“Кисень. Повітря”
Оксиген як хімічний елемент,
nкисень як просту речовину,
nзначення елемента в природі й житті людини;
nперевірити засвоєння хімічних формул, рівнянь, вміння розв'язувати задачі;
nрозвивати логічне мислення;
nвиховувати любов до хімічної науки
Мета: Узагальнити й систематизувати знання учнів про : Оксиген як хімічний елемент, кисень як просту речовину, значення елемента в природі й житті людини; перевірити засвоєння хімічних формул, рівнянь, вміння розв’язувати задачі; розвивати логічне мислення; виховувати любов до хімічної науки.
I. Експрес-контроль Оксиген – це проста речовина чи хімічний елемент? Яка валентність Оксигену? Молекула кисню складається з … В якій групі Періодичної системи розташований Оксиген? Оксиген відносять до металічних чи неметалічних елементів? Які прості речовини утворює елемент Оксиген?
II.Завдання - відібрати твердження, що стосуються кисню і охарактеризувати фізичні властивості цієї речовини. На столі – картки, на яких записано приклади фізичних властивостей речовини: безбарвна, голубого кольору, газоподібна, рідина, без смаку, без запаху, нерозчинна у воді, малорозчинна у воді, важча за повітря, легша за повітря, має специфічний запах, при температурі -1830 С переходить у рідкий стан, кипить при температурі +1000 С.
III.Тести: І варіант 1.У шкільній лабораторії кисень одержують: а) з повітря; б) розкладанням води; в) розкладанням гідроген пероксиду. 2.Як довести, що в колбі учень одержав кисень? а) кисень має запах, і за запахом його можна визначити; б) вапняна вода в кисні помутніє; в) кисень підтримує горіння, і тліюча скіпка в кисні спалахує. 3.Речовина, що прискорює швидкість хімічної реакції, але не входить до складу продуктів називається: а) оптимізатором; б) каталізатором; в) інгібітором. 4.В якому з варіантів серед сполук є тільки оксиди: а) SO2, Al2O3, ZnO, O2; б) КМnO4, K2O, FeO, KСlO3; в) P2O5, CO, CO2, NO2. 5. Знайдіть суму коефіцієнтів у рівнянні. P + O2 → P2O5 а) 8; б) 12; в) 11. 6.Визначте неправильно складену формулу: а) MgO , б) BaO2, в) SO2.
У промисловості кисень одержують: а) розкладанням калій перманганату; б) зрідженням повітря під тиском; в) розкладанням гідроген пероксиду. 2. У трьох склянках міститься кисень, повітря і вуглекислий газ. Як визначити, в якій із них міститься повітря? а) налити вапняної води – там, де повітря, помутніє; б) перевірити тліючою скіпкою – там, де повітря, вона спалахне; в) перевірити тліючою скіпкою – там, де повітря, вона буде тліти. 3. Реакції, в результаті яких з однієї складної речовини утворюється кілька простих або складних речовин: а) сполучення; б) розкладу; в) обміну. 4. В якому з варіантів серед сполук є тільки оксиди: а) K2O, FeS, CuO, CaO; б) N2O5, HNO3, P2O5, H2O; в) B2O3, CaO, Na2O, Cl2O. 5. Знайдіть суму коефіцієнтів у рівнянні: Fe + O2 → Fe2O3 а) 8; б) 9; в) 10. 6. Визначте неправильно складену формулу: І ІІ ІІІ а) Na2O, б) Сa2O2, в) Аl2O3 ІІ варіант
V. «Хімічні властивості кисню» Зараз мова піде про одне місто, населене незвичайними жителями. Незвичайними вони були тому, що могли жити і поодинці, і родинами, причому родин у них могло бути декілька. Жив у цьому місті один поважний пан. Він був гордий: іде по вулиці – під ногами нічого не бачить, ні на кого не дивиться. Але коли йому було потрібно, він завжди міг знайти з жителями контакт, особливо з самотніми. І після кожного контакту з цим паном жителі так змінювалися, що їх неможливо було впізнати. Одного разу, після відвідування ним однієї знатної дами, вона так змінилась, що її ніхто не міг впізнати: з червоної вона стала чорною. До того ж її звільнили з роботи, бо вона не справлялась з обов’язками. Допомогти їй міг тільки екстрасенс. Останньою краплею, що переповнила чашу терпіння жителів, було повідомлення про те, що пан хоче зустрітися з екстрасенсом. Він так і сказав: “Іду на гримуче діло”. Жителі запанікували і пішли в поліцію. Допоможіть поліції провести розслідування.
Бесіда. 1)Хто являвся “поважним паном”? 2) Хто такі “самотні жителі” і їх “родини”? 3) Що означає слово “контакт”? 4) Про яку “знатну даму” іде мова? 5) Що з нею відбулося? (Учень записує біля дошки рівняння реакції 6) Як “пан” відноситься до інших жителів міста? ( 3 учні біля дошки записують рівняння реак- цій взаємодії кисню з металами Fe, немета-лами P, складними речовинами C3H8 ). 7) Хто виступив у ролі “екстрасенса”? 8) На яке “гримуче діло” збирався іти “пан”? ( Учень записує на дошці рівняння реакції ). 9) Чим “екстрасенс” міг допомогти “дамі”? ( Учень записує на дошці рівняння реакції)
VI. «Повітря та його склад» Який об’ємний склад повітря? ( 21% О2, 78% N2 , 0,03% СО2, ≈ 1% благородні гази, пил та інші домішки). А зараз прослухайте задачу. Космічний корабель здійснив аварійну посадку на невідому планету. Командир корабля доручив одному з космонавтів визначити склад повітря. У розпорядженні космонавта були лише яблуко, оксид міді і трохи вапняної води. Дослідник з’ясував, що розрізане яблуко не змінюється, вапнякова вода не каламутніє, а під час нагрівання оксиду міді утворився червоний порошок. Які висновки зробив космонавт і чому?
VII. ФIЗКУЛЬТХВИЛИНКА Широко руки хімія простягає (руки в сторони) В усі сфери життя заглядає (колові рухи руками) У медицину – раз (присідання) У господарство – два (присідання) У виробництво – три (присідання). Вправи знову почали. Продовжимо ми працювати, Щоб науку цю вивчати (учні сідають за парти).
Мело, мело по всій землі,Мело, сніжило. Свіча горіла на столі,Свіча горіла. Злітався сніг і вирував Перед шибками, Так влітку на вогонь мошва Летить роями. Ліпила віхола на склі Кружки і стріли. Свіча горіла на столі, Свіча горіла. І протяг тіні хилитав, І мимоволі Схрестились руки і уста,Схрестились долі. І черевички з ніг самі Упали м'яко. І віск із нічника слізьми На плаття капав. Все поглинала на землі Хуртеча біла. Свіча горіла на столі, Свіча горіла. Борис Пастернак Зимова ніч Перекладач: Л.Талалай
VIII. Це уривок вірша, який написав вiдомий письменник Борис Пастернак в далекому 1946 році. Його надихнула свічка, що горить. А нас цікавить це явище з хімічної точки зору. Свічка парафінова. Парафін – це органічна сполука, що складається з Карбону та Гідрогену, отже, це проста чи складна речовина? Які речовини утворюються під час горіння парафіну? Яка умова виникнення реакції горіння? Напишіть схему реакції горіння парафіну.