1. Пригадайте, коли відбувся поділ Римської імперії на західну і східну? Якими були причини цієї події? 2. Пригадайте з попередніх параграфів, хто такі варвари і як римляни намагалися їм протистояти. Ми завершуємо мандрівку історією давнього Риму. Наше завдання дослідити завершальний етап історії величної імперії. Допоможе нам у цьому освітній дартс. Поділ Римської імперії — подія, що відбулася в 395 після смерті давньоримського імператора Феодосія I, яка полягала в розділі імперії на Західну та Східну частини, в кожній з яких при владі стояв свій імператор.
1. ВАРВАРСЬКІ ПЛЕМЕНА — СУСІДИ РИМСЬКОЇ ІМПЕРІЇ«Варварами» римляни називали своїх сусідів-неримлян, яких вони вважали відсталими та некультурними. Це були різні за походженням народи, зокрема кочовики — гуни, слов’янські племена, а також германці, до яких належали готи, франки, вандали, бургунди та інші. Ще з II ст. н. е. варвари почали здійснювати набіги на Римську імперію. Гуни1. Пригадайте, чим займалися в Римській імперії сусіди-неримляни в період правління Константина. На вашу думку, чому Константин вдавався до таких заходів?2. Розгляньте карту на та визначте, як пов’язана історія переселень варварів з українськими землями.
2. ВЕЛИКЕ ПЕРЕСЕЛЕННЯ НАРОДІВ. ПАДІННЯ РИМУДіємо: практичні завдання. Опрацюйте матеріали та заповніть таблицю «Падіння Західної Римської імперії». Причини падіння імперії Головні події протистояння з варварами Наслідки падіння імперіїПеріод з IV до VII ст. відомий як Велике переселення народів. Цей процес мав кілька причин: зміна клімату, що змушувала кочовиків шукати нові пасовища для худоби; посилення майнової та соціальної нерівності; зростання ролі вождів і знаті, їхнє прагнення до захоплення нових земель і воєнної здобичі. Розпочався тривалий період протистояння Римської імперії з варварами. Після поділу в 395 р. на Західну і Східну Римська імперія не могла ефективно захищатися від варварів. Головну небезпеку для Римської імперії на півночі становили вестготи на чолі з Аларіхом. У 410 р. приблизно 40 тис. рабів з усієї Італії збіглися в табір Аларіха. Уночі міські раби відчинили браму Рима й впустили тих, хто тримав місто в облозі. Так Аларіх увійшов у Рим. Протягом трьох днів варвари грабували місто. Римляни могли знайти захисток лише в церквах, які Аларіх зберіг. Падіння Рима сучасники сприйняли як всесвітню катастрофу, адже протягом 800 років існувало «Вічне місто», влада якого поширилася на все Середземномор’я. На початку V ст. головною небезпекою для римської держави були гуни. У 30-х роках V ст. вождь Аттіла об’єднав під своєю владою гунські племена. «Бич Божий» — саме таке прізвисько дістав Аттіла від римлян. Він спустошив Балканський півострів і вдерся до Галії.
Історичні загадки1. Дізнайтеся за картою , які регіони Римської імперії охопила гунська навала.2. Де відбулася битва війська Аттіли з об’єднаними силами римлян і германців у 451 р.?3. Чому, на вашу думку, римляни прозвали Аттілу «Бичем Божим»?Такий вигляд, на думку середньовічних художників, мав гунський правитель Аттіла
У 455 р. вандали (німецькі племена) увійшли в Рим, і їхній вождь Гейзеріх дав своїм воїнам 14 днів на пограбування міста, яке до того було зруйноване. Усі будинки й палаци розграбували, тисячі римлян вивезли в Африку й перетворили на рабів/рабинь. Усе, що вандали не могли вивезти з Рима, вони зруйнували й зламали, знищивши величезну кількість творів мистецтва. Відтоді слово «вандалізм» стало символом безглуздої жорстокості та руйнації культурних цінностей. Західна Римська імперія фактично більше не існувала. У 476 р. германець Одоакр відібрав в останнього римського імператора — 15-річного Ромула Августула — знаки імператорської влади й відправив їх до Константинополя.476 р. вважають роком падіння Західної Римської імперії, коли закінчилася історія Стародавнього світу. Східна Римська імперія проіснувала після цього ще тисячу років, перетворившись згодом на сильну й розвинену Візантійську імперію.
Варто запам’ятати!Велике переселення народів — масштабне переміщення населення в IV—VІІ ст., що поклало початок новим державам на руїнах Римської імперії. Український всесвіт. Не оминули варвари й Україну. Так, у першій половині III ст. в українське Причорномор’я з Прибалтики прийшли готи. Тут вони захопили античні міста-держави Ольвію, Тіру, а також Боспорське царство. Звідси в другій половині III ст. здійснювали походи в Малу Азію та на Балканський півострів, завдаючи клопоту Римській імперії. Із часом готи розділилися на дві групи: вестготів, які жили на захід від Дністра, й остґотів, які жили в нижній течії Дніпра. У IV ст. готи прийняли християнство та створили королівство на чолі з Германаріхом. У 375 р. держава впала під натиском навали гунів, що прийшли в Європу з далекої півночі Китаю. Поміркуймо!Шлях імперії. Крах (картина художника Томаса Коула)1. За допомогою яких прийомів, образів, деталей художник зобразив крах Римської імперії?2. Знайдіть у мережі «Інтернет» інші картини циклу «Шлях імперії» Томаса Коула. Прокоментуйте, як художнику вдалося відобразити історію Римської імперії за допомогою художніх образів.
РОЗПАД РИМСЬКОЇ ІМПЕРІЇ. ВЕЛИКЕ ПЕРЕСЕЛЕННЯ НАРОДІВ1. Дізнайтеся за картою, які племена і в яких напрямках переміщувалися під час Великого переселення народів.2. З’ясуйте, в яких частинах Римської імперії були утворені варварські королівства.3. Які племена пройшли територією України в часи Великого переселення народів?
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯI. Знаю й систематизую нову інформацію1. Самооцінювання. Оцініть свої успіхи в опануванні теми «Велике переселення народів та падіння Західної Римської імперії». Дайте відповіді на запитання.2. Упорядкуйте хронологічну шкалу. Пригадайте час, коли відбулися названі на шкалі події. За допомогою дат цієї шкали, а також відомих вам дат з історії давніх Єгипту, Дворіччя, Індії та Китаю укладіть задачі на лічбу часу та запропонуйте розв’язати їх у класі.
ІІ. Обговоріть у групіОбговоріть у класі результати роботи з укладання таблиці «Падіння Західної Римської імперії». Поміркуйте, чому вдалося вистояти Східній Римській імперії.ІІІ. Мислю творчо. Розгляньте хмаринку тегів. Уявіть, що ви автор/авторка української Вікіпедії, яку інформацію ви розмістили б у замітках під кожним з імен? Укладіть інтелектуальні загадки, використовуючи інформацію хмаринки, та запропонуйте їх розгадати друзям.