Презентація уроку математики на тему:" Обернена пропорційна залежність величин" орційна залежність величин

Про матеріал
Матеріал презентації уроку присвячений вивченню нової теми:"Обернена пропорційна залежність величин " . Метод вивчення нового матеріалу - проблемно - пошуковий . На основі вивченого матеріалу щодо прямої пропорційної залежності величин шестикласники приходять до розуміння обернено - пропорційної залежності величин та , розв'язуючи задачі , формують знання , уміння і навички виконання різного виду завдань щодо оберненої пропорційної залежності величин .
Перегляд файлу

Урок  математики у 6 класі 

Тема:” Обернена пропорційна залежність величин”

1.Повторення пройденого  матеріалу 

                                                 1.1. Розв’язати задачу:сувій, у якому 42м тканини, коштує 1302грн.Скільки коштує сувій , у якому 36 м такої самої тканини?

                                                 1.2.Запитання до учнів класу:”Який вид залежності між 

                                                 величинами у  даній задачі ?

                                                 1.3. Пояснити розв’язання даної задачі.

                                                 Розв’язання

                                                 Запишемо коротку  умову задачі:

                                                 42м_________1302грн

                                                 36м_________Х грн 

                                                 У даній задачі дві величини – перебувають у прямій пропорційній залежності , а  тому 

                                                 Для  знаходження значення вартості 36м тканини потрібно скласти  рівняння , що  має 

                                                 вид  пропорції: 42:36 = 1302: x;  За основною  властивістю пропорції , маємо  таке  рівняння:

                                                 42X = 36x 1302 ;  Знайдемо  значення  змінної  х , як  невідомого  крайнього  члена  пропорції : x = 1116;

                                                 Отже , вартість 36 м  тканини – 1116(грн). 

                                                 Відповідь : 1116грн .

•     

 

 

 

 4.Повторення означення пропорції та означення прямої пропорційної

залежності  величин. Які пропорції

можна скласти до записаної  задачі ?

                                                 5. Вивчення нового матеріалу щодо оберненої пропорційної  залежності величин . 

                                                 Учитель створює проблемну ситуацію, ознайомивши учнів із 

                                                 задачею такого змісту: якщо вантажівка перевозитиме за годину по 4т зерна, то все зерно вона зможе перевезти за 10год. 

                                                 Проте вантажівка за годину перевозила по 5 т зерна. За скільки годин було перевезено все зерно?

 Учні  висловлюють свої  думки   щодо   виду залежності  між  величинами   у даній задачі та шукають шляхи роз-   в’язання задачі . Учитель виправляє    помилки учнів та спрямовує їх думки у    правильне  русло . Після цього учитель     формулює означення  оберненої пропорційної    залежності величин  та допомагає учням  запи-    сати потрібне  рівняння , яке  має  вигляд про-     порції : 

    4т _________________10 год. 

   5т_________________  х  год.

     Записавши  відповідність  значень  обернено  пропорцій-     них  величин , учні  складають  пропорцію : 4/ 5=X/10.        Використовуючи  основну  властивість  пропорції , маємо       рівняння: 4 x10=5x . Із отриманого  рівняння виражаємо х .       х = 4x10/ 5, X=8(год ) . Отже , усе зерно вантажівка зможе       перевезти  за  8 (год ). 

     Відповідь : 8 год. 

Історичні відомості щодо створення вченими теорії про- порцій у 4 столітті до н. е. 

            Загальна теорія пропорцій для 

            будь – яких величин була створена завдяки праці грецьких вчених Теетета і Евдокса. Детально вона була викладена у 5-тій книзі:”Начал Евкліда”. Із пропорції : a:b=c:d , 

            Евклід вивів інші похідні пропорції:1. b:a=d:c; 2.(a+b):b=(c+d):d; 3.(a-

b):b=(c-d):d; 4.a:c=b:d. 5.a:(a-b)=c:(c-d). У

            своїй 7- мій книзі він доводить основну властивість пропорції . 

            Пропорції  використовувалися , у  стародавні часи та у  середньовіччі , для розв’язування  різних  задач математики , архітектури і , навіть , мистецтва .  На сучасному  етапі розвитку  науки , теорія  щодо  пропорцій  широко  використовується  для  розв’язування задач  

            із  різних  галузей  наукових  знань . Пропорційність в  архітектурі  і  мистецтві  означає  дотримання відповідних  співвідношень  між  розмірами  різних  частин 

            будівель , фігур , скульптури  та   інших  творів  мистецтва . Пропорційність  у  таких  випадках  є   важливою  умовою  правильної  , наочної  і  красивої   побудови  або  

            зображення .    

 

•         

Розв’язування задач на обернену пропорційну залежність величин

            6. Задача. Від будинку до станції 

            велосипедист доїхав за 1год . 48 хв, рухаючись зі швидкістю 15км/год. Скільки часу триватиме зворотній шлях, якщо хлопець збільшить швидкість на 3 км/год?

            Розв’язання: 

            1,8год ___________15км/год

            ↓ х год  ____________18км/год

            У даній задачі величини-час та швидкість перебувають в  обернено пропорційній  залежності . 

Складаємо пропорцію для розв’язування задачі:

1,8 X15=18x , х = 1,8 X15:18,   x=27:18, х = 3/2, х = 1,5. Отже , 

зворотній шлях велосипедиста  триватиме 1, 5(год).  

Відповідь : 1,5год.

image

7. Самостійна робота з наступною  перевіркою  на уроці . 

              7.1. Розв’язати задачу .

9робітників  виконали  роботу за

10 хв. Скільки часу потрібно , 

              щоб  виконали  цю  роботу  6 робітників , якщо  продуктивність  праці усіх  робітників є  однаковою ? 

              Для перевірки  виконання  цієї 

              задачі , учитель призначає 

              учня – експерта , який  переві-

              ряє  правильність  пояснення

              виконання задачі іншим  учнем     класу .  Учитель  оцінює  знання      учнів .   

 

8.Колективне  виконання  завдання  на  визначення типу  залежності двох  величин, у запропонованій задачі  та   складання пропорції до  задачі.  

 

              8. 1. Задача. Двоє штукатурів виконали деяку роботу за  9 днів . Скільки часу потрібно , щоб цю роботу виконали 12 штукатурів , якщо продуктивність  праці усіх штукатурів є однаковою ? 

              Виконання  задачі перевіряється  на  уроці . Троє учнів читають  рівняння  до  задачі і називають  відповідь до 

              неї . Призначений учителем учень – експерт перевіряє  правильність

              названих  відповідей і виправляє їх ,  якщо це  потрібно . Учитель  проводить  оцінювання чотирьох 

              учнів .   

9. Підведення  підсумків  уроку   за   участю  учнів класу . 

              9.1. Повторення  вивченого  означення  обернено  пропорційної  залежності  величин . Один із учнів проговорює   опрацьоване  означення . 

              9.2. Інший учень проговорює  властивість обернено пропорційної залежності  величин  та пояснює  принцип складання рівнянь до  задач на обернену  пропорційну  залежність величин . 

10. Домашнє  завдання 

              1. Вивчити  матеріал  параграфа 26, повторити  параграф 22. 

              2. Виконати  письмово  завдання  за номерами  підручника :679 , 680, 683.  

 

pdf
Додано
3 січня 2023
Переглядів
288
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку