичаєм(указують на джерело повідомлення), гості не сміють відмовлятися від дарунків. Бо то була б господарям образа.(Л.Українка)

ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

  • 1.Слово учителя. Знову повертаючись до наших звичаїв та традицій і у народі починаючи з цього дня, діти ходили по дворах і славили прихід весни, співали закличні веснянки

14 березня наші предки зустрічали весну, виходячи до схід сонця на горби, ставали на воротях або вилазили на дерева і закликали її.

«Жайворонки», «соловейчики» дарувались весні як жертвоприношення.

Але найкращим благовісником весни все-таки були ластівки, що приносили на своїх прудких крилах весняне тепло. Цих пташок вельми шанували, вважаючи божими охоронцями осель.

Ластівки в Україні завжди користувалися особливою шаною та охороною. Вважалося, що руйнувати гніздо ластівки – великий гріх. Як і лелеки, ластівки приносять в оселю, під стріхою якої живуть, затишок і злагоду. А нам вони на своїх крилах принесли на чудовий прийом «Музичну хвилину»

  • 2.Прийом «Музична хвилина»(виступ учнів 8 класу, співають пісню під супровід відеоролика )- робота в групах (слайд 7)

Завдання: прослухавши пісню ви повинні виконати завдання на картках, ввести в текст ВЕСНЯНКИ вставні слова , декілька речень (запис до зошита)

  • 3.Творче завдання(робота в групах)

Виконання вправа 294

Завдання: складіть і запишіть речення , в яких подані слова були б то вставними словами(словосполученнями), то членами речення, але було пов`язане із святом Стрітення – 1 група, а 2 група – із святом Явдохи .

Ввести дані слова у речення :

1 група – Може, видно.
2 група – Правда , на щастя.

Зразок. Треба, виходить, іти на додаткове заняття з алгебри. — З класу виходить гарна дівчина.

VI. Підсумки уроку

  • 1.Проблемне питання:

Повернемось до проблемного запитання.

  • -Навіщо потрібні вставні слова у нашому мовленні ? (учні дають відповідь)
  • 2.Наші дії
  • (явище капілярного змочування: квітки - дії)
  • 3.Слово учителя.

Ми сьогодні гарно попрацювали, але ж не дізналися, хто переміг зима чи весна. Тому, щоб дізнатися скористаємось прийомом «Наші дії», а допоможуть вам у цьому явище капілярного змочування: квіти – наші дії . То хто ж переміг ? Звичайно ,ВЕСНА!


Отож, діти, будемо чекати в гості весну – красну. Ми знаємо , що напередодні Стрітення українські жінки випікали обрядове печиво – жайворонків, давали їх дітям, щоб ті закликали весну, допомогли їй збороти зиму. Я дарую вам нашим гостям цих жайворонків з побажаннями і хочу , щоб вони у вас збільшилися у сотні разів.

VI. Оцінювання.

Оцінювання учнів

3-4 Учні з допомогою вчителя відтворюють основний навчальний матеріал, можуть повторити за зразком певну операцію, дію __________________________________________________________________

5-6 Учні виявляють знання й розуміння основних положень навчального матеріалу. Відповіді їх правильні, але недостатньо осмислені. Вміють застосовувати знання при виконанні завдань за зразком __________________________________________________________________

7-8 Учні застосовують вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, намагаються аналізувати, робити висновки, загалом контролюють власну діяльність. Відповіді їх логічні, хоч і мають неточності_________________________________________________________

9-10 Учні мають повні, глибокі знання, здатні використовувати їх у практичній діяльності, робити висновки, узагальнення __________________________________________________________________

VII. Домашнє завдання(слайд 8)

Всім:

ПАРАГРАФ 28

( теоретичний матеріал) ,

вправа 297.

Бажаючим :

скласти питання до гри «Вірю – не вірю» (за теоретичним матеріалом підручника)

Додаток.

Текст пісні:

Ой ти весно весниця, ой ти весно весно весниця

А ти Василько женися

Там дівчата гуляють, ой там дівчата гуляють

В решето пісні складають

Де взялися журавлі, ай де взялися журавлі

Скинули решето до землі

Ой ти весно весниця, ой ти весно весно весниця

А ти Василько женися

1. Ой вийду я на веснянку а веснянка грязька

Я-ж думала то мій милий – то соломи в'язка 2р.

Запалю я куль соломи, горить не палає

Біжить-біжить Галочка, бо Василь вмирає 2р.

Закопаю горщик каші ще-й живого півня

Щоб на нашу на веснянку збиралося збірня 2р.

Перегра:

2. Весняночка-паняночка, хто-ж по тобі ходить

Ой там Василь тай Галочку за рученьку водить 2р.

Весняночка-паняночка, де-ж ти зимувала

У садочку на пеньочку, сорочку напряла 2р.

Запалю я куль соломи, горить не палає

Біжить-біжить Галочка, бо Василь вмирає 2р.

Ой вийду я на веснянку а веснянка грязька

Я-ж думала то мій милий – то соломи в'язка

-----------------------------------------------------------------

Завдання: перепишіть речення, замість крапок доберіть вставні слова із значенням, указаним у дужках.

1. Весна – це …найкраща пора року (відтінок упевненості).

2. З цим погодяться … всі (відтінок припущення).

3. Весна … днем красна (вказівка на джерело вислову).

4. Скоро зацвітуть сади, але… вночі можливі заморозки ( активізація уваги).

5. … треба підготуватися, щоб вчасно захистити цвіт (зв'язок із попередньою думкою).

6. Пізня весна… дарує сухе погоже літо ( джерело повідомлення).

Перегляд файлу

Урок №

Тема.  ВСТАВНІ СЛОВА І СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ

Мета уроку: ознайомити восьмикласників з відомостями про вставні слова

                    ( словосполучення,реченя); сформувати загальнопізнавальні вміння знаходити вставні слова і словосполучення в реченнях та визначати їх стилістичну роль у мовленні, правильно інтонувати речення зі вставними словами та словосполученнями, відрізняти їх від речень з однозвучними словами; розвивати творчі вміння складати речення зі вставними словами та словосполученнями і використовувати їх в усному й писемному мовленні; виховувати культуру мовлення, уміння правильно й доречно вживати вставні слова і словосполучення у мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти всебічному розвиткові мовної й мовленнєвої особистості восьмикласників.

Обладнання : схеми, таблиці, дидактичний матеріал, відео, підручник, мультимедійний проектор,презентація

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

 

ХІД УРОКУ

 

І.    Організаційний момент

1. Слово учителя. Доброго дня друзі, гості. Розпочати наш урок хочеться словами:

 Із слова починається людина,

Із мови починається наш  рід.

Наша  ласкава, мамина, єдина –

Щебече соловейком на весь світ.

Н.Рій

2. Музичне вітання.

І продовженням цих слів  вам  музичне вітання для налаштувати вас на позитивний настрій на цілий урок.

 Відеоролик Н.Дерев`яної «Батьківська мова»

    Любі друзі! Сподіваюся, що сьогодні ви зумієте заповнити чисту сторінку нашого уроку глибоким змістом про наше рідне українське слово, застосовуючи вправно свої знання, вмінні, навички. Бо   в ній серця насолода і непоборна сила ,що лине з роду в рід .

 

3. Девіз уроку:

Уважність, чіткість, швидкість!

 

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ.

  1.     Слово учителя.  Ми завжди шукаємо в житті те, що живить душу і підтримує духовні сили, адже не хлібом єдиним живе людина. «Лицар» української літератури Василь Симоненко радив своїм сучасникам і нащадкам: «В океані рідного народу відкривай духовні острови». А тому ми  повинні звертатися до джерел народних традицій і звичаїв повсякчас.

    Більше третини днів року в наших предків займали свята. Взимку їх є чимало, але й весною вони також є.

     Отже, любі друзі, сьогоднішній наш урок незвичайний. Я запрошую Вас на проводи зими, бо як ми бачимо, вона ніяк не віддасть свої володіння весні. Так, вам не почулося, що ми будемо проводжати зиму.  Бо вже пройшов  останній місяць зими — лютий, У народі кажуть: «Як лютий не лютуй, а на весну брів не хмур».
    Скажіть будь ласка , а хто знає, коли потрібно проводжати зиму?(15 лютого)

    Яке  народне свято нам у цьому допомога  ?( відповіді дітей - Стрітення)

    Так. Стрітення.

Зимонька-зима затрималась у наших краях на останок . Треба провести її у далеку путь, і зустріти  весну-красну. А допоможуть нам у цьому набуті знання  з теми,  яку вам  пропоную визначити  за допомогою ПРИЙОМУ «КРИПТОГРАМА»

  1. Прийом «Криптограма»

Завдання :  розшифруєте закодовані криптограми  за допомогою українського алфавіту  та прочитати тему уроку(робота в групах)

 

В С  Т  А В Н  І     С  Л  О  В А

3 22 23 1 3 18 12  22 16 19 3 1

 

( С Л  О  В О  С  П  О   Л  У  Ч  Е  Н  Н  Я,

22 16 19 3 19 22 20 19 16 24 28 7 18 18 33

 

Р   Е Ч Е  Н  Н  Я).

21 7 28 7 18 18 33

 

      Молодці! Впорались.(Запис теми на дошці)

 

Шановні друзі, а мету  уроку визначимо за допомогою  «Наших  дій» на урок.

  1. Наші дії:

Прийом «Незакінчене  речення…»(відповіді учнів прийом «Ланцюжкова реакція»)

Продовж  речення:

  •                              Ми навчимося…
  •                              Ми повторимо і поглибимо…
  •                              Ми вдосконалюватимемо вміння…
  •                              Зможемо…
  •                              Розвинемо уміння…
  •                              Станемо уважнішими до…
  • Їх запишемо на квітках , які у вас на партах(записати і скласти)

Отже, на сьогоднішньому уроці ми ознайомимося з відомостями про вставні слова

                    ( словосполучення,реченя); сформуємо загальнопізнавальні вміння знаходити вставні слова і словосполучення в реченнях та визначати їх стилістичну роль у мовленні, правильно інтонувати речення зі вставними словами та словосполученнями, відрізняти їх від речень з однозвучними словами; розвивати творчі вміння складати речення зі вставними словами та словосполученнями; розвивати нашу пунктуаційну грамотність.

(Запис числа та теми у зошиті)

  1. Проблемне питання:
  • Навіщо потрібні вставні слова у нашому мовленні ?

А для того ,щоб відповісти на це проблемне питання ми здійснимо науково-дослідницьку прогулянку в цю систематичну частину мовного парку і будемо працювати над темою «Вставні слова (словосполучення, речення),використовуючи відомості про обряди зимового циклу та свято яке вважалося збереженням  ключів  від весняних вод, таких потрібних для майбутнього врожаю. Бо цього дня

 прокидається від зимової сплячки бабак.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1.  Слово учителя.    Для того, щоб розпочати урок, хочу почути відповідь на декілька питань . Тож давайте пригадаємо.

- Чи знайоме вам поняття «вставні слова»? (Ця тема вивчалася в 5 класі.)

  1. Фронтальне опитування:

– Які слова називаються вставними?(виражають ставлення  мовця до мовлення)

– Як виділяються вони в усному мовленні?(за допомогою інтонації)

– Які розділові знаки ставляться в реченнях зі вставними словами (словосполученнями, реченнями)?(коми,дужки,тире – ознайомитеся на сьогоднішньому уроці)

 

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  1.               Слово учителя. Три місяці зими з народними святами ведуть дорогою нас в країну знань, де за законами філології живе синтаксис та пунктуація, вони  є необхідною умовою загальної грамотності  живуть  вставні    слова.
                  Тож давайте попрацюємо над темою нашого уроку. .

Наша церква відзначає Стрітення урочистим богослужінням на 40-вий день після Різдва Христового (15 лютого), бо саме тоді Божа Матір принесла у храм свого первістка Ісуса.
Чому саме так назвали це свято?(Розповідь учениці.)

  1. Учень.  

Це християнське свято пов’язане із іменем Симеон, (то – праведний чоловік, перекладач Біблії), який засумнівався в пророцтві Ісаї про прихід месії, тобто Ісуса Христа. При єрусалимському храмі жили двоє праведних людей – Симеон і пророчиця Анна. У пам’ять про зустріч побожного Симеона, який спочатку не вірив і прихід Месії з Ісусом Христом назвали свято Стрітення. Його давня назва Зимобор або Громовиця. Воно завершує цикл зимових свят.

На Стрітення у церкві освячували воду, що була цілющою, і свічки. Їх називали громічними, тому що запалювали їх під час грому і блискавки. Люди вірили, що вони оберігають від лиха оселю. І я теж запалю стрітенську свічку, і ви зможете побажати собі того, чого найбільше хочете.

(запалює свічку біля ікони)

  1. Слово учителя.  Діти, чомусь зима у нас хоч і намагається бути інколи розлючена, але вона у нас все ж чогось дуже засмучена, бо напевно її час пройшов. Давайте спробуємо підняти їй настрій своїми знаннями про вставні слова, які ми здобудемо на уроці і цим проведемо зиму, а зустрінемо весну, бо сьогодні 14 березня - свято Преподобної Євдокії, або у народі ,Явдохи. Це ймення означало буквально «життєславна» і звучало як Явдоня. Асоціюється це ім'я з покровительством земної природи і знаменує пробудження життєвої сили землі.

 

      Для  цього  нам потрібні знати теоретичні відомості про вставні слова.

(перегляд відео про вставні слова «Скрайбінг» + декілька слайдів з презентації)- озвучує  учитель.

  • Вставні слова - це такі слова, які виражають ставлення мовця  до висловлюваного.

 

Сяє сонце.                     НА ЩАСТЯ, сяє сонце!

 

 

                                     НА ЖАЛЬ, сяє сонце.

 

  • Вставні слова можна прибрати з речення.

 

ЗВІСНО, (прибрати)

СКОРО КАНІКУЛИ

 

Речення від цього не постраждає

 

  • Звертаю особливу увагу на те,що в усному мовленні вставні слова вимовляються з особливою інтонацією , яка полягає в пониженні голосу та  паузами і більш швидкому проказуванні цих слів, словосполучень, речень порівняно з рештою слів речення.

 

  • На  письмі - звичайно вставні слова відокремлюються комами!

Якщо вставні слова виражають додаткове зауваження чи пояснення, то вони відокремлюються дужками, рідше - тире.

 

  • Вони не є членами речення:

 

Наприклад:

 Я, мабуть, дуже щасливий!

На щастя, дитина скоро заспокоїлась і затихла .

Якщо сім'я обідає і вечеряє разом (а цього треба прагнути), ви не маєте права взяти ложку, доки її не взяли бабуся чи дідусь.

 

  • Вставні слова діляться на групи.

Вони можуть виражати:

 

  1. Упевненість – БЕЗУМОВНО, БЕЗ СУМНІВУ, БЕЗПЕРЕЧНО, ПЕВНА РІЧ.
  2. Невпевненість – МОЖЛИВО, МАБУТЬ, СПОДІВАЮСЯ, МОЖЕ.
  3. Задоволення, радість – НА ЩАСТЯ, СЛАВА БОГУ, НА РАДІСТЬ, НА ДИВО.
  4. Незадоволення, жаль – НА ЖАЛЬ, ЯК НА ЗЛО, НА СОРОМ, ЯК НА БІДУ, ЯК НАВМИСНЕ.
  5. Вказують на джерело повідомлення – ПО-МОЄМУ, ПО-ТВОЄМУ, КАЖУТЬ, ЯК ВІДОМО, ЗА СЛОВАМИ…
  6. Вказують на послідовність викладу думок – ПО-ПЕРШЕ, ПО-ДРУГЕ, НАРЕШТІ, НАПРИКЛАД, ТАКИМ ЧИНОМ, ОТЖЕ.
  7. А також привертають увагу співрозмовника – ЧУЄТЕ, БАЧИШ, ЗВЕРНІТЬ УВАГУ, УЯВИ СОБІ, МІЖ НАМИ КАЖУЧИ, ЗРОЗУМІЙТЕ.

 

 

  • За допомогою вставних слів мовець виражає своє ставлення до того, що він повідомляє

 

  • Але потрібно наголосити, що вставні слова слід відрізняти від однозвучних з ними слів, які є членами речення.

Порівняйте:

вставні слова

Гори, здавалось, стояли   тут поруч (О.Гончар) 

члени речення

День здається таким коротким (Ю.Смолич)

 

  • Запам’ятайте :

значення , властиві вставним словам,  можуть виражатися й цілими реченнями, які зберігають інтонаційні особливості вставних конструкцій.

Наприклад: Ну а ви, я бачу, здружилися (М. Трублаїні).

До основного речення вставне речення приєднується за допомогою сполучника або без нього.

 

  • Для того , щоб закріпити теоретичний матеріал ми пограємо в «Інтелектуальний  футбол » - за матеріалом відеофрагменту

 

  1. ПРИЙОМ «ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИЙ ФУТБОЛ»(робота в групах)

Орієнтовні питання:

  1. Що виражають вставні слова? (Ставлення мовця  до висловлюваного.)
  2. Від чого речення не постраждає ?(Якщо вставні слова прибрати з речення)
  3. Як в усному мовленні вставні слова вимовляються?( З особливою інтонацією , яка полягає в пониженні голосу та  паузами і більш швидкому проказуванні цих слів, словосполучень, речень порівняно з рештою слів речення. )
  4. Як виділяються на  письмі вставні слова?(Комами, але якщо вставні слова виражають додаткове зауваження чи пояснення, то вони відокремлюються дужками, рідше - тире.  )
  5. Чи  є вставні слова(словосполучення,речення) членами речення? (Не є)
  6. На які групи діляться вставні слова? (Упевненість, невпевненість, задоволення, радість, незадоволення, жаль, вказують на джерело повідомлення,  привертають увагу співрозмовника )

 

  1.  Робота з підручником

Закріпимо знання  теоретичним матеріалом із  підручника П. 28, с.132-133 та перейдемо до закріплення виконання практичних завдань опираючись на матеріал підручника.

 

1) Робота з таблицею « Групи вставних слів і сполучень слів за значенням»,

2) Прийом «Кодова робота» (взаємоперевірка) для того , щоб позбавити зиму своїми знаннями сили холоду, бо вже давно чекаємо тепла весни та її чарівних барв.(слайд 4)

 

Завдання : визначте групу вставних слів,запишіть  номер групи

Певна річ, здається, чого доброго,певно, як навмисне, на щастя, на диво, чуєте, наприклад, на жаль, на сором, по-моєму, слава Богу ,як відомо, по-третє, на радість, безперечно,зрозумійте.

 

1 – упевненість, 2 – невпевненість , 3 – задоволення, 4 – жаль, 5 – незадоволення, 6 – радість, 7 – джерело повідомлення, 8 – послідовність викладу думок, 9 – привертають  увагу співрозмовника.

 

Відповіді (слайд 5)

 

  1. Робота  з текстом. Прийом  « Віднови текст»

Учитель. Зима зі своїми вірними помічниками ( морозом, хурделицею, сніжинками) не хоче поступатися весні. Вони у нашому тексті заховали вставні слова.

Завдання :все уважно прочитай і на місце пропусків  повставляй  вставні слова користуючись довідкою( робота в парах)


     Зі Стрітенням ... пов’язували передбачення погоди, надії на гарний урожай.
Люди ... щиро вірили, що якою погода буде цього дня, такою виявиться й весна.
... ясна й тиха погода в цей день віщує добрий урожай і роїння бджіл.
... якщо на деревах іній, то зародить добре гречка і картопля.
... багаторічний досвід і мудрість народ вкладав у повір’я ,пов’язані із цим святом.

 

Довідка: наприклад, кажуть, по-перше, по-друге, напевно, зрештою, на мою думку, таким чином, отже.
 

Учитель. Діти, а яке ще свято допомагає наблизити прихід весни.

Відповіді учнів(Масляна)
Так,  Масляна.
    Але це свято не одного дня, а цілого тижня перед великим постом. Його треба провести весело, бо попереду цілих 7 тижнів великого посту та суворих обмежень. Кожен день цього тижня мав свої особливості і звичаї. Вона прийшла до нас не з порожніми руками. Ось її завдання.

 

  1. Прийом «Світлофор»

Завдання :

 треба слухаючи визначити вставні слова,словосполучення сигнальними картками. Якщо в реченні ВС немає – червона, якщо є – зелена.

(підготовлений учень)

 

1.Головна страва на Масляну — млинці зі сметаною, вареники із сиром, гречані млинці на смальці та інша обрядова їжа. 2.Кажуть, нібито ще давні римляни приносили в жертву богу Бахурові ритуальне печиво з тіста — щось подібне до слов'янських млинців. 3.Оладки та млинці — ритуальна страва слов'ян ще з язичницьких часів. 4.Ця обрядова їжа вважається старими людьми необхідною для породіль, хворих людей, нею частували одне одного при народженні дитини, при поминанні померлих. 5.Млинці на Масляну можуть бути різні: і прісні, і солодкі, і з начинкою, і дріжджові

 

Код : 1- ч, 2 - з, 3 - ч, 4 - ч , 5 - ч .

  1. Руханка (слайд 6)

Вправа «Повітряна кулька»

Станьте, заплющте очі, руки підніміть угору, наберіть повітря у легені. Уявіть, що Ви — велика повітряна куля, що наповнена повітрям. Постійте у такій позі 1—2 хвилини, напружуючи усі м'язи тіла. Потім уявіть, що у кульці з'явилася невеличка дірочка. Повільно починайте випускати повітря, одночасно розслаблюючи м'язи тіла: кисті рук, потім — м'язи плечей, шиї, корпусу, ніг тощо. Запам'ятайте свої відчуття у стані розслаблення. Виконуйте вправу ще 2 рази. Ви  досягли оптимального емоційного стану релаксації..

 

  1. Доповнення учителя (слайд 3)

Запам’ятайте!(запишіть цю орфограму у зошит)

Щоб правильно виділяти в реченні вставні слова і словосполучення, треба орієнтуватися не тільки на їхні функції (значення), а й на інші ознаки:

 

  1. Тільки вставними бувають, наприклад: по-перше, по-друге, мабуть, щоправда, а втім, отже.

 

  1. Вставні лише всередині речення: однак, одначе, проте.

 

  1. Ніколи не бувають вставними словами і не виділяються комами: ніби, нібито, мовбито, наче, неначе (складні сполучники), все-таки, навіть, майже, адже, якби, от, принаймні, при тому, при цьому, тим часом, до того ж, приблизно, буквально, якраз, між тим, за традицією, у кінцевому підсумку (а не рахунку), як-не-як і деякі інші.

 

  •                 Хоч і недуже хоче поступатися зима весні, але 14 березня У народному побуті «Явдохи» це перший день весни Вважалося, що свята Євдокія зберігає ключі від весняних вод, таких потрібних для майбутнього врожаю. Цього дня прокидається від зимової сплячки бабак, виходить на світ, свище три рази, а потім знову лягає на другий бік і так спить аж до Благовіщення. І ми доведемо зимі своїми знаннями , що ми готові зустріти весну та виконаємо вправу…
  1.                      Робота із підручником

Виконання вправи 295 ,с.135 (робота біля дошки – 3 речення)

Завдання: спишіть речення розставляючи пропущені розділові знаки. Над вставними словами (сполученнями) скорочено надпишіть , вони виражають чи на що вказують.

  1. Того, можливо(невпевненість), не знайду я слова, щоб наш прекрасний оспівати світ.(М.Рильський)
  2. І я виходжу в гомін трав і припадаю до сліда, бо, значить(указують на зв'язок думок), хтось мене чекав,  а, може(невпевненість), й зараз вигляда.(А.Малишко)
  3. За східним звичаєм(указують на джерело повідомлення), гості не сміють відмовлятися від дарунків. Бо то була б господарям образа.(Л.Українка)

 

ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

  1. Слово учителя. Знову повертаючись  до наших звичаїв та традицій і у народі починаючи з цього дня, діти ходили по дворах і славили прихід весни, співали закличні веснянки

 

14 березня наші предки зустрічали весну, виходячи до схід сонця на горби, ставали на воротях або вилазили на дерева і закликали її. 

«Жайворонки», «соловейчики» дарувались весні як жертвоприношення.

Але найкращим благовісником весни  все-таки були ластівки, що приносили на своїх прудких крилах весняне  тепло. Цих пташок вельми шанували, вважаючи божими охоронцями осель.

Ластівки в Україні завжди користувалися особливою шаною та охороною. Вважалося, що руйнувати гніздо ластівки – великий гріх. Як і лелеки, ластівки приносять в оселю, під стріхою якої живуть, затишок і злагоду. А нам  вони на своїх крилах принесли на чудовий прийом «Музичну хвилину»

 

 

  1. Прийом «Музична хвилина»(виступ учнів 8 класу, співають пісню під супровід відеоролика )- робота в групах (слайд 7)

Завдання: прослухавши пісню ви повинні виконати завдання на картках, ввести в текст ВЕСНЯНКИ вставні слова , декілька речень (запис до зошита)

 

  1. Творче завдання(робота в групах)

Виконання вправа  294

Завдання: складіть і запишіть речення , в яких подані слова були б то вставними словами(словосполученнями), то членами речення, але було пов`язане із святом Стрітення – 1  група, а  2 група –  із святом   Явдохи .

 

Ввести дані слова у речення :

1 група – Може, видно.
2 група – Правда , на щастя.

 

Зразок. Треба, виходить, іти на додаткове заняття з алгебри. — З класу виходить гарна дівчина.

 

 

VI.  Підсумки уроку

  1. Проблемне питання:

Повернемось до проблемного запитання.

  • Навіщо потрібні вставні слова у нашому мовленні ? (учні дають відповідь)

 

  1. Наші дії

(явище капілярного змочування: квітки - дії)

 

  1. Слово учителя.

Ми сьогодні гарно попрацювали, але ж не дізналися, хто переміг зима чи весна. Тому, щоб дізнатися скористаємось прийомом «Наші дії», а допоможуть вам у цьому явище капілярного змочування: квіти – наші  дії . То хто ж переміг ? Звичайно ,ВЕСНА!


     Отож, діти, будемо чекати в гості весну – красну. Ми знаємо , що напередодні Стрітення українські жінки випікали обрядове печиво – жайворонків, давали їх дітям, щоб ті закликали весну, допомогли їй збороти зиму. Я дарую вам нашим гостям цих жайворонків з побажаннями і хочу , щоб вони у вас збільшилися у сотні разів.

 

VI. Оцінювання.

Оцінювання учнів

3-4    Учні з допомогою вчителя відтворюють основний навчальний матеріал, можуть повторити за зразком певну операцію, дію __________________________________________________________________

5-6     Учні виявляють знання й розуміння основних положень навчального матеріалу. Відповіді їх правильні, але недостатньо осмислені. Вміють застосовувати знання при виконанні завдань за зразком __________________________________________________________________

7-8     Учні застосовують вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, намагаються аналізувати, робити висновки, загалом контролюють власну діяльність. Відповіді їх логічні, хоч і мають неточності_________________________________________________________

9-10    Учні мають повні, глибокі знання, здатні використовувати їх у практичній діяльності, робити висновки, узагальнення __________________________________________________________________

 

VII. Домашнє завдання(слайд 8)

Всім:

ПАРАГРАФ 28

( теоретичний матеріал) ,

вправа 297.

Бажаючим :

скласти питання до гри «Вірю – не вірю» (за теоретичним матеріалом підручника)

 

 

 

 

 

Додаток.

 

 

 

Текст пісні:

Ой ти весно весниця, ой ти весно весно весниця

А ти Василько женися

Там дівчата гуляють, ой там дівчата гуляють

В решето пісні складають

Де взялися журавлі, ай де взялися журавлі

Скинули решето до землі

Ой ти весно весниця, ой ти весно весно весниця

А ти Василько женися

 

1. Ой вийду я на веснянку а веснянка грязька

Я-ж думала то мій милий – то соломи в’язка 2р.

Запалю я куль соломи, горить не палає

Біжить-біжить Галочка, бо Василь вмирає 2р.

Закопаю горщик каші ще-й живого півня

Щоб на нашу на веснянку збиралося збірня 2р.

Перегра:

2. Весняночка-паняночка, хто-ж по тобі ходить

Ой там Василь тай Галочку за рученьку водить 2р.

Весняночка-паняночка, де-ж ти зимувала

У садочку на пеньочку, сорочку напряла 2р.

Запалю я куль соломи, горить не палає

Біжить-біжить Галочка, бо Василь вмирає 2р.

 

Ой вийду я на веснянку а веснянка грязька

Я-ж думала то мій милий – то соломи в’язка

-----------------------------------------------------------------

Завдання: перепишіть речення, замість крапок доберіть вставні слова із значенням, указаним у дужках.

1. Весна – це …найкраща пора року (відтінок упевненості).

2. З цим погодяться … всі (відтінок припущення).

3. Весна … днем красна (вказівка на джерело вислову).

4. Скоро зацвітуть сади, але… вночі можливі заморозки ( активізація уваги).

5. … треба підготуватися, щоб вчасно захистити цвіт (зв'язок із попередньою думкою).

6. Пізня весна дарує сухе погоже літо ( джерело повідомлення).

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Ильяшенко Анна
Додано
17 жовтня 2018
Переглядів
4573
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку