Презентація "Узгодження головних членів речення"

Про матеріал
Мета: навчальна: поглибити знання учнів про вживання тире між підметом і присудком, ознайомити зі правилами узгодження підмета і присудка;розвивальна: розвивати вміння і навички правильно узгоджувати головні члени речення, ставити розділові знаки, обґрунтовувати їх уживання за допомогою вивчених правил, шляхом тренувальних вправ, удосконалювати культуру усного і писемного мовлення; виховна: спонукати учнів до вивчення традицій рідного народу.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

УЗГОДЖЕННЯ ГОЛОВНИХ ЧЛЕНІВ РЕЧЕННЯ Комленко Олена Вікторівна, учитель української мови та літератури СЗШ № 126 Дніпровського району міста Києва

Номер слайду 2

СЬОГОДНІ НА УРОЦІ ТИ: закріпиш знання про головні члени речення; ознайомишся з особливостями узгодження присудка і підмета; навчишся будувати прості речення й пунктуаційно їх оформлювати, знаходити і виправляти орфографічні помилки на вивчені правила.

Номер слайду 3

ПРИГАДАЙ!!! ГОЛОВНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ Підмет Присудок - називає предмет або поняття, яким приписуєть­ся якась дія, стан, інша змінна ознака чи наявність та відповідає на питання х т о? щ о? - означає дію, стан або ознаку підмета і граматично пов’язаний з ним. Відповідає на питання: що робить предмет? що з ним робиться? який він є? хто він такий? Вишня губить листя на причілку хати ( М. Боровко)

Номер слайду 4

ВИКОНАЙ ТА ЗАКРІПИ ЗНАЙДИ В ПОДАНИХ РЕЧЕННЯХ ГРАМАТИЧНУ ОСНОВУ 1. Олесь смирно стоїть біля порога, слухає (Григір Тютюнник). 2. Повалило снігом, потонули в ньому хати і дерева, невидима собачня потягнула свої зморені голоси по своїх домівках ( М. Вінграновський). 3. Але в замку Аля випадково потрапила до рук Першого Недорадника ( Г.Малик). 4. Коли Ярослав перебував у Новгороді, прийшла до нього звістка, що печеніги взяли в облогу Київ (Літописні оповіді). 5. Майдани пахли розпареними бур'янами, городи буяли зеленою городиною, як море! ( С. Васильченко)

Номер слайду 5

Олесь смирно стоїть біля порога, слухає. Григір Тютюнник) 2. Повалило снігом, потонули в ньому хати і дерева, невидима собачня потягнула свої зморені голоси по своїх домівках. ( М. Вінграновський) 3. Але в замку Аля випадково потрапила до рук Першого Недорадника. ( Г.Малик) 4. Коли Ярослав перебував у Новгороді, прийшла до нього звістка, що печеніги взяли в облогу Київ. (Літописні оповіді) 5. Майдани пахли розпареними бур'янами, городи буяли зеленою городиною, як море! ( С. Васильченко)

Номер слайду 6

ЛІНГВІСТИЧНА ЛАБОРАТОРІЯ Проаналізуймо особливості узгодження присудка з підметом

Номер слайду 7

Коли підметом є невідмінювана абревіатура, то присудок уподібнюється до форми опорного слова цієї абревіатури: СТО працювала цілодобово. Проте при деяких абревіатурах, зокрема тих, що закінчуються на приголосний, присудок набуває чоловічого роду: Загс провів реєстрацію шлюбів. При підметах, виражених власними назвами, присудок уподібнюється до опорного слова: Газета «Вечерній Київ» виходила до 1 лютого 1930 року російською мовою. При однорідних підметах присудок частіше має форму множини: Музика і сміх лунали з вікон гуртожитку. Якщо при однорідних членах речення є узагальнююче слово все, ніхто, ніщо, присудок ставиться в однині: Жито, пшениця, овес – все разом поспіло.

Номер слайду 8

ГРАМАТИЧНИЙ ПРАКТИКУМ Прочитай речення, визнач граматичну основу кожного. У яких граматичних категоріях у кожному з речень узгоджено підмет і присудок. 1. Один у другого питаєм: нащо нас мати привела? Чи для добра? Чи то для зла? Нащо живем? Чого бажаєм? ( Т.Шевченко). 2.Тримається душа на слові честі ( Ю. Каплан). 3. Слова й думки не спопеліють ( М. Дмитренко). 4. П'ять пальців твоєї руки неоднакові. ( В. Підпалий) . 5. Сміливі завжди мають щастя І. Багряний).Напилися сонця ліс і степ ( Б. Чепурко). 6. Усе залежить від того, яка інформація передається за допомогою слова і як це роблять її « відправники» (Т. Чмут).

Номер слайду 9

Чи можна в поданих реченнях присудок поставити у формі однини? 1. До наметів підійшли коресподент і листоноша, втомлені після нічного переходу. 2. Тут його зі сльозами радості на очах зустріли дружина й Галя ( Ю.Збанацький). 3. На фарбування стін та даху витратили мати з донькою двадцять кілограм фарби.

Номер слайду 10

Так, можемо. Присудок узгоджується з підметом у множині, словосполученням – іменником у Н.в. та іменником в О. в. із прийменником. 1.Кореспондент з листоношою підійшов до наметів, втомлені після нічного переходу. 2. Тут його зі сльозами радості на очах зустріла дружина з Галею. 3. Мати з донькою витратила на фарбування стін та даху двадцять літрів фарби.

Номер слайду 11

Із запропонованих слів склади речення й розстав розділові знаки. Гра «Я – редактор» Стоять, дорозі, чотири. тополі, внесення, до. змін, проголосувала, меншість, За, Закону, проекту, депутатів, За внесення до проекту Закону змін проголосувала меншість депутатів. Ключ, журавлів. рухається, злагоджено, чітко, Ключ журавлів рухається злагоджено , чітко. Стоять при дорозі чотири тополі, похиливши віти. віти, похиливши,

Номер слайду 12

…. так ніколи не тужив. …так ніколи не вагався. … до і після розділив, Коли між нами світ стирався. І … плакала дощем, Ключами … роверансом. Палав ... вражений вогнем, Спустошений болючим жахом. Коли … думав чи гадав, Що … так станеться раптово. … у любові щастя мав, Для того … минає довго. Віднови вірш Петра Дем’янчука « Невагомість», вставляючи необхідні за змістом підмети.

Номер слайду 13

Вікторина для самоперевірки « Так - Ні» Якщо підмет виражений одним словом, то присудок не набирає тих самих часових і родових форм. Якщо підмет виражається сполученням кількісного або збірного числівника з іменником, присудок вживається в однині і множині. При підметах, виражених сполученням слів багато, чимало, більшість, ряд, низка, група, сотня із залежними від них повнозначними словами в родовому відмінку, присудок має форму множини. Коли підметом є невідмінювана абревіатура, то присудок не уподібнюється до форми опорного слова цієї абревіатури. Ні Так

Номер слайду 14

При підметах, виражених власними назвами, присудок не уподібнюється до опорного слова При однорідних підметах присудок частіше має форму множини Якщо при однорідних членах речення є узагальнююче слово все, ніхто, ніщо, присудок ставиться в однині При підметах-словосполученнях із значенням вибірковості присудок вживається в однині, а із значенням сумісності – у множині.

Номер слайду 15

Номер слайду 16

.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Бєляєва Вікторія Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Нікітіна Юлія Єгорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Яковенко Жанна Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Віталіївна Ірина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
ppt
Додано
15 квітня 2021
Переглядів
17649
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку