Мета: визначити місце Ш. Бодлера в літературному процесі кінця 19- поч.20 ст., його зв'язок з романтизмом і модернізмом; вдосконалювати навички аналізу поетичного твору, виразного читання поезії; виховувати любов до літератури.
Вірші у прозі Чужоземець Що любиш ти більше всього на світі, чужоземець, скажи, - отця, матір, сестру, брата? - У мене немає ні отця, ні матери, ні сестри, ні брата. - Друзів? - Ви вимовили слово, сенс якого до цього дня залишається мені невідомим. - Батьківщину? - Я не знаю, на якій широті вона розташована. - А красу? - Я полюбив би її охоче, - божественну і безсмертну. - Можливо, золото? - Я ненавиджу його, як ви ненавидите Бога. - Що ж любиш ти, дивний чужоземець? - Я люблю хмари... хмари, що пливуть там, у вишині... чудові хмари!
Кроки по життю Бодлера Смерть батька Нерівний шлюб між Жозефом Франсуа Бодлером(62р) та Кароліною (27р) “Зрада” матері з Жаком Опіком (39р) Інтернат при ліонському Королівському Колежі Заморська подорож з поверненням Зустріч зі статисткою одного з паризьких театрів Жанною Дюваль Офіційна опіка над Шарлем Бодлером 1848р- Французька революція – на барикадах 1857р - вершина у творчості, рік смерті вітчима, суд над збіркою “Квіти зла” Тяжка хвороба Параліч (помирав 14міс) Цвинтар Монпарнас
Композиційна єдність твору досягається за допомогою центрального образу альбатроса Альбатрос втратив міць, крило схоже на поламане весло – жертва насилля Поет не знаходить розуміння серед людей і тому не може злетіти думкою, а «волочить… крила велетня по землі» Як поступово змінюється сприйняття образу? Переростає у романтичний образ-символ поета і його долі у людському вирі життя Що ми бачимо на першому плані?
ЧИМ РІЗНИТЬСЯ АЛЬБАТРОС У НЕБІ І НА ПАЛУБІ? У НЕБІ НА ПАЛУБІ величний ясних висот владика велетень плавець повітряний пролітає приборкане крило знесилено ступає зборканий каліка незграбний і смішний кульгає Альбатрос - гордий і сильний птах, народжений для волі. В небі він почувається володарем, а на землі – блазнем.
Класична тема "поет і натовп" представлена у вірші в традиціях і романтичного, і символічного мистецтва. “Двомірність" вірша: І – поет; область природи, свободи, царственного польоту людського духу. ІІ - світ людей; область несвободи, полону, брутальності і дріб'язковості. Особлива лексика, колір, звуки - все "працює" на те, щоб підкреслити контраст між небом і землею. Нескінченність і велич простору пов'язані з образами безодні (Фр. l'amer) і моря (фр. la mer). Символічне порівняння поета з альбатросом. Життя їх обох нерозривно пов'язане з польотом, обидва вони мандрівники, їх крила - міць в небі і перешкода не землі. романтизм символізм
КАЇН АВЕЛЬ і Рід Авеля, їж, пий, втішайся – Господь всміхається тобі. Рід Авеля, твої куріння Вдихає світлий херувим! Рід Авеля, тебе зігріє Огнища батьківського пал; Рід Авеля, підуть до гною Твоїх наслідників тіла! Рід Авеля, твоя ганеба, Тебе оберне в прах і тлінь! Рід Каїна, в ярмі згинайся Чи гинь у злиднях і журбі. Рід Каїна, твої боління – Коли ж кінець настане їм? Рід Каїна, зима повіє – В печері мерзни, як шакал! Рід Каїна, перед тобою – Іще не звершені діла, Рід Каїна, здіймись до неба І Господа на землю скинь!