Поглибити знання учнів про імпресіонізм як літературний напрям; актуалізувати знання про естетичні принципи імпресіонізму, ; ознайомити учнів із матеріалом про життєвий та творчий шлях французького поета П. Верлена; поглиблювати навички аналізу поетичного тексту, виразного читання; розвивати зв'язне мовлення, логічне мислення; сприяти розширенню читацького кругозору школярів; виховувати кращі людські якості.
Робота з цитатами «Верлен у спогадах сучасників» «З першого погляду його можна прийняти за сільського чаклуна. Голий, гулястий череп, що виблискує міддю, маленькі, косуваті, блискучі очі, кирпатий ніс із широкими ніздрями, рідка, жорстка, коротко підстрижена голова». (А. Франс). «Дивний чоловік у незмінному довгополому пальті, широкоплечий, губатий, із випуклим, як церковна баня, чолом; нижче від кирпатого носа світилися примружені монгольські очі. Цапина борідка довершувала цей портрет. Кирпоноса класична голівка фавна, голова Сократа! На обличчі з'являлися то мовчазна веселість, то глибокий сум». (А. Пуаза).
Життєвий шлях поета План1. Еволюція П. Верлена як поета (зв'язок з «Парнасом», Ш. Бодлером) 2. Перипетії дружби з А. Рембо. 3. Особисте життя поета. 4. Участь П. Верлена у Паризькій комуні та її наслідки для його подальшої кар'єри. 5. Філософські пошуки поета. 6. П. Верлен —основоположник символізму
ОЛС “Імпресіонізм як літературно-мистецький напрям»Імпресіонізм виник у Франції в другій половині XIX століття, насамперед у живописі. Назву напряму дала картина К. Моне «Імпресія. Схід сонця» (1873). Найвідоміші представники імпресіонізму в малярстві: К. Моне, Е. Мане, О. Ренуар, Е. Дега, К. Піссарро та ін. Своїм головним завданням вони вважали найприродніше зображення зовнішнього світу, витончене відбиття своїх миттєвих вражень і настроїв.Імпресіонізм став плідним напрямом і в музиці, йому віддали перевагу М. Равель, К. Дебюссі, Дж. Пуччіні, М. де Фалья та ін. У літературі представниками цього напряму були брати Гонкури, Гі де Мопассан, П. Верлен (Франція); С. Цвейг (Австрія), М. Коцюбинський, М. Вороний (Україна) та ін. У поезії імпресіонізм близький до символізму.
ОЛС “Риси імпресіонізму»— головним є відчуття, враження, мінливі почуття особистості, миттєві стани душі;— суб’єктивність зображення, підкреслений ліризм;— різнобарв’я тропів, що створюють певний настрій, посилюють емоційність почуттів і вражень;— фрагментарність описів (мить, епізод внутрішнього буття);— гра кольорів та відтінків, світла й тіні;— злиття звуків і кольорів, слів і звуків, слів і барв тощо;— вишукана мелодика творів;— витонченість поетичного письма.
Виразне читання поезії П. Верлена «Забуті арієти»Це захоплене зомління,Це закохане томління,Хвильні трепети лісів. У руках вітрів пестливих. I між віток шелестливих. Хор сп’янілих голосів. О, цей шелест, шемріт, шепіт,Воркіт, туркіт, цвіркіт, щебет,Журкіт, муркіт, свист і писк,Трав розмайних шевеління,Шум води по моховинню,По камінню плеск та блиск... Хто ж до всього того шуму. Вплів мотив тривоги й суму,Жаль снує душа — чия?То, напевно, ми з тобою. День прощаємо журбою,То душа твоя й моя!
Аналіз поезії— Які нові тенденції в поезії проголошує Верлен у своєму вірші? — У яких рядках проголошується принцип нової поезії? — Знайдіть рядки, в яких говориться про нову рису поезії — музикальність.— Чого досягається використанням музикальності?— Що стає головним для поета: реалії предметів чи асоціації та враження, які вони викликають? — Що говорить автор про пошуки загадкової сутності речей? — Якими словами поет говорить про відображення емоцій та настроїв? — Подумайте, яке значення має зміна ритму в останніх рядках.