Презентація " Вектори. Скалярний добуток векторів"

Про матеріал
Матеріал до уроку можна використовувати на етапі вивчення нового матеріалу, на уроках узагальнення і систематизації знань учнів з даної теми, а також - для проведення самостійних робіт при повторенні навчального матеріалу з теми "Вектори".
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Множення вектора на число. Геометрія, 9 клас. Дмитрохіна В.І. Учитель математики Маріупольської гімназії № 2

Номер слайду 2

Мета уроку: Розглянути множення вектора на число і його властивості Встановити, як виконується множення вектора на число, чому дорівнює величина такого вектора, як пов’язані між собою відповідні координати колінеарних векторів. Повторити початкові відомості про вектори - координати, модуль вектора, рівність векторів, колінеарні вектори. Формувати вміння застосовувати набуті знання до розв’язання задач

Номер слайду 3

Дайте відповіді на питання з теми «Вектори»Бліц-опитування

Номер слайду 4

Бліц-опитування. Яка з наведених величин є векторною? а) маса; б) об’єм; в) довжина; г) швидкість.2) Дайте означення вектору:а) Вектор – це відрізок,б) Вектор – це направлений відрізок,в) Вектор – це число,г) Вектор – це напрямок.3) Чому дорівнюють координати вектора АВ, якщо А ( 0; -3), В ( -4; 4) ?а) (-4; 7), б) ( 4; - 7), в) ( - 4; -7), г) ( 4; 7)4) Модулем вектора називають його:а) напрямок; б) число; в) довжину; г) вагу  5) Довжина вектора а ( -3; -4) дорівнює: а) 7; б) 1; в) 25; г) 56) Рівними називають вектори, які мають:а) рівні довжини; б) однаковий напрям;в) однакову назву, г) лежать на одній прямій7) Колінеарними називають вектори, які:а) мають однакову довжину; б) лежать в одній площині; в) лежать на паралельних прямих;г) лежать на одній прямій.8) Різниця векторів 𝒂  ( 4; -1) і 𝒃 ( -5; -2) дорівнює вектору 𝒅 з координатами:а) (-1; -3) ; б) ( -9; -3); в) ( -1; -3); г) ( 9; 1) 

Номер слайду 5

Множення вектора на число. Нехай дано ненульовий вектор а . Складемо цей вектор два рази. Отримаємо вектор АВ = 2 а , тоді |АВ| = 2 |а|Добутком ненульового вектора а і числа k, відмінного від нуля, називають такий вектор 𝒃 , що:1) |𝒃| = |k||а |;2) якщо k > 0, то 𝒃 ↑↑ а ; якщо k < 0 , 𝒃 ↑↓ а . тоді 𝒃 = k а . Якщо а =0 або k = 0, то k а = 𝟎 . Якщо 𝒃 = k а, то вектори а і 𝒃 колінеарні. 

Номер слайду 6

Множення вектора на число. Теорема. Якщо вектор а має координати ( а𝟏; а𝟐), то вектор 𝒃 = k 𝒂 має координати (kа𝟏; kа𝟐). Наслідок 1. Вектори 𝒂 ( а𝟏; а𝟐) і 𝒃 (kа𝟏; kа𝟐) колінеарні. Наслідок 2. Якщо вектори 𝒂 ( а𝟏; а𝟐) і 𝒃 (kа𝟏; kа𝟐) колінеарні, причому а ≠ 0, то існує таке число k, що 𝒃𝟏= kа𝟏 і 𝒃𝟐 = kа𝟐.  Властивості множення. Для будь-яких чисел k, m і будь-яких векторів а і 𝒃 виконуються рівності:1) ( km) 𝒂 = k ( m 𝒂 ) – сполучна властивість;2) ( k + m) 𝒂 = k 𝒂 + m 𝒂 - перша розподільна властивість;3) k ( 𝒂 + 𝒃 ) = k 𝒂 + k 𝒃 - друга розподільна властивість 

Номер слайду 7

Розв’язання задач № 15.14 У паралелограмі АВСD діагоналі перетинаються в точці О, АВ = а, А𝑫 = 𝒃 . Виразіть вектор АО через вектори а і 𝒃 . Розв’язання: В С J А DЗа властивістю паралелограма маємо: АО = 12 АС. АВ + А𝐷 = АС , тоді АО = 12 АС = 12 ( а + 𝑏 )Віповідь: 𝟏𝟐 ( а + 𝒃 )  № 15.19 Дано вектор а ( - 4; 2). Знайти координати та модулі векторів 3 а ; - 𝟏𝟐 а і 𝟑𝟐 а . Розв’язання:3 а ( 3 (- 4) ; 3 ∙ 2) = 3 а ( - 12; 6) | 3 а | = −𝟏𝟐𝟐+𝟔𝟐 = 𝟏𝟒𝟒+𝟑𝟔  = 𝟏𝟖𝟎 = 6𝟓 ;2) - 𝟏𝟐 а ( 2; - 1); | - 𝟏𝟐 а| = 𝟐𝟐+(−𝟏)² = 𝟓 ;3) 𝟑𝟐 а ( -6; 3) ; |𝟑𝟐 а| = −𝟔𝟐+𝟑² = 𝟑𝟔+𝟗 = = 𝟒𝟓 = 3 𝟓 Відповідь: 1) 6𝟓 ; 2) 𝟓 ; 3) 3 𝟓  O

Номер слайду 8

Розв’язання задач № 15.28 Доведіть, що вектори вектори АВ і С𝑫 колінеарні, якщо А ( 1; 1), В ( 3; -2), С ( -1; 3), D ( 5; -6). Доведення: АВ ( 3 -1; -2 -1) = АВ ( 2; -3)С𝑫 ( 5 – (-1); -6 – 3) = 𝑪𝑫 (6; -9)Знайдемо відношеня а𝟏𝒃𝟏 і 𝒂𝟐𝒃𝟐 . Маємо : а𝟏𝒃𝟏=𝟐𝟔 = 𝟏𝟑 ; 𝒂𝟐𝒃𝟐 = −𝟑−𝟗 = 𝟏𝟑 ; Отже, а𝟏𝒃𝟏 = 𝒂𝟐𝒃𝟐 = 𝟏𝟑 , відповідні координати векторів пропорційні, тоді АВ = 𝟏𝟑 С𝑫 , що означає – вектори колінеарні. Доведено.   № 15.34 Знайти координати вектора 𝒎, протилежно напрямленого вектору 𝒏 ( 5; -12), якщо |𝒎|= 39. Розв’язання:𝒎 = k 𝒏 , де k < 0 , (вектори протилежно напрямлені), тоді 𝒎 ( 5k; - 12k ) і |𝒎| = 𝟓𝒌𝟐+( −𝟏𝟐𝒌)² == 𝟐𝟓𝒌𝟐+𝟏𝟒𝟒𝒌² = 𝟏𝟔𝟗𝒌² = 13 |k| = -13k, тоді|𝒎| = -13k. Маємо рівняння: -13k = 39 k = 39 : ( -13) k = -3 Відповідь: 𝒎 (-15; 36) 

Номер слайду 9

№ 15.31 Знайдіть, значення х, при яких вектори а ( 1; х ) і 𝒃 ( х𝟒 ; 4 ) колінеарні. Розв’язання: У колінеарних векторів координати пропорційні, тому маємо рівняння: 1 : х𝟒 = х : 4  х𝟐𝟒 = 4 х𝟐 = 16 х𝟏 = 4 ; х𝟐 = - 4 Отже, при х = 4 або х = – 4 , вектори а і 𝒃 колінеарні. Відповідь: -4 ; 4 № 15.31 Доведіть, що чотирикутник з вершинами в точках. А ( -1; 2), В ( 3; 5), С ( 14; 6), D ( 2; -3) є трапецією.  Доведення: Знайдемо координати векторів, які лежать на сторонах трапеції за формулою а ( х𝟐 - х𝟏; у𝟐 - у𝟏)Маємо: АВ ( 3 – ( -1); 5 -2) = АВ ( 4 ; 3), ВС ( 14 – 3; 6 – 5) = ВС ( 11; 1), С𝑫 ( 2 – 14 ; - 3 – 6) = С𝑫 ( -12 ; - 9) , А𝑫 ( 2 – (- 1) ; - 3 – 2) = А𝑫 ( 3 ; - 5) . Отже, координати векторів АВ ( 4 ; 3) і С𝑫 ( -12 ; - 9) пропорційні. Маємо: АВ𝑪𝑫 = 𝟒−𝟏𝟐 = 𝟑−𝟗 = - 𝟏𝟑. Ці вектори – колінеарні і лежать на паралельних прямих. Вектори ВС ( 11; 1) і А𝑫 ( 3 ; - 5) - не колінеарні, тому не лежать на паралельних прямих. Отже, чотирикутник з вершинами в точках А, В, С і D є трапецією. Доведено.  

Номер слайду 10

Домашнє завдання. П. 15 Геометрія, 9 клас авт. А. Г. Мерзля. Вивчити означення , відповідати на питання, с. 133 ( усно) Письмово: № 15.15, 15.23, 15.35

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Андрейченко Тетяна Олексіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
21 лютого 2021
Переглядів
2414
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку