Розпорядок дня. Як зберегти й зміцнити здоров'я та ще й забезпечити високу працездатність упродовж навчання в школі?Для цього потрібно навчитися раціонально розподіляти час активної діяльності та відпочинку. Це допоможе встигати вчитися в школі й удома, менше втомлюватися, привчитися до порядку. Для цього насамперед потрібно пам'ятати про розпорядок дня — правильне чергування праці та відпочинку, достатній сон, раціональне харчування, регулярні прогулянки. Як саме розпорядок дня допомагає зберегти здоров’я? Якщо їсти, спати, виконувати гігієнічні процедури, фізичні вправи в один і той самий час, організм рівномірно навантажується, витрачені сили швидше й повніше відновлюються, менше відчувається втома. Основними елементами режиму дня школяра є: навчальні заняття в школі й удома, активний відпочинок із максимальним перебуванням на свіжому повітрі, регулярне та корисне харчування, повноцінний сон, відвідування гуртків, допомога батькам.
Українська народна мудрість говорить: «Згаяного часу й конем не доженеш». Щоб правильно розподілити свій час, потрібно зрозуміти, де саме ви його втрачаєте. Для цього в спеціальний зошит протягом місяця докладно записуйте свої щоденні справи. Розподіліть їх у чотири колонки: у першу колонку записуйте найважливіші справи, які потребують термінового виконання; у другу — важливі, але які можна зробити пізніше; у третю — не дуже важливі й, нарешті, у четверту — справи, які можуть трохи почекати. Потім проаналізуйте, скільки часу ви витратили на всі ці справи, складіть план і почніть поетапно його здійснювати.
Як правильно виконувати домашні завдання. Не забувайте: найкращий відпочинок — зміна діяльності. Повернувшись із школи, ви повинні пообідати й обов'язково відпочити приблизно 1-1,5 год. Краще в цей час не читати книжок і не дивитися телевізора. Можна трохи поспати. Оптимальний час для підготовки уроків — період між 15-ю і 17-ю годинами. У цей час інформація засвоюється найкраще. Починати виконувати домашнє завдання бажано з легших предметів, переходячи до складніших. Максимальна тривалість періоду працездатності становить 30-40 хв, після чого потрібно 15 хв відпочити. Можна зробити кілька фізичних вправ під музику. Під час підготовки уроків вас нічого не повинно відволікати: ні телефон, ні телевізор, ні радіо, ні розмови. Коли вчите щось напам'ять, промовляйте вголос: це розвиває слухову пам'ять. Час, відведений на виконання домашніх завдань, у 8-9 класах — 3,5 год. Тривалість сну в 13-14 років — 9-10 год на добу. Тривалість перебування на свіжому повітрі — 2-2,5 год. Деякі неважкі форми домашніх завдань можна використовувати як відпочинок: розфарбовування контурних карт і різні творчі роботи.
Пам'ятайте про самопочуття та здоров'я. У вашому житті має бути все точно розподілено: тривалість навчальних занять у школі й удома, прогулянки, регулярність харчування, сон, чергування праці та відпочинку. Коли людина дотримується правильного ритму життя, у неї виробляються певні звички й кожна попередня діяльність стає «сигналом» для подальшої. Це допомагає організму легко й швидко переключатися з одного виду діяльності на інший. Звичний ритм життя може порушити погане самопочуття. Як тоді бути? Чи змінювати розпорядок, чи продовжувати його дотримуватися? Насамперед повідомте про свій стан близьких людей. Обов'язково відпочиньте. Може, це дається взнаки перевтома (організм утомлюється й не встигає відновити сили). Прислухайтеся до порад батьків і близьких людей і на певний час змініть свій розпорядок.
Здібності людини та важливість налаштування на успіх. Здібності — це особливості людини, що є необхідною умовою її успіху. Успіх — це позитивний наслідок будь-якої роботи або справи. Якщо ви прагнете досягти бажаної мети в житті, постійно пам'ятайте про те, що успіх — це труд, помножений на терплячість, тобто це безперервна праця. Ви вже знаєте, що в кожного з вас є свої індивідуальні та психологічні особливості — здібності, які відрізняють вас один від одного. Кожна людина має здібності до певного виду діяльності. Провідну роль у розвитку здібностей відіграють умови життя, прагнення до навчання, освіта та виховання. Ви, мабуть, також замислювалися над запитанням: «Чи є в мене здібності?» Звичайно, є. Здібності формуються й розвиваються в тій діяльності, у якій люди можуть їх застосувати. Людина, байдужа до будь-якої праці, бездіяльна, зазвичай не виявляє здібностей. Одних лише здібностей не достатньо, щоб досягти успіху. Потрібна щоденна наполеглива праця, рішучість, ініціативність, напруження сил. Багато хто вважає, що успішним людям усе дається легко й просто, без особливого напруження. Однак це не так. Для досягнення своєї мети потрібне тривале наполегливе навчання й велика копітка праця. Зазвичай запорукою успіху є віра у свої можливості, бажання перемагати в усіх справах, виняткова працездатність і працьовитість..
Що допоможе подолати бар'єри в навчанні?До основних психічних властивостей людини, що допоможуть подолати перешкоди в навчанні, належать: воля, мотиви, дисциплінованість, самовладання, рішучість, терпіння тощо. Воля — це здатність людини керувати своїми діями та вчинками. Вона виражається в умінні подолати перешкоди, які виникли на шляху до досягнення мети, здатності підкоряти свої бажання вимогам обов'язку, умінні долати почуття невпевненості, сумнівів і страху. Мотивація — це те, що знаходиться в людини «всередині». Якщо людина вмотивована, її задоволення від роботи може дати якісний результат. Мотив — це відповідь на запитання, чому людина хоче досягти поставленої мети. Дисциплінованість — це якість, яка забезпечує моральну спрямованість поведінки, що виявляється в здатності виконувати всі вимоги моралі й загальнолюдських правил, це готовність докласти всіх зусиль та енергії для виконання поставленого завдання. Самовладання — уміння за будь-яких умов керувати своєю розумовою діяльністю, почуттями та вчинками. Це основа сміливості, подолання страху в критичній ситуації. Рішучість — здатність швидко оцінювати ситуацію, приймати рішення й виконувати їх. Наполегливість — здатність довго й цілеспрямовано втілювати в життя прийняте рішення. Терпіння — активне й цілеспрямоване подолання труднощів.
Умови успішного навчання. Для вас найголовніше завдання — учитися. Мабуть, кожен із вас мріє мати хорошу професію, стати успішним, досягти чогось у житті. А для цього треба докласти неабияких зусиль. Вам потрібні міцні знання, щоб потім завдяки їм отримувати й моральне, і матеріальне задоволення від життя. Адже освіта — це фундамент вашого майбутнього.
Роль відчуття та сприйняття. Завдяки відчуттям ми пізнаємо окремі якості та властивості предметів і явищ. Контактуючи з навколишнім світом, людина отримує інформацію про певні властивості та якості, притаманні тим чи іншим об'єктам або явищам. Сприйняття відіграє важливу роль у засвоєнні навчального матеріалу та спілкуванні. Виокремлюють три типи сприйняття інформації: • зоровий; • слуховий; • руховий, або кінестетичний. Дуже важливо кожному з вас знати й уміти застосовувати свій спосіб сприйняття.
Значення уваги. Увага — це зосередженість психічної діяльності на якомусь визначеному об'єкті або дії, спроможність утримувати цей об'єкт у полі зору певний час і свідомо обробляти інформацію. Будь-яка діяльність людини потребує зосередженості та спрямованості. Неодмінною умовою будь-якої діяльності є увага. Зосередженість і спрямованість свідомості виражається в тому, що з безлічі предметів довкола людини вона вибирає тільки якийсь один, а інших не помічає. Згодом можуть бути вибрані й інші предмети, і вони стануть центром уваги, відображатимуться у свідомості чітко й виразно. У цьому виявляється вибірковий характер уваги.
Запам'ятайте!Щоб досягти чогось у будь-якій галузі, потрібно вчитися керувати своєю увагою. Що сильніша вона, то більше людина помічає в житті, у навколишньому світі та глибше проникає в суть явищ. Чи можна навчитися бути уважним? Науковці запевняють, що кожен може бути уважним, але не кожен уміє бути ним. Без цілеспрямованої стійкої уваги неможлива жодна серйозна робота.
Особливості уваги. Розрізняють увагу: мимовільну, довільну й післядовільну. Увага, яка виникає без будь-якого наміру й без заздалегідь поставленої мети з нашого боку, називається мимовільною, або ненавмисною. Увага, що виникає внаслідок свідомо поставленої мети, називається довільною, або навмисною. Післядовільна увага поєднує деякі ознаки довільної і мимовільної уваги. Так вона називається тому, що виникає на основі довільної уваги й після неї. Довільна та мимовільна увага тісно пов'язані між собою, довільна може змінюватися мимовільною, а мимовільна — довільною. Увага — це вміле поєднання довільної та післядовільної уваги, уміння, коли потрібно, активно включати довільну увагу, необхідну для роботи.
Значення мислення та уяви. Думати й мислити — це психічна робота мозку. Мислення складається з думок. Коли ви думаєте, це означає, що ви мислите. Вичерпні знання про внутрішні, невідчутні властивості й ознаки предметів дійсності, безпосередньо не відображеної у відчуттях і сприйманні сутності, людина отримує за допомогою мислення. На основі відчуття та сприймання людина отримує різноманітну інформацію про зовнішні властивості й ознаки предметів, яка фіксується в її свідомості у формі звукових, просторових, часових, смакових, дотикових та інших проявів. Проте такої інформації людині для пізнання не достатньо. Думати — не завжди легко. Думки можуть бути не лише правильними, а й хибними, неправильними. Тому наше завдання — навчитися правильно мислити. Значення мислення в житті людини полягає в тому, що воно дає можливість наукового пізнання світу, передбачення й прогнозування розвитку подій, практичного опанування закономірностей дійсності, підпорядкування їх своїм потребам та інтересам. Уява — це здатність до створення нових образів. Це вміння помічати властивості предметів і переносити їх з одного предмета на інший, по-новому комбінуючи. Уява потрібна всім. Усяка творча діяльність забезпечується уявою, яка є самостійною системою створення нових образів. Пізнаючи, людина не лише сприймає те, що на неї впливає певної миті, а й уявляє те, що на неї не впливало раніше. Життя вимагає від людини створення образів і таких предметів, яких вона ще не сприймала, уявлення подій, свідком яких вона ще не була, передбачення наслідків своїх дій і вчинків, програмування наслідків власної діяльності тощо. Уява тісно пов'язана з мисленням, вона притаманна кожній людині.
Як розвинути мислення?Розвивати мислення — означає насичувати свій розум знаннями. Знань неможливо набути без зусиль думки, без розумової праці. Мислення починається із запитання. Тому вчіться ставити запитання до кожної події, явища тощо. Помічати в предметі або явищі кілька найбільш явних ознак — це властивість розуму. Це вміння бачити можна тренувати в іграх на кмітливість, у вирішенні різних логічних завдань і головоломок. Виконуйте завдання на порівняння, кмітливість і логіку. Беріть участь у дискусіях, вирішуйте нестандартні завдання.
Кроки до успіху. Щодня ви дізнаєтеся багато нового, ваші знання збагачуються. Пам'ять зберігає ці знання. Без знань неможливо ні плідно працювати, ні успішно навчатися. Будь-яка діяльність людини потребує зосередженості та спрямованості. Тому важливо розвивати пам'ять, мислення й увагу. Прислухайтеся до порад, що допоможуть вам удосконалити себе та досягти успіхів у навчанні.