Хто се ? чий голос щоночі просить : «Хлібця! Хлібчика дай, мамо, матусю, ненечко! Крихітку хлібця.» Хто водить за мною запалими очима – криницями, очима, у яких перелилися всі страждання, муки й скорботи роду людського, і розпинає душу мою на хресті всевишньої печалі? Чий це мільйоноголосий стогін у мені? Хто щоночі бутить, стогне, квилить, плаче і веде у холодну ріку, де розлилися не води, а сльози мого народу? У ній ні дна, ні берегів …
Епіграф уроку Хто се ? чий голос щоночі просить : «Хлібця! Хлібчика дай, мамо, матусю, ненечко! Крихітку хлібця.» Хто водить за мною запалими очима – криницями, очима, у яких перелилися всі страждання, муки й скорботи роду людського, і розпинає душу мою на хресті всевишньої печалі? Чий це мільйоноголосий стогін у мені? Хто щоночі бутить, стогне, квилить, плаче і веде у холодну ріку, де розлилися не води, а сльози мого народу? У ній ні дна, ні берегів …
На сьогоднішньому уроці ми сформуємо уявлення про причини Голодомору як геноциду українського народу, його масштаби та наслідки. Упродовж заняття ми повинні виконати наступні завдання:ознайомившись з матеріалами різних джерел: документами, спогадами очевидців, визначати причини, масштаби та наслідки голоду 1932-1933рр.;розвивати вміння аналізувати та співзіставляти історичні факти, прослідковувати причинно-наслідкові зв’язки між подіями, критично оцінювати історичні факти, висловлювати власне судження на основі наданої інформації; усвідомити масштаби трагедії народу через трагедію окремої людини того часу;виховувати почуття патріотизму, шанобливе ставлення до невинних жертв Голодомору.
1. Соціально-економічне становище селянського господарства у 20-30роках ХХ ст. На сьогоднішньому уроці ми повинні замислитися , що ж відбулося в Україні на початку 20-30 – х років , що призвело до глобальної трагедії, чи були об’єктивні причини , що робили неминучою смерть мільйонів людей.
1) Як називається економічна політика радянської держави в період громадянської війни?2) Що складало її суть у сільському господарстві?3) Що таке НЕП? Коли було прийнято цю політику? Які зміни відбулися в сільському господарстві? Що дали ці зміни сільському господарству?4) Що таке кооперація? В чому її перевага? Які види кооперації існували?
Україна була основним постачальником хліба. Звернемося до фактів, що підтверджують цю думку: український хліб становив 1922 -1923 рр. - 30 , 5 %1924 -1925 рр. - 40 , 8 %1925 -1926 рр. - 76 % 1926 -1927 рр. - 45 , 9 % заготовленого союзними відомствами хліба . Чому заготівля хліба знизилася в1926 – 1927рр.?
Вислови політичних діячів, простих людей про Голодомор в Україні.прем’єр – міністр Франції Ерріо « .. в Україні люди живуть чудово»;В . Молотов « .. у ряді районів унаслідок помилок , допущених під час хлібозаготівель, утворилося важке харчове становище»;Село Коритне, невідомий автор « Нам би тільки дочекатися нового врожаю, а там подивимося, хто буде господарем хліба. Ми не будемо більше дурнями, якими були у минулому році »;Лист учнів Печерської школи на Вінниччині « Ми, учні, просимо у Вас допомоги , бо ми пропадаємо з голоду. Нам треба вчитися, а ми з голоду не можемо по світі ходити … Ми віримо, що Радянська влада нам допоможе і спасе нас від голодної смерті. »
Голодомор 1932-1933рр. – геноцид українського народу. Голодомор допоміг подолати опір українського селянства колективізації. А у психології відтоді сталися значні зміни, що знайшли відображення у формулі покірності: «аби не було війни та голоду …», у психіку було закладено генетичне почуття страху. Смерть стала звичною, втратила свою трагічність. І вже не була ні лихом, ні горем. Люди сприймали її як порятунок від мук. Голод 1932 -1933 рр. став трагедією, масштаби якої неможливо осягнути, голод травмував націю, залишивши на тілі глибокі соціальні, психологічні та демографічні шрами, які вона носить до сьогодні. Тож нехай ця гірка правда, народжена після десятиліть безмовства, ляже наріжним каменем у підмурівок всенародного пам’ятника трагічної історії українського народу. Нехай багатомільйонні жертви голодомору стануть об’єднуючими факторами для становлення дійсно незалежної повноцінної держави – України.