Проект на тему:
“ Утвердження і духовне відродження традиційної української родини за часів тоталітарної системи (За романом І. Багряного “ Тигролови ")
Мета проекту: Досліджуючи зміст твору, усвідомити, що рід – це сила, це невмирущий пагін дерева українського, а сила його в традиціях, звичаях, духовності. Зрозуміти, що міцна держава, коли міцна родина. Завдання: Дослідити фактори стійкості, незламності, величі людського духу членів української родини Сірків;- Осмислити виховні ідеали родини, бережливе ставлення до пам’яті роду.
План дослідження1. Сірко – образ відірваного від Батьківщини українця, що зберіг свою національну ідентичність.1.1. Сприйняття ним Григорія Многогрішного як сина.2. Сірчиха - берегиня родинного вогнища.2.1. Образ ніжної, ласкавої материнської душі.3. Наталка – квітучий паросток родинного барвінку Сірків.3.1. Внутрішня делікатність і скромність Григорія Многогрішного у стосунках з Наталкою. 4. Грицько Сірченко – спадкоємець життєвого, практичного і морального досвіду своїх батьків.4.1. Бачення ним у Григорієві Многогрішному порядності, чесності, людяності.
“ Людина завжди повинна пам’ятати , звідки вона пішла в життя ”Батько Сірко – людина родова, носій народної культури. Відірваний від Батьківщини українець, що зберіг свою національну ідентичність. Попри всі життєві обставини він зберіг: гордість за своє козацьке прізвище; любов до родини; мужність, сміливість; молодість душі; доброту, чуйність; вірність українським традиціям.ppt_xxshearppt_x
Батько – людина родова, носій народної культури. Батько – Денис Сірко, глава сім’ї, основний працівник. Це фізично сильний кремезний, несхибний мисливець, справжній володар тайги. Ось як про це сказано в тексті “ Кремезний, броватий, волохаті груди в пазусі ”, “... Вусатий дідуган, дебелий, високий, червоновидий ”. Він добре знається на народних ліках. “ А батько знають такі ліки ”. Старий Сірко надзвичайно привітний, гостинний. Проте бачимо його не тільки знаменитим на весь край мисливцем, прекрасним майстром своєї справи. Він є людиною родовою, що кохається у рідному слові, носить у собі морально – етичні традиції свого народу, нації. Вслухаймося в його різдвяне віншування. Це духовно багата, талановита людина, сам складає віншівки і таки мистецьки складає. А як захоплено всі слухають його розповідь про дивну мандрівку навколо світу. ppt_x
Ось таке поєднання, з одного боку, глибокої закоріненості в духовні витоки свого роду – племені, а з другого, практичної пристосованості до складних обставин, які він перемагає, зберігаючи при цьому людську гідність, і робить його неординарною особистістю, авторитетним, глибоко шановним і главою родини. Слід відзначити його шанобливе ставлення до дружини, доброту, милосердя до місцевого населення ( до тунгуса – Петра Лірова). Тубільцю Кім – П – Суну на Різдвяні свята возили подарунки; перед походом на тигра завітали до старого пустельника удегейця Інокентія Петровича. Цей сліпий дідусь не розумів української мови, проте серцем відчував доброту, привітність. Старий Сірко пам’ятав про цього удегейця ще з дому, привіз йому чаю і тютюну. Адже, доброта і милосердя - це два крила, на яких тримається людство.
Мати – берегиня родинного вогнища. Мати у родині Сірків є, у повному розумінні цього слова, справжньою берегинею сімейного вогнища. Автор змусив нас, читачів, подивитися на цю жінку очима Григорія Многогрішного, Їй понад 50… Так само, як її чоловік, вона береже пам’ять роду. Розповідь Сірчихи про історію переселення, про поступове вкорінення українців у Зеленому Клину, про спосіб їхнього життя є надзвичайно цікавою і характеризує її як спостережливу і розумну жінку.
Мати – дбайлива і вправна господиня. Вміла по – хазяйськи вести хатню роботу, поратися на городі та в господі, має хороші кулінарні здібності. Сірчиха керується почуттям великої материнської любові. Її серце зрозуміло душевні тривоги Наталки, її перше кохання. Вивезена з України ще дитиною Сірчиха пам’ятає свою першу Батьківщину. Ця жінка живе за законами християнської моралі. Постійно звертається до Бога.style.colorfillcolorfill.type
Наталка – українська “ амазонка ”Вона така гарна, смілива запальна. А скільки в цій дівчині войовничості під час полювання на тигрів в далекосхідній тайзі. Наталка - багатогранна особистість. В ній поєднуються ласкавість – суворість, тендітність – загартованість, юність – великий досвід полювання, жіноча хазяйновитість – чоловічий хист, мужність… Разом з Григорієм вона готова побачити ту далеку свою прабатьківщину, але таку близьку їй за духом. Я вірю, що це їм вдалось, адже “ сміливі завжди мають щастя ” ppt_x
Це “ густобровий, кремезний парубок, спритний мисливець, вірний сім’ї та чоловічій дружбі ”. “ Грицько от здоровий та красний ”, “ Високий, як батько, дебелий красень. Молодий – років 25. На ньому військовий старенький френч. На ногах ічапи, на голові- набакир кепка, а з - під неї буйний чуб кучерявий .” В родині він користується повагою. Гриць опанував чоловічу роботу - разом із батьком господарює в дворі і в лісі. Розуміє Наталку, з повагою ставиться до батьків. Однак для повного розуміння, самовираження його як неординарної особистості йому замало тайгового простору. Коли він разом з Многогрішним опиняється в Хабаровську, то зразу показує себе як людина з родовим характером Сірків, тобто з характером переможця. Маючи обмаль інформації про Многогрішного, Грицько інтуїтивно відчув, що його побратимові краще не з’являтися у НКВД, куди вони подалися реєструвати гвинтівку. Він зупинився, взяв Григорія за петельки і притягнув до себе. Многогрішний зразу ж оцінив розум Грицька, здатність приймати виважені рішення, обережність.
Покинули “ Совєтське суспільство ” – зберегли духовну незалежність, моральне здоров’я. Національна забарвленість життя Сірків очима Григорія. Родина Сірків - тигроловів. Зуміла вижити за часів радянського тоталітарного режиму. Вірність традиціям древнього роду, від отамана І. Сірка. Фізична й моральна сила, здатність перемагати найважчі обставини
Працюючи над проектом, ми зрозуміли, що родина, відірвана від материкової Батьківщини, зуміла вистояти, влаштувати гідне людини життя завдяки вірності традиціям древнього роду Сірків, що йде, певно, від кошового отамана Івана Сірка. Назва роману “ Тигролови ” стосується родини Сірків. Полювання на тигра – найвище мисливське мистецтво. Ним володіють Сірки. Цим підкреслюється їх фізична та моральна сила, їх здатність перемагати найвищі обставини. Це родина, яка живе в повній злагоді із загальнолюдською мораллю. Висновок. Хто зберіг любов до краю І не зрікся роду, Тільки той віддав всю душу ,Все , що зміг , народу. О. Олесьr
Аналізуючи образи роману, ми зрозуміли, що рід – це сила, це міцний пагін дерева українського, невмирущого. Бо коли міцна родина, то міцна держава. А ми маємо пам’ятати, що, плекаючи родинний світ, ми йдемо до духовного відродження української нації. Тож бережімо свою душу, що має свою Батьківщину. Ми повинні творити життя на Землі, як завіщано Господом Богом. Такі поля тільки в Україніr