- розширити поняття про синтаксис та пунктуацію як розділи науки про мову; - розкрити сутність словосполучення як синтаксичної одиниці; - навчити складати словосполучення, визначати головне і залежне слово, встановлювати зв'язок між ними; - формувати вміння розрізняти поширені та непоширені словосполучення; - виховувати любов до рідного слова. Мета уроку:
Спостереження над мовним матеріалом Подумайте, що точніше називає предмет, ознаку або дію – слово чи словосполучення? - Книжка – цікава книжка. - Бібліотека – шкільна бібліотека. - Корисний – корисний для навчання. - Читати – читати уважно. - Спілкуватися – спілкуватися українською мовою. - Навчатися – навчатися в п'ятому класі.
Займи позицію Запишіть словосполучення у дві колонки: поширені і непоширені. Шкільний товариш; вірна дружба; мати друзів серед однокласників; допомогти сусідові по парті; готуватися до контрольної роботи; тестове завдання; дотримати даного другові слова; щира приязнь; дружити змалку.
Підсумок Отже, ми на уроці з’ясували що: Синтаксис вивчає словосполучення і речення. Словосполучення – поєднання двох і більше повнозначних слів, одне з яких – головне, інше – залежне. Від головного слова до залежного ставимо питання. Словосполучення бувають поширені й непоширені. До словосполучення не належить: підмет і присудок,однорідні члени речення, іменник з прийменником, наказова форма дієслова, форма дієслова майбутнього часу.