18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Презентація+в описі конспект до уроку

Про матеріал

Тема. Відлік часу в історії.

Мета: формувати початкові знання про історичний час, історичний простір та одиниці його вимірювання; знайомити учнів у загальному вигляді з поняттями хронологія, дата, лінія часу,;

розвивати хронологічні просторові вміння; формувати історичну свідомість, прищеплювати відчуття причетності до минулого України, бажання більше дізнатися про нього.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

Обладнання:підручник «Історія України» (Пометун, Костюк, Малієнко) 5 клас ; роздавальний матеріал, атлас «Історія України. 5 клас».

Поняття: «хронологія», «дата», «лінія часу», «ера», «століття», «тисячоліття»

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ . Актуалізація знань учнів

1.Фронтальне опитування:

1.Назвіть, на які питання дає відповідь історія.

2. Назвіть видатних українських вчених-істориків.

3. Кого вважають «батьком» історії?

4. Назвіть музу-покровительку історії.

2. Перевірка письмового д.з.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

У ч и т е л ь. Чому, на вашу думку, для істориків відлік часу є дуже важливим?

Щоб зрозуміти, як давно саме сталася та чи інша подія, ми повинні навчитися працювати з стрічкою часу.

Повідомлення теми та мети уроку.

З`ясуйте, яке слово зашифроване. Необхідно слово потрібно викреслити однією лінією.

І

Я Г

Р Х О

О Н О Л

ІІІ . Вивчення нового матеріалу.

1. Які бувають календарі.

У ч и т е л ь. Давайте подивимось з вами на стінний календар.

Що ми можемо визначити?

Запишіть до зошита дату свого народження.

Що ця дата включає?

Робота над формуванням поняття «дата».

Дата – це історичний факт, який належить до минулого. Дата вашого народження – це початок вашої історії.

Вчитель демонструє, які ще бувають різновиди календарів.

Увага на ілюстрації в підручнику – ст. 17.

2. Відлік часу в історії.

Час побачити не можна. У якій спосіб люди відкрили існування часу й розпочали його вимірювати? Імовірно, це відбувалося в результаті їхніх спостережень за навколишнім світом. День поступається ночі, а після неї розпочинається новий день. Після літа настає осінь, потім зима, весна і знову літо. Саме такі спостереження явищ, які постійно повторювалися в природі, дозволили людям установити тривалість року й поділити його на 12 місяців, а кожен місяць – на дні. Так виник календар, який поділяв час на дні, місяці та роки.

Робота над формуванням поняття «хронологія».

Хронологія – це наука, що допомагає визначати час певних подій або їх дати.

Упорядкувати події і відобразити їх послідовність допоможе стрічка часу. Це пряма лінія, поділена поперечними рисками на відрізки, які відповідають певній кількості років.

Лічба років від певної події називається літочисленням або ерою. Наша ера починається з умовно прийнятої колись дати народження Ісуса Христа і триває до сьогодні. Ось чому інколи кажуть:»1999 рік від різдва Христового», «2000 рік нашої ери».

Вчитель на дошці креслить стрічку часу.

Зобразимо пряму лінію. Уявімо, як минає час. Він плине, тому на лінії часу позначимо умовний початок нашої ери цифрою нуль, а плин часу – стрілкою вправо.

Працюємо зі стрічкою часу

0

Робота над формуванням поняття «десятиліття», «століття», «тисячоліття».

Робота з підручником – ст.14-15. Увага на ілюстрації.

Позначити на стрічці часу (приблизно):

1.Дату свого народження.

2.Коли вступили до школи.

3.Коли закінчите школу.

Робота з роздавальним матеріалом.

Як рахують роки в межах століття

9 ст.

10 ст.

11 ст.

15 ст.

20 ст.

21 ст.

801-900 рр.

901-1000 рр.

1001-1100 рр.

1401-1500 рр.

1901-2000 рр.

2001-2100 рр.

Робота з роздавальним матеріалом.

1.Роздаємо картки з датами кожному з учнів (100 р. до н. е., 359, 782, 814). Учні мають визначити століття, до якого належать запропоновані дати.

2. Слова «тисячоліття», «ера», «століття», «десятиліття». Учні мають розташувати у зростаючому порядку відрізки часу: тисячоліття, ера, десятиліття, століття.

Бесіда:

1.Як вирахувати, скільки років тому відбулася певна подія?

2.Визвольна війна українського народу проти Речі Посполитої середини XVII ст. розпочалась у 1648 р. Скільки років тому це відбулося?

3.Як вирахувати, скільки років віддаляють нас від події, що відбулася до нашої ери?

4.Похід перського царя Дарія І проти скіфів відбувся у 513 р. до н.е. Скільки років тому це відбулося?

4.Арабські й римські цифри.

У ч и т е л ь. Цифри, які ми використовуємо в повсякденному житті, називаються арабськими. У минулому європейці запозичили їх в арабів. Проте існують також цифри, які винайшли стародавні римляни. Їх називають римськими. В історичній науці римські цифри використовуються для позначення століть і тисячоліть.

Увага на таблицю в підручнику – ст.15.

IV. Закріплення нових знань і навичок учнів.

1. Яке це століття: а) 988 р.; б) 1241 р.; в) 1861 р.

2. У якому столітті ми живемо?

3. Який рік настане після 245 р. до н.е.?

4. Палац збудували в 200 р. до н.е. Скільки років цій споруді?

V. Підсумки уроку.

Заключне слово вчителя.

Оцінки.

Робота з підручником – ст.12. Прочитати приказки і прислів'я. Пояснити їх.

VI. Домашнє завдання.

Опрацювати матеріал підручника параграф 2.

Письмово в зошиті зап. 2, 3, 5, зав. 1, 3.

ppt
Додано
5 липня 2018
Переглядів
1717
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку